13.01.2021 09:50

Divadlo má kritizovat, ne dojímat: rozhovor divadelní redaktorky Aleny Zemančíkové s dramatikem Romanem Sikorou

Proč potřebuje společnost divadlo? Zveme vás na další online debatu ve spolupráci s diskusním fórem Meltingpot. Už ve čtvrtek 14. ledna 2021 se můžete těšit na rozhovor o roli divadla ve společnosti, který povedou divadelní redaktorka Alena Zemančíková a dramatik Roman Sikora. Začínáme ve 20.00 na našem FacebookuFacebooku fóra Meltingpot nebo na Youtube kanálu Meltingpotu.

Divadlo je od svého vzniku v antickém Řecku politické. Může problematizovat anebo dojímat, zesměšňovat autority anebo potvrzovat status quo, mluvit o politice přímo anebo jen v obrazech. Dějiny divadla jsou také dějinami společenského pohybu. Dramatik Roman Sikora patří k představitelům subversivního přístupu, jeho hry se vysmívají ignoranci zbohatlíků i víře, že každý jednotlivec může uspět díky většímu osobnímu nasazení. Píše o přehlížení lidí, kteří musejí žít na ulici, i o ekologické krizi jako příležitosti k zbohatnutí bohatých. Jeho hry jsou inscenovány v českých divadlech, ale s úspěchem se hrají i v zahraničí. Alena Zemančíková je dlouholetá divadelní a literární redaktorka a dramaturgyně, mj. autorka polistopadových dějin Činohry Národního divadla. Hovořit spolu budou o roli lidového a měšťanského divadla ve společnosti; možnostech, jak reflektovat dnešní společenskou krizi; strukturách, které má divadlo pro svůj rozvoj; i jeho proměnách nejen v posledních třiceti letech.

Alena Zemančíková vystudovala Divadelní fakultu AMU v Praze. Po letech manuálních zaměstnání nastoupila v roce 1987 do Západočeského divadla v Chebu, kde ve funkci dramaturgyně zůstala deset let. Pak se stala kulturní redaktorkou Českého rozhlasu Plzeň, od roku 2004 dramaturgyní redakce Drama a literatura Českého rozhlasu. Kromě autorství rozhlasových her, dramatizací a povídek působila i jako divadelní publicistka a dokumentaristka. Články o divadle přispívá pravidelně do literárního obtýdeníku Tvar a dvouměsíčníku Listy, nepravidelně do Salonu Práva a Deníku Referendum. V roce 2020 vydala v nakladatelství Akropolis knihu Zpětné zakreslení cesty, mapující v kulturně společenských souvislostech příběh Činohry Národního divadla od roku 1990 do roku 2015.

Roman Sikora je současný český dramatik. Pochází z Třince, vystudoval činoherní dramaturgii na brněnské JAMU. Je autorem více než třiceti dramatických textů a divadelních adaptací. Jeho hra Zpověď masochisty byla uvedena v mnoha evropských zemích. V roce 2017 získal se svou hrou Zámek na Loiře hlavní cenu v soutěži Talking about borders vyhlášené Státním divadlem v Norimberku. V minulosti působil také jako divadelní kritik. Výběr z jeho her vyšel pod názvem Hry: Labyrint světa a ráj biče (Praha 2016).

Autor článku: Převzato z: https://masarykovaakademie.cz/sk_portfolio/divadlo-ma-kritizovat-ne-dojimat/

Divadlo má kritizovat, ne dojímat: rozhovor divadelní redaktorky Aleny Zemančíkové s dramatikem Romanem Sikorou

Zprávy

22.01.2021

Konání přijímacích zkoušek na DAMU umožní antigenní testy

Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze se vzhledem k aktuální situaci rozhodla zřídit v prostorách školy pro účastníky přijímacích zkoušek na Katedru činoherního divadla místo antigenního testování na Covid-19.

21.01.2021

Podle ředitele Národního divadla jsou podmínky nového protiepidemického systému PES nereálné

Hrát pro pětinu hlediště a za podmínky povinného testování diváků je podle ředitele Národního divadla Jana Buriana za hranicí udržitelnosti. Existuje na tom podle něj shoda mezi řediteli většiny českých divadel a kulturních organizací. Zatím neoficiální nová tabulka opatření navázaných na protiepidemický systém počítá s tím, že ve čtvrtém stupni rizika by se mimo jiné i divadla mohla zaplnit z 20 procent kapacity, maximálně však 300 sedícími lidmi s negativním antigenním či PCR testem.

19.01.2021

Televize NAŽIVO uvedla 59 premiér, nyní mění koncept: od 20. ledna připravuje pořady pro další platformy

Televize NAŽIVO, kterou založily spřátelené soubory Cirk La Putyka, Jatka78 a společnost HEAVEN’S GATE režiséra Viktora Tauše v reakci na loňská vládní opatření zcela omezující uvádění živé kultury, mění po dvou měsících od spuštění svůj koncept. 20. ledna končí její terestrické vysílání v multiplexu 23 a O2 TV a dále bude vlastní pořady připravovat pro jiné kanály i televize.