20.09.2021 13:07

Divadlo Bez zábradlí zahajuje jubilejní 30. sezónu dvěma premiérami

Divadlo Bez zábradlí vstoupí do nové divadelní sezóny 21/22 s novými ambiciózními projekty. Svou první premiéru sezóny si odbyde již 2. a 3. září s muzikálem Cabaret od autorů Johna Kandera, Freda Ebba a Joe Masteroffa. Dílo vypráví příběh mladého Američana, který na přelomu dvacátých a třicátých let přijíždí do stále ještě bohémského Berlína, jehož atmosféru ale už začíná rozežírat sílící nacismus. Cabaret je domácímu publiku známé i ze slavné filmové adaptace z roku 1972.

Inscenační tým režiséra Adama Skaly představí Cabaret ve výrazné scénografické a kostýmní úpravě, která klade důraz na dekadentní rozměr společnosti, jež se uprostřed nastupující totality chce ubavit k smrti.

„Fascinuje mě, kolik vrstev jsme postupně při práci na tomto libretu objevili. Naše cesta je přitom paradoxně určité zjednodušení, minimalizace textu a odhalení situací. Cabaret má totiž velice chytrou stavbu, kdy se pod nánosem kabaretního (divadelního) pozlátka skrývá tvrdý, tragický příběh o lidském selhání a toleranci ke zlu. Přirozeně jsme měli ze začátku tendenci přistupovat k muzikálovému žánru možná až trochu moc lehce. Cabaret se ale nenechal,“ vysvětluje režisér Skala.

„Cabaret je nádherný titul, který velice chytře spojuje dva divadelní žánry dohromady. Činohru a muzikál. Je to příběh obyčejných lidí, jejichž životní osud je tvrdě poznamenán dobou, ve které žijí. Doba dekadence a úpadku. Je to světový muzikál s hudbou, která překročila hranice divadla a stala se nesmrtelnou. Jsme proto nadšení, že můžeme Cabaret po delší době znovu uvést na pražské scéně a připravit tak pro naše diváky neopakovatelný zážitek, tentokrát v našem provedení, navíc s živou hudbou. Jde o zatím největší projekt našeho divadla,“ vysvětluje Karel Heřmánek mladší, principál Divadla Bez zábradlí. Ten v připravovaném muzikálu zároveň ztvární ikonickou postavu Kabaretiéra. V ústřední milenecké dvojici se představí Jan Fanta a Michaela Tomešová v alternaci s Rozálií Havelkovou. Dále se diváci mohou těšit například na Josefa Cardu, Filipa Kaňkovského, Jitku Sedláčkovou, Hanu Seidlovou, Nikol Kouklovou a devítičlenný orchestr Jakuba Šafra. Cabaret vznikl ve spolupráci se Spolkem Adria a za přispění společnosti ČEPS.

Záhy po uvedení jazzového muzikálu plánuje Divadlo Bez zábradlí v české premiéře představit moderní adaptaci jednoho z nejdůležitějších eposů v dějinách lidstva – Homérovu Iliadu. V hlavní roli se představí Karel Heřmánek ml. Díky skvělému textu autorů dramatizace, Lise Peterson a Denisi O’Hare, práci amerického režiséra Guye Robertse i hudbě skotského skladatele Patricka Neila Doyla vzniklo představení, které dokazuje, že Homérův text nepatří jen do osnov hodin literatury, ale že jde o dílo plné emocí a že je to příběh, který zůstává po tisíce let aktuální.

Jde o mimořádné představení, které rafinovaně propojuje prvky původního homérského projevu s moderním jazykem, humornou polohu plnou životního nadhledu s pasážemi vyjadřujícími prožitky, které nás jednotlivě přesahují a navzájem spojují. Česká premiéra je plánovaná na 8. a 9.září.

