14.10.2022 09:26

Činohra Jihočeského divadla uvede v sezóně 2022/23 divadelní únikovku, Švejka i několik českých premiér

Činohra Jihočeského divadla uvede v této sezóně sedm premiér. Dvě již proběhly – jedna na začátku září v areálu Pivovaru Samson a druhá na velké scéně Jihočeského divadla. Na té se v prosinci objeví ještě jedna premiéra a čtyři nové inscenace se chystají pro studio Na Půdě.

Inscenace nastudují kromě umělecké šéfky Martiny Schlegelové také režiséři Marián Amsler, Kasha Jandáčková, Radovan Lipus, Adam Steinbauer a Adam Svozil. Mezi tituly se objeví imerzivní autorský experiment, několik českých premiér (se zvláštním zaměřením na současné skotské drama) i adaptace Švejka nebo Agathy Christie.

První zářijová premiéra s názvem Záhada zmizelého sudomyče proběhla přímo v bývalých ležáckých sklepích budějovického pivovaru Samson. Je to další z imerzivních experimentů, kterým se činohra JD čas od času věnuje. Tentokrát se jedná o formát divadelní „únikové hry“. Režisérka Martina Schlegelová napsala scénář spolu s herci podle skutečných historických událostí, které se v pivovaru odehrály během druhé světové války. Diváci se vydávají po stopách zmizelého sudomyče Josefa, pohybují se v prostorách pivovarských sklepů, interagují s herci a sbírají důkazy.

„Projekt jsme v předpremiéře představili už v květnu během budějovického Majálesu a těší mě, že se následně všechny zářijové reprízy okamžitě vyprodaly. Budějovické publikum na podobné projekty slyší. Imerzivnímu a site-specific divadlu se v Jihočeském divadle věnujeme napříč soubory a diváci tady na jihu už s ním mají zkušenosti,“ vysvětluje umělecká šéfka činohry Martina Schlegelová.

Zimní sezónu zahájil 7. října slovenský režisér Marián Amsler na velkém sále novou adaptací Haškova Švejka. Autorkou adaptace je Anna Saavedra, která s Amslerem spolupracuje pravidelně. Hlavní roli dobrého vojáka ztvární Natália Drabiščáková. Další důležitou postavou je ovšem i sám autor, Jaroslav Hašek, kterého hraje Tomáš Kobr. Ten byl za minulý rok nominován na cenu Thálie za nejlepší herecký výkon v oboru činohra za inscenaci Perplex, kterou nastudoval taktéž v Jihočeském divadle.

Saavedra adaptaci pojala jako netradiční dialog autora a jeho díla. Válečnými událostmi tak prochází nejen Švejk, ale i Hašek. Realita se mísí s fikcí, minulost se současností. Staré pořádky v Evropě brutálně narušuje válečný konflikt, impérium se hroutí a středem této apokalypsy kráčí záhadná legendární postava dobrého vojáka Švejka.

Druhým titulem bude adaptace slavného románu Agathy Christie Poslední víkend v režii Martiny Schlegelové. Ta se rozhodla inscenaci nastudovat jako dynamickou „filmovou“ koláž, kterou doplní živá hudba (Jan Čtvrtník) a zpěv (Martina Nováková). Premiéra proběhne 16. prosince.

Dramaturgie studiové scény Na Půdě cílí spíš na klubového diváka, často se inspiruje současnou literaturou – ať už původními divadelními hrami nebo beletrií.  Sezónu Na Půdě otevře 21. října mladá režisérka Kasha Jandáčková, která si vybrala hru skotského autora Davida Greiga Události, kterou Jihočeská činohra uvede v české premiéře. Kontroverzní hra Davida Greiga z roku 2013 byla inspirována teroristickým činem Anderse Breivika. Claire, která jako jediná přežila vražedný atentát, se vydává na cestu za odpovědí na jednu z nejsložitějších otázek: „Proč?“ Prostřednictvím koláže útržkovitých rozhovorů sledujeme Claire, která se snaží myšlenkově, ale i fyzicky přiblížit střelci. Její motivací přitom však není pomsta, ale obsedantní touha čin pochopit. V hlavních rolích se představí Dana Verzichová (letos v širší nominaci na Thálii v oboru činohra) a Dan Kranich.

Druhou premiérou na Půdě bude v únoru napínavý špionážní thriller podle románu Iana McEwana Nevinný, v režii mladého absolventa JAMU Adama Steinbauera. Autorkou adaptace je Simona Petrů. Román Nevinný z roku 1990 se vrací do období studené války, do rozděleného Berlína roku 1955. Hlavní hrdina, anglický specialista na elektronická zařízení Leonard, zde prožívá svou velkou lásku i úzkost člověka zapleteného do soukolí nepřehledných špionážních her. V hlavní roli se představí David Krchňavý.

V březnu pak následuje původní slovenská hra Valérie Schulczové a Romana Olekšáka Leni v režii Radovana Lipuse.  Drama o fiktivním setkání dvou skutečných lidí: legendárního amerického moderátora Johnnyho Carsona, jehož talkshow patřila třicet let k nejsledovanějším televizním pořadům Ameriky, a jeho hosta – kontroverzní Leni Riefenstahl, „dvorní režisérky“ Adolfa Hitlera. Lenina minulost se stává hlavním tématem rozhovoru. Jaká je odpovědnost umělce za jeho dílo? Jaká je hranice mezi posluhováním ideologii, aktivní spoluúčastí na budování režimu a uměleckou tvorbou? Titulní roli nastuduje Věra Hlaváčková.

Tématicky s Leni vstoupí do dialogu poslední titul sezóny, kterým bude v dubnu česká premiéra skotské hry Autorka. Hru Elly Hickson nastuduje Adam Svozil, který s Jihočeskou činohrou spolupracuje pravidelně. Provokativní hra z roku 2018 vybízí k úvahám nad povahou tvorby, možností sebevyjádření, zejména z pozice ženy, a strukturou naší společnosti. Tyto otázky zkoumá autorka nejen skrze témata ve hře obsažená, ale i její formu. Co začíná jako slovní přestřelka mezi dvěma postavami, jako vášnivý proud stížností na současný stav divadelního umění, je vzápětí zarámováno jako fiktivní scéna, divadlo na divadle; fiktivní scéna je zase vzápětí označena za biografickou. Vrstevnatý tvar přináší s každým dalším střihem novou perspektivu a nutí diváka vidět věci znovu a znovu v novém kontextu.

www.jihoceskedivadlo.cz

Autor článku: Adéla Průdková, foto z inscenace Švejk, autor Hynek Glos

Činohra Jihočeského divadla uvede v sezóně 2022/23 divadelní únikovku, Švejka i několik českých premiér

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.