28.11.2019 17:45

Další přenos z londýnského baletu bude patřit pohádkovému příběhu oživlé loutky Coppélie

Série přenosů z Královského baletu v Londýně pokračuje v úterý 10. prosince klasickým a vtipným baletem Coppélie v choreografii Ninette de Valois na hudbu Léa Delibese. Hlavní roli v této „kouzelné baletní obrázkové knížce“, ideální pro předvánoční čas, ztvární Marianela Nuñez a Vadim Muntagirov.

Klasický balet, pohádkový příběh, v němž hraje jednu z důležitých rolí oblíbený motiv oživené loutky, měl premiéru 25. května 1870. Libreto z pera Charlese-Louis-Étienne Nuittera – mimochodem také archiváře Opery v Paříži, jenž lásce k umění obětoval svou kariéru právníka – se zakládá na dvojici povídek německého romantického spisovatele E. T. A. Hoffmanna Der Sandman a Die Puppe. Novému baletnímu představení tehdy zabránila v rozletu prusko-francouzská válka a obléhání Paříže, která nepřímo vedla ke smrti mladičké představitelky hlavní role Swanhildy, tanečnice Giuseppiny Bozzacchi. Zemřela v pouhých sedmnácti letech. Po uklidnění politické situace se nicméně Coppélie velmi rychle stala nejhranějším baletem pařížské Opery. Je také prvním baletem, v němž hrají významnou roli folklórní prvky. Autor hudby, Léo Delibes, byl vášnivým sběratelem lidových tanců a do příběhu, který se odehrává v zapadlé vesničce v tehdejším Rakousko-Uhersku vložil například čardáš, mazurku nebo polku.

Do dějin baletu se nejvíce zapsala choreografie Maria Petipy pro petrohradský Carský balet. Ta posloužila jako jistý vzor pro pozdější nastudování, opírá se o něj i choreografie Ninette de Valois, zakladatelky Královského baletu v Londýně. Její nastudování mělo premiéru v roce 1954 a i po desetiletích neztrácí na svěžesti. Příběh zlomyslného vědce a konstruktéra mechanických hraček, jakýchsi předchůdců robotů, který ve své škodolibosti vstoupí do života mladé zamilované dvojice Swanhildy a Franze prostřednictvím titulní Coppélie, dává choreografům i tanečníkům dostatečný prostor pro předvedení svého umu. Největší příležitostí je pro představitelku titulní (dvoj)role Coppélie a Swanhildy, Marianelu Nuñez. Argentinská primabalerína se narodila v roce 1982 a na prknech Královského baletu se objevila v řadě slavných kusů, jako je Spící krasavice, Labutí jezero nebo Romeo a Julie. Její výkony si pravidelně získávají velkou přízeň publika a ocenění odborné kritiky, která jí v roce 2013 přiřkla cenu Laurence Oliviera za výjimečný taneční výkon.

Kontrast realistického světa s pohádkovým, mechanického s živým, dobra a zla, komického s temným – to jsou klasické póly, na kterých se slavný balet pohybuje. Nadčasový příběh se jistě stane příjemným rozptýlením v adventním čase. Kromě premiéry 10. prosince si ji diváci budou moci v reprízách vychutnat ještě 14. prosince a 13. ledna.

Série přenosů pokračuje prosincovým záznamem Louskáčka. Po novém roce jsou na programu jak klasické kusy Labutí jezero a Spící krasavice, tak moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante. Více informací na www.baletvkine.cz.

Autor článku: Radek Pavlovič

Další přenos z londýnského baletu bude patřit pohádkovému příběhu oživlé loutky Coppélie

Zahraniční divadlo

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.