16.11.2021 13:41

Činoherní klub prožije nabitý listopadový víkend. Nejprve zažije Noc divadel a den poté premiéru hry Linda Vista

Předposlední víkend v listopadu bude v Činoherním klubu rušno. Sobota 20. 11. připadá na tradiční Noc divadel, která bude v celé budově Činoheráku vskutku hravá, pro návštěvníky je připraven program v podobě deskových a společenských her, které si bude možno zahrát přímo s herci divadla. Kromě hraní bude divadlo otevřeno i k prohlídkám zákulisí. O den později, tedy v neděli 21.11., se v premiéře představí inscenace Linda Vista, kterou režijně nastudoval Ondřej Sokol s Vasilem Fridrichem v hlavní roli.

20. listopadu budou mít diváci jedinečnou možnost společně se potkat s herci a zahrát si. Činoherní klub se na jeden večer promění ve velkou hernu, kde se pro jednou nebude hrát na jevišti, ale všude jinde. Foyer, zkušebna, hlediště, bar, to budou stanoviště, kde bude možnost zahrát si třeba Člověče, nezlob se!, Pexeso nebo Aktivity. Zlatým hřebem večera bude společenská hra Městečko Palermo. Z herců se na hravý večer těší Martin Finger, Lucie Žáčková, Dalibor Gondík, Vasil Fridrich, Jan Hájek a další! Během večera se také otevře zákulisí, aby návštěvníci mohli nahlédnout například do prostor, kde se herci běžně chystají na výkon. Program začíná v 18:00. Hry budou probíhat kontinuálně a bez rezervace. Prohlídky zákulisí proběhnou v těchto časech: 18:30, 19:30, 20:30, 21:30. Společenská hra Městečko Palermo se bude spouštět od 19:30 a 21:00. Na tyto dvě aktivity je třeba rezervace místa. Vstup je volný.

Na druhý den, tedy 21. listopad, je naplánována premiéra inscenace amerického dramatika Tracyho Lettse s názvem LINDA VISTA. V režii Ondřeje Sokola se v ní představí Vasil Fridrich, Dalibor Gondík, Ondřej Malý, Lucie Žáčková, Markéta Stehlíková, Sandra Černodrinská a Ha Thanh Špetlíková.

Wheeler, který se živí opravováním foťáků, i když měl kdysi na víc, se vzpamatovává z těžkého rozchodu. Konečně se rozhoupal a odstěhoval se z dvouletého provizoria garáže své bývalé ženy do bytu v komplexu s bazénem v Linda Vista v San Diegu. V lehké panice středního věku se začíná poohlížet po novém vztahu. A zdá se, že mu štěstí přeje – v práci se objevila nová kolegyně, jeho přátelé ho chtějí seznámit s naprosto úžasnou ženskou a v baru narazí na mladou sousedku… Nadějné vyhlídky nenapravitelného mizantropa. Stejně jako když se ve svém novém bytě podívá ve správném úhlu z okna – dokonce vidí oceán. Je opravdu možné začít s čistým štítem, když už jsme v životě pár zásadních voleb udělali? Jakým směrem se vydat?

Komedie pro dospělé, jak ji označil sám autor, vznikla tak jako ještě žádná z Lettsových her: měl prázdnou stránku a začal volně psát a rozvíjet dialog dvou mužů.  „Nikdy jsem neměl žádnou nejoblíbenější hru. Všechny jsou mé problémové děti. Ale tahle by mohla být nejoblíbenější.

Světovou premiéru měla hra v jeho domovském divadle Steppenwolf v Chicagu 9. dubna 2017 v režii Dextera Bullarda. V roce 2019 byla LINDA VISTA neméně úspěšně uvedena s drobnými změnami v obsazení v Los Angeles a také na newyorské Broadwayi v Helen Hayes Theater.  Činoherní klub uvádí hru v překladu Jitky Sloupové v české premiéře.

O tom, že se jedná o inscenaci jako stvořenou pro režiséra Ondřeje Sokola, měli umělecký šéf scény Martin Finger i dramaturgyně Markéta Kočí Machačíková jasno okamžitě. Ta hra je úžasná. Hned, jak jsem si ji přečetla, věděla jsem, že je to text, který by měl dělat Ondřej Sokol v Činoherním klubu. Tracy Letts je vynikající pozorovatel a autor a myslím si, že přistupuje k herectví a vůbec k divadlu velice podobně jako se v Činoheráku snažíme my,” říká Markéta Kočí Machačíková.    