„Guy Roberts tuto inscenaci uvedl v anglickém originále ve Stavovském divadle, kde jsem ji viděl a naprosto mě uhranula. Iliada měla v New Yorku premiéru v roce 2012, jde tedy o zcela současný pohled na Homérův epos. Rozhodli jsme se ho uvést v Divadle Bez zábradlí, kde se snažíme vedle zábavného repertoáru zařazovat i náročnější tituly, jakým byla třeba inscenace Po konci světa. Nejedná se však o kopii Robertsovy inscenace už jen z důvodu českého překladu, kterého se zhostil můj bratr Josef, ale také díky jinému obsazení i jinému kontextu. Narozdíl od Ameriky, kde je vnímáno hlavně téma patriotismu, v našem prostředí to je téma lidského hněvu, které prostupuje příběh Iliady a na něž odkazuje postava básníka, současně i vojáka, který si prošel mnoha válečnými konflikty. Myšlenka, že hněv plodí jen další hněv, je stále aktuální. V době covidové pandemie, kdy jsem se text učil, jsem vnímal, že společnost byla, po počáteční solidaritě, hněvem nasáklá. Takže i v tomto směru má hra šanci diváky oslovit, nejen samotným tématem války.“

Během nuceného volna, kdy byla divadla kvůli epidemii zavřená, jsme čas využili produktivně. Od nové sezóny setak můžete těšit třeba na novou divadelní kavárnu Offstage. Výraznou změnou prošel celkový vizuální styl divadla. O nový design i nové webové stránky se postarala Blackfish.
„S Karlem, Josefem a Nikol jsme si padli do oka hned na první dobrou. Možná ještě dřív, než si nás oficiálně vybrali jako partnery pro spolupráci na rebranding celého divadla. Bratři Heřmánkovi měli poměrně jasnou vizi, jak by budoucí identita jednoho z nejstarších soukromých divadel v Čechách měla vypadat – musí být zapamatovatelná, moderní a hlavně nadčasová. Chtěli tedy vytvořit vizuál a designový jazyk, který nezestárne po jedné sezóně, ale dokáže nabídnout prostor pro posun. Cílem bylo vytvořit unifikovaný a jasně rozpoznatelný symbol, který bude využit skrz všechny aplikace brandu. Od plakátu v metru přes vstupenky až po program, který najdete na recepci divadla či v různých kavárnách po Praze. Tímto prvkem se stalo symbolické písmeno ‚Z‘, kterému však chybí podstatná středová část. Okamžitě tak víte, že jde o Divadlo Bez zábradlí. Nové logo, brand a web rovněž sekundují příležitosti předání divadla od legendárního herce Karla Heřmánka jeho synům. Bratři Heřmánkovi byli i velkou součástí při procesu tvorby nového vizuálu. Minulá, pro všechny určitě náročná, divadelní sezóna ukázala i to, jak je důležité mít aktuální a moderní web. Skrze něj totiž dokáže divadlo flexibilně a rychle informovat divadelní hosty o různých změnách v programu, případně řešit přeložení představení či refundaci vstupenek. Blackfish vytvořil kompletně nový web, který všechny tyto problémy řeší, včetně automatického napojení na ticketingovou platformu GoOut, která divadlu obstarává vstupenky. Díky tomu se během covidové pauzy povedla úspěšná ‚digitalizace‘ divadla v tom nejlepším slova smyslu. Má to tvář, charakter a punc moderní značky, tedy divadla,“ dodává za celý tým Blackfish Vít Schlesinger.

Podzim v Divadle Bez zábradlí

Stálým hostem Divadla Bez zábradlí bude od nové divadelní sezóny anglickojazyčný divadelní spolek Prague Shakespear Company v čele s režisérem a hercem Guyem Robertsem. Ten také ve spolupráci s Hammedem Animashaunou uvede ve čtvrtek 7. října od 19 hodin moderní adaptaci hry Sen noci svatojánské. Neotřelé nastudování Shakespearovy nadčasové klasiky vychází z překladu do moderního anglického jazyka, jehož autorem je držitel ceny Tony Award a nominace na Oscara, scénárista Jeffrey Whitty. Jeho Sen přináší divákům novou a moderní interpretaci, která byla připravena tak, aby si současný divák mohl užít a porozumět Shakespearově klasice tak jako za doby jejího vzniku, a přitom věrně zachovává krásu původního verše a většinu textu. Je tedy vhodná pro diváky všech věkových kategorií, kterým nabízí unikátní příležitost oslavit Shakespearovu kouzelnou hru o čarovné lásce odehrávající se v kouzelném háji plném víl, duchů a dalších pohádkových stvoření. Inscenace je doplněna originální hudbou skotského skladatele Patricka Neila Doyla. Představení se hraje anglicky s českými titulky.

