24.03.2022 11:06

Divadelní spolek JEDL připravuje Operu Ibsen / Přízraky

Drama Přízraky se stalo východiskem pro devátou inscenaci podle Ibsenovy hry režiséra Jana Nebeského. Tentokrát Ibsen jako opera.

Přízračná krajina norského fjordu zahalená deštěm a mlhou… V jednom kuse prší.

JEDL připravuje poprvé ve své historii „velké plátno“ ve smyslu početného obsazení a výrazné technické náročnosti. Ibsenovo drama jako hudební divadlo. Současná opera. Spojení režiséra Jana Nebeského, který se Ibsenovu dílu věnuje po dobu celé své kariéry (dosud režíroval 8 jeho dramat) a Matouše Hejla, zástupce nejmladší generace hudebních skladatelů, slibuje výrazné uchopení žánru a významný příspěvek k možnostem a podobám hudebního divadla v 21. století, které může i dnes pracovat s provokací:

„Tehdy byly Přízraky kontroverzní z důvodů naznačeného incestu mezi sourozenci a vyústění hry, které připouští to, co bychom dnes nazvali eutanázií. To, co nám dnes připadá jako něco přirozeného – že matka svému dítěti pomůže, ušetří ho bolesti a rozpadu, bylo tehdy vnímáno jako zabití." S odkazem na volbu vizuálu k představení režisér dodává: „Díváme se do nejintimnější zóny, tak jako v Ibsenově hře – a to je pohled, který je skoro vždycky nepříjemný. Je ale dobré si uvědomit, že temná území duše máme všichni."

Libreto pro operu vytvořila na podkladě Ibsenovy hry Přízraky Lucie Trmíková, scenáristka a herečka, která dosud ztvárnila v inscenacích Ibsenových her 6 velkých ženských rolí. K nim podotýká:  „Ibsenovy ženské hrdinky jsou dokonale stvořené postavy, často spíš antihrdinky. Když si je dám vedle sebe, vidím ženy toužící po lásce a po pravdě i za cenu velkých obětí. Nikdy nejdou tou širší a snazší cestou. Jsou urputné, často nesnesitelně. Často se mýlí. Hodně bojují. V tom je pro mě Ibsen naprosto současný. Nedává přitom návod, neposkytuje rady, ale ptá se. A jeho otázky jsou provokativní a překračují právě ty intimní zóny, o kterých mluví Jan Nebeský."

Součástí tvůrčího týmu je také norská skladatelka a interdisciplinární umělkyně Tine Surel Lange, která se zaměřuje na tvorbu zvukově-obrazových konceptuálních děl. Pro inscenaci Opera Ibsen / Přízraky vytváří abstraktní portrét paní Alwingové: „Fascinuje mě jako postava, svými mnoha vrstvami. Neustále přebírá a ztrácí kontrolu a moc nad vyprávěním, do kterého je umístěna, a tím, co reprezentuje jako ženská postava.”

Českému publiku svou tvorbu představila na mezinárodním festivalu nových médií, experimentální hudby a tance Echofluxx v roce 2017.

Pětice postav tvoří mikrokosmos Přízraků, ve kterém se každá z nich projevuje způsobem jí vlastním, šumí nebo mlaská. Rozdíl mezi hercem a zpěvákem zde nehraje roli. Vzniká až komiksový svět, ve kterém je naprosto pravděpodobné třeba to, že jeden mluví a druhý mu odpovídá zpěvem. Samotný prostor Rajské zahrady a její bohatá akustika přispívají k určitému zpomalení a rozostření času, ve kterém se postavy nacházejí,“ uvádí hudební skladatel Matouš Hejl.

Inscenace bude mít premiéru v komplexu Gabriel Loci, bývalém benediktinském klášteře svatého Gabriela na pražském Smíchově. Místo přináší vlastní dramatický prvek: Minulost se zde setkává se současností, a v režijní koncepci Jana Nebeského, kde krajina navozuje pocit nebezpečí, se stává zdánlivým útočištěm. Další reprízy inscenace budou následovat v letech 2022-2024.

Nové nastudování inscenace v orchestrální úpravě se odehraje 26. 6. 2022 v Ostravě, na festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava.

Opera vznikla a bude uváděna v rámci projektu „Play Ibsen! – divadelní inscenace s doprovodným programem“, podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP 2014 – 2021.

JEDL uvádí  OPERU IBSEN / PŘÍZRAKY
Premiéra: 10. 4. 2022 v 19.30 hod., objekt Gabriel Loci – Rajská zahrada  (bývalý klášter sv. Gabriela), Holečkova 106/10, Praha 5

https://jedl.squarespace.com/

Autor článku: Kristýna Kolovratová

Divadelní spolek JEDL připravuje Operu Ibsen / Přízraky

Inscenace

17.05.2022

Komorní scénu Aréna čeká sezóna s titulem Rok plný doteků

Sezónu 2022–23 otevřeme inscenací s názvem Tohle není Višňový sad, pod níž se skrývají tři aktovky A. P. Čechova (Labutí píseň, Medvěd, Námluvy) spojené do volného dramatického celku naším dramaturgem Tomášem Vůjtkem, který si tyto Čechovovy miniatury navíc i přímo přeložil. Druhým titulem bude drama Christophera Hamptona Úplné zatmění (Total Eclipse) zpracovávající skutečný příběh dvou nejslavnějších prokletých básníků, který se ale do školních osnov nejspíš nikdy nedostane. Spokojené manželství Paula Verlaina a jeho ženy Matyldy rázně ukončí příchod mladičkého a svůdného Arthura Rimbauda.

16.05.2022

Divadlo Tramtarie se rozloučí s Madisonskými cestami

Příběh o dvou rozhádaných sestrách, tajemné závěti, velkém tajemství, ale hlavně o lásce ve všech jejích uvěřitelných podobách se poprvé představil divákům 6. března 2020, aby je dojímal silnými emocemi a bavil milým humorem. Teď se toto milostné drama volně inspirované slavným filmovým příběhem v režii Vladislava Kracíka loučí.

13.05.2022

Autorskou hru o spisovatelce Sylvii Plathové uvede Studio Hrdinů

Studio Hrdinů uvede jako svou poslední premiéru sezony inscenaci inspirovanou životem americké básnířky Sylvie Plathové (1932 až 1963). Autorská inscenace režiséra Jana Horáka se jmenuje Manželka publikovaného básníka a divadlo ji prvně uvede 19. května. Hra je poslední částí volné trilogie věnované umělcům 20. století a vystupuje v ní jediná herečka, Pavlína Štorková.