28.03.2023 14:43

Divadlo Bez zábradlí uvede komedii Joea Penhalla Bavič

O vztahu celebrity a bulváru, kde jsou postavy na obou stranách ochotné v zájmu udržení se na vrcholu zradit i sama sebe, vypráví komedie Bavič britsko–australského autora Joea Penhalla. V Divadle Bez zábradlí ji připravuje režisér Tomáš Mašín a v premiéře ji diváci uvidí 5. dubna. V inscenaci, která se dotýká otázek etiky, vykořisťování a osobní zodpovědnosti, hrají Dana Morávková, Karel Zima a Jan Řezníček. 

„Hra je pro mě především o tom, co se děje v prostředí, kde chybí soucit a empatie. Kde jediná věc, na které záleží, je zablýsknout se, nastavit na sebe reflektor, kde se stírá rozdíl mezi lovcem a kořistí. Jde o symbiotický vztah: celebrita potřebuje bulvár stejně jako on ji, aby živil její slávu a egoismus," uvedl režisér Mašín, který se k divadelní režii vrací po čtyřech letech. Svůj divadelní debut přitom uskutečnil také v Divadle Bez zábradlí hrou Po konci světa.

„Divadlo je pro mě radost z okamžité tvorby, z instantního, fyzického přenosu myšlenky na diváka, z kolektivní, intenzivní a nepřerušované tvůrčí práce. To je na tvorbě pro divadlo krásné a po mém posledním filmovém projektu o bratrech Mašínech osvěžující," doplnil režisér.

Postavy hry Bavič podle něj není možné odsoudit, žádná nevychází jako morální vítěz. „Snažil jsem se, aby se tahle optika v režijní koncepci odrazila. Pochopení hlubší roviny příběhu, tedy, že touha po hrabání se v odpadkových koších celebrit jen proto, abychom to prodali těm, kteří při čtení či sledování cítili pomyslný adrenalin a falešný pocit povýšenosti," vysvětlil. Říká, že ve své interpretaci záměrně prolíná žánry od komedie, přes lehké drama až po závěrečný civilně hraný obraz, který se nakonec změní v pomyslné „The show must go on!". Otázku, zda na vině jsou média, celebrity samy, touha po penězích, amorálnost bulvárních vydavatelů, nebo ti, kdo bulvár kupují, budou moci řešit diváci sami.

Dramatik Joe Penhall se narodil v roce 1967. Původním povoláním novinář vystřídal řadu zaměstnání, myl nádobí a šéfoval malé pizzerii. V roce 1994 měla premiéru jeho hra Slyšet hlasy, kterou v roce 2003 v ČR nastudovala činohra Národního divadla. Rok 2000 znamenal pro Penhalla úspěch hrou Modrý pomeranč, za kterou získal Olivierovu cenu. Pražské Divadlo Ungelt uvedlo jeho hru Láska a porozumění, Středočeské divadlo v Kladně uvedlo v minulosti provokující rodinné drama Střela.

https://bezzabradli.cz/

Autor článku: ČTK: hrm, mha