14.08.2007 00:00

Divadelní dílna Šumperk 2007

OS Společnost amatérské divadlo a svět, v odborné garanci NIPOS-Artama Praha ve spolupráci s Městským divadlem a Střední zdravotnickou školou v Šumperku za finanční spoluúčasti Ministerstva kultury a města Šumperk pořádá od 17. – 25. srpna 2007 Setkání mladých amatérských divadelníků (S.M.A.D.) - Divadelní dílna Šumperk 2007.

Dílna je koncipována jako pracovní setkání, které je určeno mladým českým a slovenským amatérským divadelníkům, studentům divadelních škol a dalším zájemcům.

Během celého týdne pracují účastníci v 10 – 16 členných třídách, pod vedením předních osobností českého a slovenského profesionálního divadla a příbuzných uměleckých oborů (šerm, tanec, zpěv...).

Sekání si dává za cíl inspirovat a vzdělávat účastníky pro budoucí práci ve vlastních souborech. Klade důraz na formování jejich divadelních názorů, hodnocení vlastní práce a předávání praktických zkušeností. Kromě celodenní tvůrčí práce na předem určeném tématu v jednotlivých třídách je setkání tvořeno i inspirativními představeními amatérských souborů nebo souborů, které z amatérských vznikly.

Akce je zakončena společným vystoupením složeným z výstupů práce všech tříd.

V letošním roce otevíráme 6 tříd:

A - Luboš Veselý

POD JEDNOU STŘECHOU A PĚKNĚ OD PODLAHY

Pokus o vytvoření celku, který může být každou chvíli jiný a jinak. Základy hraní při vědomí sebe samých. Při vnímání kolegů a skutečností právě se dějících. Uvědomění si sebe samého i při vytváření figur a charakterů nám až tak neblízkých. Práce s textem, se svým tělem a myšlením. Na základech dialogů klasika (A. P. Čechov) rozehrajeme situace, které nám nabízí, a pokusíme se je otáčet v několika možných úhlech pohledu. Vedená improvizace nad pevným textem. To vše zastřešeno panoptikálním viděním světa spisovatele Petera Weisse. Pokus o divadelní tvar, kde je vše možné, a přece díky vnitřním souvislostem vyhraněné. Cesta od divadelních cvičení a improvizace až k charakteru námi zvoleného či vyplynuvšího. Simulace práce v běžném divadelním prostředí. Od první čtené až k představení.

B - Juraj Benčík

POULIČNÉ skryté DIVADLO

Skutočné, vierohodné, realistické životné situácie, inscenované na ulici tak, aby v divákovi najprv vznikol dojem, že je to skutočnosť, no napokon sa dopracujeme k inscenovanému možno až štylizovanému tvaru, ktorý by mal byť pre okoloidúcich a stojacích ľudí prekvapením. Budeme ich pristihovať pri ľahostajnosti, pri chamtivosti a pri pýche, vyhľadávať a oceňovať ich spolupatričnosť, súcit a radosť z hry, ak sa zapoja.

Témy - verejná svojpomoc, pomoc blížnemu, čistota verejného priestoru, vandalizmus, násilie v rodine, občas sa s tým na ulici stretneme - vieme, ako by sme sami na také niečo reagovali?

C - Petr Nůsek

ROMANTIKA VERSUS DĚJEPIS NA OSTŘÍ MEČE aneb Ocelové údery seker a štítů, křišťálové zvonění mečů a šavlí, záludný svist rapírů a cinkot kordů.

Důraz na bezpečnost, inscenační postupy, pády, akrobacie. Anatomie aneb základy šermu (terče, kryty, útoky, úhyby, kroky, nejen evropské školy šermu). Typy zbraní a jednotlivá historická období (sekery, meče, šavle, hole, kordy, katany versus vikingové, rytíři, piráti, husiti, mušketýři, samurajové). Stavba choreografií, spolupráce s přizvaným pohybovým odborníkem. Každé ráno a večer práce na kondici, plavání, běh, posilovna. Nebude chybět překvapení.

F - Jozef Krasula

DIVADLO ako poézia POÉZIA ako divadlo

Trieda určená záujemcom o autorské divadlo (hercom, dramaturgom, režisérom), ktorí majú viac ako 18 rokov. Pokusíme sa pripraviť autorské predstavenie, ktorého inšpiráciou bude poézia J. H. Krchovského. Je potrebné prečítať si čo najviac zbierok od tohoto autora (určite sa dá zohnať, nedávno vyšli nejaké dotisky…).

Ostatné vznikne na mieste činu.

G - Patrik Lančarič

Hudobné divadlo...? Divadlo hudby...?

Divadlo: človek - konflikt - situácia - príbeh

Základný vyjadrovací prostriedok bude hudba, spev, tón, zvuk, rytmus...

Predmet skúmania: Emócie - nálady - pocity - atmosféry.

Ambícia: balansovanie na hrane paródie a úprimnosti „tragic - comic“.

Priniesť si so sebou hudobné nástroje, vrátane hlasu, rúk a nôh J (ráta sa všetko resp. čokoľvek). Jediná podmienka je mať aspoň sluch pre rytmus!!!

H - Michal Hecht

DIVADELNÍ DÍLNA NEVERBÁLNO

Účastníci se v Šumperku seznámí se základy klasické i moderní pantomimy. Naučí se technické prvky (práce s imaginární rekvizitou, taky tlaky a pantomimická chůze). Krom toho se dotknou akrobatické průpravy, potřebné pro jevištní herectví (technika pádů a soubojů). Dále si osvojí techniky rovnováhy (stojky na rukou, hlavě, nošení na ramenou a stavění lidské pyramidy). Vyzkouší si i přemety a salta. Další oblastí, kterou se budeme v tomto týdnu zabývat, je obecný jevištní a scénický pohyb, improvizace a etudování na zadaná témata a s jejich pomocí tvoření vlastních neverbálních příběhů. Díky tomu se všichni dotknou procesu práce na realizaci neverbálního představení (námět - dramatizace - režie - hraní). Společný výsledek z této dílny nazkoušíme a postavíme na jeviště. Na závěr tedy zahrajeme krátkou ukázku neverbálniho divadla pro ostatní účastníky tohoto šumperského týdne.

Doplňkový program:

Sobota 18. 8. - 20.00 hod.

Túlavé divadlo - Jakub Nvota: HAMLET, alebo nález lebky unikátna verzia najslávnejšie shakespearovej drámy

Pondělí 20. 8. - 20.00 hod.

Improvizační liga, Praha - IMPROVIZAČNÍ ZÁPAS

Středa 22.8. - 20.00 hod.

Divadelní soubor E. Krumpáče, Rosice u Brna - ZLATÝ KOLOVRAT

Čtvrtek 23.8. - 20.00 hod.

Promítání DVD (film) a CD minulých ročníků (jen pro účastníky dílny)

Pátek 24. 8. - 20.00 hod.

Divadlo „Šesť pé“ pri DZ Partizánske - HRA NA OCINA A MAMINU

Hra na motivy poviedky Ludvika Askenazyho "Milenci z bedny"

sobota 25. 8. - cca 19.00 hod.

ZÁVĚREČNÉ UKÁZKY Z DÍLEN

Alena Crhová

NIPOS-ARTAMA

Zdroj: crhova@nipos-mk.cz

Autor článku: Informace z divadel