28.11.2019 17:45

Další přenos z londýnského baletu bude patřit pohádkovému příběhu oživlé loutky Coppélie

Série přenosů z Královského baletu v Londýně pokračuje v úterý 10. prosince klasickým a vtipným baletem Coppélie v choreografii Ninette de Valois na hudbu Léa Delibese. Hlavní roli v této „kouzelné baletní obrázkové knížce“, ideální pro předvánoční čas, ztvární Marianela Nuñez a Vadim Muntagirov.

Klasický balet, pohádkový příběh, v němž hraje jednu z důležitých rolí oblíbený motiv oživené loutky, měl premiéru 25. května 1870. Libreto z pera Charlese-Louis-Étienne Nuittera – mimochodem také archiváře Opery v Paříži, jenž lásce k umění obětoval svou kariéru právníka – se zakládá na dvojici povídek německého romantického spisovatele E. T. A. Hoffmanna Der Sandman a Die Puppe. Novému baletnímu představení tehdy zabránila v rozletu prusko-francouzská válka a obléhání Paříže, která nepřímo vedla ke smrti mladičké představitelky hlavní role Swanhildy, tanečnice Giuseppiny Bozzacchi. Zemřela v pouhých sedmnácti letech. Po uklidnění politické situace se nicméně Coppélie velmi rychle stala nejhranějším baletem pařížské Opery. Je také prvním baletem, v němž hrají významnou roli folklórní prvky. Autor hudby, Léo Delibes, byl vášnivým sběratelem lidových tanců a do příběhu, který se odehrává v zapadlé vesničce v tehdejším Rakousko-Uhersku vložil například čardáš, mazurku nebo polku.

Do dějin baletu se nejvíce zapsala choreografie Maria Petipy pro petrohradský Carský balet. Ta posloužila jako jistý vzor pro pozdější nastudování, opírá se o něj i choreografie Ninette de Valois, zakladatelky Královského baletu v Londýně. Její nastudování mělo premiéru v roce 1954 a i po desetiletích neztrácí na svěžesti. Příběh zlomyslného vědce a konstruktéra mechanických hraček, jakýchsi předchůdců robotů, který ve své škodolibosti vstoupí do života mladé zamilované dvojice Swanhildy a Franze prostřednictvím titulní Coppélie, dává choreografům i tanečníkům dostatečný prostor pro předvedení svého umu. Největší příležitostí je pro představitelku titulní (dvoj)role Coppélie a Swanhildy, Marianelu Nuñez. Argentinská primabalerína se narodila v roce 1982 a na prknech Královského baletu se objevila v řadě slavných kusů, jako je Spící krasavice, Labutí jezero nebo Romeo a Julie. Její výkony si pravidelně získávají velkou přízeň publika a ocenění odborné kritiky, která jí v roce 2013 přiřkla cenu Laurence Oliviera za výjimečný taneční výkon.

Kontrast realistického světa s pohádkovým, mechanického s živým, dobra a zla, komického s temným – to jsou klasické póly, na kterých se slavný balet pohybuje. Nadčasový příběh se jistě stane příjemným rozptýlením v adventním čase. Kromě premiéry 10. prosince si ji diváci budou moci v reprízách vychutnat ještě 14. prosince a 13. ledna.

Série přenosů pokračuje prosincovým záznamem Louskáčka. Po novém roce jsou na programu jak klasické kusy Labutí jezero a Spící krasavice, tak moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante. Více informací na www.baletvkine.cz.

Autor článku: Radek Pavlovič

Další přenos z londýnského baletu bude patřit pohádkovému příběhu oživlé loutky Coppélie

Zahraniční divadlo

14.07.2020

Rozšírené číslo časopisu kød – konkrétne ø divadle už nie je v karanténe

Pandémia nám zamedzila možnosť vydať májové číslo, no v júni vám už nechceme ostať nič dlžní. V rozšírenom vydaní preto dokumentujeme najdlhšie obdobie bez živej kultúry od vzniku profesionálneho divadla na Slovensku. Na pandemickú situáciu sme sa zamerali ako na krízu, ktorá zasahuje do samotnej podstaty živého spojenia medzi tvorcom a divákom, devastuje kultúrny sektor, skúša politické elity, rovnako však provokuje k prekvapivým úvahám. Sumarizačné články zo Slovenska, Európy, ale aj ostatného sveta ponúkajú dnes ešte čerstvé spomienky, ktoré búdu v budúcnosti slúžiť ako dokument netradičnej situácie.

08.07.2020

Stanislav Moša nazkoušel ve slovinském Koperu koncertní projekt Století muzikálu

Po dlouhém vynuceném klidu se koperským divadlem opět rozezněla hudba, zpěv i zasloužený potlesk. Stanislav Moša tím navázal na své slovinské úspěchy z předchozích let (připomeňme například muzikály RENT a TITANIC či Straussovu operetu Netopýr). Novým projektem, který režisér Moša začal zkoušet koncem května, jakmile to podmínky ve Slovinsku dovolily, je koncertní představení Století muzikálu.

07.07.2020

European Drama Award – nová cena pro evropské dramatiky

Schauspiel Stutgart (činohra Stuttgartských státních divadel) představil novou cenu pro evropské dramatiky European Drama Award.