17.05.2023 10:16

Divadlo Líšeň se zúčastnilo mezinárodní přehlídky stínového divadla

V jihomaďarské Pécsi se na konci letošního dubna uskutečnil druhý ročník Mezinárodního festivalu stínového divadla Karakulit. Fakt, že mezi jeho prvním a druhým ročníkem uběhlo šest let, svědčí také o mimořádnosti tohoto setkání souborů Evropy i Asie. Divadlo Líšeň se přehlídky zúčastnilo podruhé, jako jediný zástupce českého divadla. Letos s inscenací Spoutaný trávou.

Festival se letos konal jako součást 10. Divadelní olympiády a Světového festivalu loutek. Do Pécsi přijela zahrát divadla z dvanácti zemí, přehlídka představila v pěti dnech třiadvacet představení. Ty doprovodilo množství workshopů jak pro profesionály, kde své zkušenosti předávali respektovaní tvůrci, tak i pro návštěvníky festivalu. Stínové divadlo v mnoha podobách představily i výstavy, včetně prezentace kolekce zejména asijských tradičních loutek ze sbírky pořádajícího divadla MárkusZínhás.

Záměrem pořadatele je představit a konfrontovat živou staletou loutkářskou tradici se současným divadlem. Diváci tak mohli vidět indonéskou formu stínohry v podání doma i ve světě populárního Purbo Asmora a mnohačlenného jávského orchestru, Rámajánu hranou rodinou Ramanchandry Pulvara z Indie, jejíž členové si předávají umění chrámové stínohry už čtrnáct generací, nebo hru s tradičními jávanskými slaměnými loutkami. Vedle toho ale i například bravurní kabaretní využití prstového stínového divadla nebo originální meotarové divadlo.

Máme radost, že naše inscenace Spoutaný trávou, kterou jsme na Karakulitu dvakrát odehráli (v angličtině, s maďarskými titulky) mohla přispět k pestrosti programu, a setkala se s velmi pozitivním přijetím odborného publika i veřejnosti. Je pro nás velmi přínosné, že jsme získali zasvěcené reflexe naší tvorby i zažili inspirativní setkání.

Ze zamyšlení Fabrizia Montecchiho o inscenaci Divadla Líšeň Spoutaný trávou:
/F. Montecchi  - italský divadelní režisér a expert v oblasti stínového divadla/
„…
Bylo pro mě velkým a krásným překvapením objevit práci Divadla Líšeň.  Ocenil jsem nejen jejich technickou zdatnost, ale také a především osobní představu o stínovém divadle. Našel jsem v tvorbě  Divadla Líšeň mnoho z toho, co považuji za základní stavební kameny stínového divadla, ovšem rozvinuté v nových současných formách…

Inscenace  Spoutaný trávou cestovala z Pécsi ještě do Lublani, kde byla dvakrát uvedena v programu Lutkovno gledališče Ljubljana.


DIVADLO LÍŠEŇ - SPOUTANÝ TRÁVOU

Vyprávění nahého mnicha, císaře, generála a slona o životě, smrti i drobném hmyzu. Divadelní odpočinutí od světového chaosu s křehkými kovovými loutkami, zvuky a stíny.

Inscenace používá přírodní materiály, nepopisné kovové loutky z drátů i z barevného plastu. Výtvarně originální tvar vzniká souběžným použitím loutek a stínohry před i za papírovým paravenem.  Hru doprovází vypravěč a hudebník na basoneto a další originální zvukové nástroje.

V inscenaci zpracované texty ze sbírek Zenový kompas (Seung Sahn) a Oceán v kapse rosy (Henri Brunel)  se dotýkají tématu úcty k životu v jeho nepatrných a přehlížených podobách, i obecněji smyslu života.

Více informací

Festival Karakulit: www.karakulit.hu

 

Autor článku: Kateřina Slámová Bartošová, fotografie: archiv festivalu Karakulit

Divadlo Líšeň se zúčastnilo mezinárodní přehlídky stínového divadla

Zahraniční divadlo

18.09.2025

Světová hvězda Yannick Nézet-Séguin vystoupí v českém debutu na Adventním koncertě Pražského jara

Na pozvání Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro přijede poprvé do České republiky jeden z nejlepších dirigentů světa Yannick Nézet-Séguin, umělecký ředitel Metropolitní opery v New Yorku, Philadelphia Orchestra a Orchestre Métropolitainv Montrealu. Na mimořádném Adventním koncertě Pražského jara 4. prosince 2025 ve Španělském sále Pražského hradu uvede s Chamber Orchestra of Europe a sólisty Veronikou Eberle a Jeanem-Guihenem Queyrasem díla Johannese Brahmse.

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.