11.03.2021 10:43

Divadelní soubor Spitfire Company připravuje premiéru multimediální inscenace metaBALETKY

Divadelní soubor Spitfire Company připravuje premiéru multimediálního představení metaBALETKY tanečnice, spisovatelky, divadelní režisérky a herečky Miřenky Čechové, kterou uvede online z Paláce Akropolis každý den od 3. do 6. května vždy od 20:00. Projekt v sobě propojuje filmové záběry, animaci, divadelní stream a live chat s diváky.

Chystané představení vychází z úspěšného autobiografického románu Baletky, který zachycuje prostředí taneční konzervatoře v 90. letech a autentické zážitky hlavní protagonistky. Ještě než se titul dostal na pulty knihkupectví, způsobil nemalý rozruch v části baletní komunity. V představení metaBALETKY odhaluje Miřenka Čechová proces vypořádání se s následnou vlnou reakcí a emocí. Rozkrývá intimní svět, ve kterém čelí strachu promluvit a postavit se tradičním autoritativním názorům. Vstupenky budou k zakoupení od 1. dubna v předprodeji na GoOut za 200 Kč.

Rok od vydání autobiografického románu Baletky, který syrově odkrývá a ironizuje prostředí výuky pražské Taneční konzervatoře v 90. letech, pokořila kniha z nakladatelství Paseka magickou hranici 10 000 prodaných kusů. I přes četné pozitivní reakce vyvolala kniha vlnu nevole v řadách tanečníků, tanečnic i tanečních teoretiček. „Kniha před svým vydáním způsobila v určité části baletní komunity otřes. Ta měla okamžitě jasno: ‚ Musím být zamindrákovaná, protože nejsem baletka. Jak jinak bych mohla veřejně kriticky mluvit o baletu, a shazovat jej tak z nedotknutelného piedestalu?‘ Nikdo z nich ale nerozporoval samotný obsah, většina kritiků rozporovala jen a pouze mě a můj čin,“ popisuje režisérka a herečka Miřenka Čechová. Sama ale přiznává, že ji rychlá smršť reakcí a nálepek zasáhla. „ Hrála jsem hrdinku a přesvědčovala jsem se, že se mě pár ošklivých slov nemůže dotknout. Mou sebeúctu začal ale postupně nahlodávat již dávno vytěsněný strach, kterému jsem začala podléhat. Mezní situace vždy sublimuji do tvorby. Stejně jako tomu bylo u většiny mých autorských věcí, které mě někam posunuly (S/he is Nancy Joe, FAiTH, Miss AmeriKa), je tomu i v případě metaBALETEK.“

Podle vlastních slov je nové představení otevřenou zpovědí o odvaze postavit se moci a vlastnímu strachu z následků ztráty bezpečného místa uvnitř společnosti. „Dostala jsem desítky zpráv a dopisů od žen, které sdílely podobné osobní zážitky, traumata a zkušenosti, a to nejen se studiem baletu. I to mě přimělo zabývat se tématem strachu - strachu, který prožívají ti, jenž se chtějí utkat s nerovným nepřítelem a čelí překážkám společnosti. Nedělám si naděje, že by má kniha změnila poměry výuky baletu na tradičních školách, a ani to nebylo mým cílem. Na druhou stranu jako umělec věřím, že je nutné divadlem komunikovat fenomény překračující osobní zkušenost, jako jsou například obavy a strach vystoupit proti většině a přihlásit se o své právo,“ prozrazuje Miřenka Čechová.

metaBALETKY jsou syntézou filmových obrazů, animace, divadelních vstupů a živé interakce s diváky přes chatovací platformu. Podobu představení má částečně v rukou publikum, které může v reálném čase klást dotazy a reagovat a ovlivnit tak následný průběh. „Představení bude určitě pokaždé jiné. Jsem zvědavá, jaký impuls přijde od diváků a jak mě ovlivní. Pandemie posunula naše uvažování o divadle a toto představení je toho důkazem. Je to pro mě experiment, jak se přiblížit živému divadelnímu zážitku, a navíc využít možnosti filmu,“ říká autorka. Projekt bude postaven i na výrazné hudební složce. Performerku doprovodí DJka Mary C a skladatel Martin Tvrdý, s nímž Čechová vytvořila oceňované představení Miss AmeriKa. Za kameru se postaví Tereza Vejvodová, nový režijní objev v žánru dance for camera, s níž už Miřenka Čechová spolupracovala v rámci projektů Tantehorse.

https://www.spitfirecompany.cz/

Autor článku: Adéla Brabcová,