27.06.2006 00:00

Choreograf: Tvořím nový obrázek Španělska

Praha 27. června (ČTK) - Nový obraz španělské kultury, zbavený stereotypů spojených s flamencem a toreadory, se snaží svojí prací budovat choreograf Nacho Duato, který se svým souborem 27. a 28. června večer v Praze uzavře osmnáctý ročník festivalu Tanec Praha. "Španělská kultura je plná mnoha vlivů, sama také pronikla i do vzdálených zemí, takovou ji chci představovat, ne jen jako omezeného Španěla s kastanětami, to dělají klasické balety jako Don Quijote," řekl Duato novinářům.

Pořadatelé festivalu jej označují za jednoho z "top ten" současných choreografů. Se svými třemi choreografiemi se představí českému publiku poprvé.

Duato měl a má ve své reformátorské práci v oblasti tance výhodu v tom, že ve Španělsku nebyla tradice klasického baletu. "V Paříži bych to měl těžší, u nás všechny klasické balety uváděli ruští choreografové. Ale je u nás silná tradice tance," řekl.

Osmačtyřicetiletý Duato, bývalý tanečník, se choreografii věnuje přes 20 let. Od roku 1988 je stálým choreografem Nizozemského tanečního divadla, které vede choreograf českého původu Jiří Kylián a kde také Duato dříve tančil. "Všude se mě na něj ptají, považuji jej za svého duchovního otce, jako z tanečníka ze mě dostal všechno, co bylo možné. Co se týče tance a jeho obsahu, je to choreograf století," vyznal se Duato ze svého obdivu ke slavnému choreografovi.

Duato přestal tančit před deseti lety, ale pro práci choreografa je důležité, aby party tanečníků sám zvládal. "Zjistil jsem, že čím víc toho člověk o tanci ví, tím lépe tančí," jakoby vyvracel obecně přijímanou domněnku, že tanečník je dobrý jen v mladém věku. Ale jak sám říká, tančí stále, v každém okamžiku, jaksi vnitřně, takže to na něm není vidět. Na dotazy novinářů, které okamžiky z doby aktivního tanečníka měl nejraději, nebo kdy si připadal výkonnostně na vrcholu, odpověděl, že každý den své kariéry. "Každý den děkuji, že se mohu věnovat tanci," řekl.

Připomněl, že současný tanec se dnes rozvíjí především v Evropě, oproti 70. a 80. letům, kdy nastal boom moderního tance ve Spojených státech. "Je to tím, že v USA nepodporuje tanec vláda, soubory musí především hledat sponzory, a uchylují se někdy proto i ke komerčním produkcím. V Evropě máme to štěstí, že nás podporují vlády," uvedl Duato. Vzhledem ke stále kritizované nízké podpoře českého státu živému umění jeho nadšení zdejší tanečníci, choreografové ani pořadatelé festivalů a provozovatelé divadel zaměřených na současný tanec pravděpodobně příliš nesdílí.

Markéta Horešovská kš

Autor článku: ČTK