„Jsem nadšený, že se Hammed přidal k našemu produkčnímu týmu jako režisér. Dlouho jsem obdivoval jeho práci a je pro mne skutečnou ctí sdílet tuto zkušenost s tak nadaným umělcem. Hammed si díky účinkování na britských scénách udělal jméno jako jeden z nejlepších současných umělců Velké Británie a jeho nedávné oceňované nastudování role Klubka definuje tuto postavu pro další generace. Na zkouškách Hammed svým energickým přístupem přípravu představení velmi silně ovlivnil. Všechny zkoušky byly opravdu nezapomenutelné – poučné, dojemné a velmi vtipné. Pořád jsme se smáli. Tohle bude opravdu unikátní Sen,“ říká Guy Roberts a Hammed jej doplňuje: „Jsem opravdu šťastný, že mohu být v Praze a spolupracovat s legendárním Guyem Robertsem. Je to má nejoblíbenější hra a dostat jedinečnou příležitost podílet se na její režii je pro mne opravdu splněný sen.“

Poslední říjnový den se programu Divadla Bez zábradlí ujme spolek Tres Deseos. Jeho cílem je představit českému divákovi současné hry reflektující sociálně politické dění v hispánském světě a vytvářet tak místo pro setkávání témat, myšlenek i umělců.

Program, který bude probíhat od odpoledne do večera, bude zasvěcen rituálu Día de los muertos (Svátku mrtvých). Těšit se můžete na premiéru hry Motýlí vytí od mladého mexického autora Alejandra Romána Baheny. Jedná se o dramatickou báseň o kráse, slabosti, násilí a smrti. Hrát a zpívat budou Kristýna Jedličková, Tereza Marečková a Tibor Žida v režii Viktorie Čermákové. Španělsky mluvená část večera proběhne ve spolupráci s literárním spolkem Luces de Bohemia. Vzhledem k faktu, že Mexičané pojímají tento svátek jako radostnou událost setkání živých a mrtvých, závěr večera bude patřit dobrému mexickému jídlu, pití a tanci. Těšit se můžete také na oslavu 30. výročí Divadla Bez zábradlí za přítomnosti hereckých osobností jako je Jiří  Bartoška, Jana Švandová, Pavel Zedníček, Zdeněk Žák,
Veronika Freimanová a řada dalších, kteří se na budování Divadla Bez zábradlí podíleli. Slavnostní večer je plánovaný na 4. listopad.

Zanedlouho poté se brány našeho divadla již potřetí otevřou přehlídce divadelní tvorby Noc divadel, kterou organizuje Institut umění – Divadelní ústav. Program v podobě setkání s našimi herci v rámci scénického čtení či večerního představení nabídneme v sobotu 20. listopadu.

Připravujeme

Alexis Michalik: Edmond

Ocitáme se v prosincové Paříži roku 1895. Tehdy se odehrává hra Edmond, její hrdina – Edmond Rostand – má necelých třicet let, dvě děti a za sebou pár nepříliš povedených pokusů o vstup do světa umění. V té chvíli přichází Constant Coquelin, divadelní hvězda první velikosti, a vybízí mladého autora, aby napsal nový text. Edmond, podporován manželkou Rosemondou, přijímá. Blíží se však premiéra a inspirace je v nedohlednu. Jasné je pouze to, že bude psát o Cyranovi z Bergeracu. Naštěstí mu osud sesílá múzu v podobě hezké garderobiérky, život se prolne s tvorbou. Potom už jde vše ráz na ráz, obrazy se spojují v poutavý příběh a veršovaný Cyrano z Bergeracu je na světě! Premiéra se zapíše do dějin a znamená ohromující úspěch!

Alexis Michalik je brilantní vypravěč s darem vtáhnout diváka do víru o překot běžících událostí. Nabízí fantazii, vtip, inteligenci. Komedie Edmond, tato pocta umělecké tvorbě, je toho důkazem. Michalikovo okouzlující představení uvedeme na jaře 2022.

https://www.bezzabradli.cz/

Autor článku: Nikol Kouklová