Nemýlila se, pro Ondřeje Sokola se jednalo o okamžitý citový zásah: „LINDA VISTA byla láska na první přečtení. Já se snažím vždycky číst novou hru jako divák, vnímat ten text bez předsudků, bez naprosto zbytečných intelektuálních nebo realizačních předpojatostí. A LINDA VISTA mě prostě naprosto zasáhla. A ten můj obdiv k ní trvá. S každou zkouškou přicházím na další a další “proč”, a s každou zkouškou je ta hra něčím jiná.”

Jak by LINDA VISTU Ondřej Sokol popsal? „V první řadě je jisté, že mi velmi konvenuje hlavní hrdina mého věku, a jeho dětinská snaha skrýt za ironií a sarkasmem zoufalou touhu alespoň minimálně odhalit smysl života. Ale není to rozhodně jen hra pro padesátníky. Ta hra má obrovský tematický záběr. Já miluju Kunderovy romány, ten jeho ojedinělý způsob, kdy má autor zároveň jakousi rodičovskou lásku k postavám, které stvořil, ale zároveň se nebojí obětovat jejich “štěstí” a osud vyššímu principu” tématu díla. A v téhle hře, mám pocit, jsem našel autorský přístup, který se divadelně tomu Kunderovu nejvíc podobá.

Co si pomyslel Vasil Fridrich, představitel hlavní role Wheelera, když si LINDA VISTU přečetl poprvé? „Že je to krásná hra. Že jsem něco tak rozkošného, křehkého, zábavného a bolavého dlouho nečetl. Je to pokaždé stejná výzva – udělat tu figuru co nejlíp sám za sebe. Udělat z toho textu jevištní podobu, která nejlíp obstojí v tom daném čase a na tom místě, kde to budeme dělat. Je v podstatě jedno, jestli člověk hraje malou nebo velkou roli. Vždycky, jakkoli je to klišé, to prostě stojí a padá s tím nejkratším a nejhorším výkonem. Což je právě na LINDA VISTA skvělé, že jsou tam role o dost menší, než je ta moje, ale všechny jsou špičkově obsazené. Myslím, že máme nakročeno k tomu, aby to… ale to radši nebudu říkat.“  

Pro budoucí diváky inscenace má i jednu radu: „Já bych nic dopředu neprozrazoval, protože všechno můžete objevovat spolu s námi a pronikat do toho světa. Nepotřebujete si nic načíst, nic zjistit. Nejlepší možná příprava na tu inscenaci je, že žijete svůj vlastní život.

Tracy Letts (1965) je americký herec, dramatik a scenárista. Od konce 80. let působí v divadelní společnosti Steppenwolf v Chicagu. V roce 2012 dostal za svůj broadwayský debut – roli George ve hře Edwarda Albeeho KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ? cenu Tony za nejlepší herecký výkon. Je zároveň filmovým a televizním hercem; více vidět začal být ale až v posledních letech (například seriály DIVORCE, HOMELAND; filmy FORD V. FERRARI, MALÉ ŽENY).

V roce 1993 napsal svou první hru ZABIJÁK JOE (KILLER JOE) inspirovanou novinovým článkem. Díky účasti na edinburghském divadelním festivalu, kde hra zaujala londýnské divadelníky, se etabloval jako dramatik. Českou premiéru měl ZABIJÁK JOE v Činoherním klubu v roce 1996.

Tracy Letts je autorem desítky her, ceněných především pro autentické dialogy. Zřejmě nejznámější z jeho textů je drama SRPEN V ZEMI INDIÁNŮ (AUGUST: OSAGE COUNTY) z roku 2007, za které získal Pulitzerovu cenu a cenu Tony za nejlepší hru. Je taky autorem scénáře filmové adaptace. Na Pulitzerovu cenu byl nominován taky za hry MUŽ Z NEBRASKY (MAN FROM NEBRASKA, 2004) a PROTOKOL (THE MINUTES, 2017).

https://cinoherniklub.cz/

Autor článku: Linda Skarlandtová

Činoherní klub prožije nabitý listopadový víkend. Nejprve zažije Noc divadel a den poté premiéru hry Linda Vista

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.