08.11.2021 13:52

Divadlo Na zábradlí připravuje inscenaci dramatu Petera Handkeho Zdeněk Adamec

Divadlo Na zábradlí připravuje inscenaci dramatu Petera Handkeho Zdeněk Adamec. V jevištní adaptaci příběhu humpoleckého studenta, který se roku 2003 upálil před Národním muzeem, si zahraje mimo jiné i oceňovaný německý herec Samuel Finzi. Společně s ním se na čes­kou scénu po několika letech vrátí režisér Dušan D. Pařízek.

V Divadle Na zábradlí proběhnou 2. a 3. prosince premiéry inscenace Zdeněk Adamec + Jedna scéna. Inscenace bude poprvé představena v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka a nadále bude pravidelně uváděna na repertoáru Divadla Na zábradlí. Jedná se o první české provedení textu o humpoleckém studentovi, který se ve svých osmnácti letech 6. března 2003 – den před první inaugurací prezidenta Václava Klause – před Národním muzeem polil benzínem a upálil. Údajně byl k sebevraždě dohnán trestním stíháním z důvodu obvinění ze spolupráce s anarchisty narušujícími dodávky proudu, tzv. darkery. V dopise na rozloučenou nadepsaném „Akce Pochodeň 2003“ pak zdůvodnil svůj čin jako upozornění na ekologické i společenské problémy a jako protest proti soudobému politickému dění, válkám, násilí či lidské ignoranci.

„V batohu, který teď odloží, je dopis na rozloučenou. Jeho obsah je taky na internetu, Adamec hledá pro své utrpení smysl. Polije se benzinem a vyleze na úzkou římsu, čtyři metry pod ním jsou neony Sony, Olympusu, McDonald’s, které hodinu po rozbřesku stále ještě svítí. Posilují Zdeňka Adamce v pocitu, aby tu správnou věc vykonal hned teď.“

Autorem dramatické předlohy je Peter Handke – kontroverzní rakouský autor, držitel Mezinárodní Ibsenovy ceny a laureát Nobelovy ceny za literaturu. Handkeho text nahlíží na postavu Zdeňka Adamce jako na člověka, který zkrátka v současném světě nemá svoje místo. Pro Handkeho jako postdramatického autora je ostatně typické, že se jeho dramata odehrávají v nespecifikovaném časoprostoru, jejich postavy nejsou příliš konkretizované a jejich síla tkví v jazyku. V Divadle Na zábradlí bude Handke promlouvat jazykem domácím – Zdeněk Adamec zde bude uveden v překladu ředitele divadla Petra Štědroně, v jehož překladu byl navíc text společně s Handkeho dalšími dramaty Nebe nad BerlínemPodzemní blues v minulém roce vydán knižně v nakladatelství Větrné mlýny. „Překládat texty Petera Handkeho je velká výzva, mozkový tělocvik, akrobacie slov. Často se hovoří o Handkově stylistické genialitě, řečových operách a nepřekonatelném jazykovém umění. Jistě to tak i je, ovšem bez niterné účasti autorského já, niterného uvědomění a sociálního postoje autora by to bylo jen chytré krasomluvení. Handkeho Zdeněk Adamec není hra o pravdě, morálce či poučení. Nenabízí řešení, které není, spíše si všímá záchranných prahů, skrytých vnitřních i vnějších pasáží, které vedou do otevřena, jak říká germanista Hans Höller. Stále žasnu nad tím, jak je možné předávat čtenářům a divadelním divákům tragédii mladého člověka v tak bohatých myšlenkových valérech, tak zdánlivě nezúčastněně a bez patosu, a přesto tak chytře a citlivě,“ říká Štědroň, který je společně s Dorou Viceníkovou také dramaturgem inscenace.

„Příběh Zdeňka Adamce není typicky český. A kromě toho není aktuální. Nebyl ani svého času. A ke Zdeňkovu příběhu nevznikl žádný film, přinejmenším žádný hraný film, a už vůbec ne žádný z kategorie ‚podle skutečné události‘.“

Inscenační tým je sám o sobě příslibem toho, že Zdeněk Adamec + Jedna scéna bude výjimečným dílem a skutečnou divadelní událostí. Po šesti letech se jako režisér vrací do České republiky Dušan D. Pařízek. Zakladatel Pražského komorního divadla se již na počátku milénia etabloval na nejvýznamnějších německojazyčných scénách po celé Evropě. Je několikanásobným držitelem Nestroyovy ceny a ceny kritiků časopisu Theater heute. Na české scéně se zasloužil o řadu prvních uvedení děl Wernera Schwaba, Elfriede Jelinek, Thomase Bernharda či právě Petera Handkeho – Zdeněk Adamec bude jeho čtvrtou inscenací Handkeho textu v českém prostředí. Stejně jako u svých předchozích děl, i v případě Zdeňka Adamce bude Pařízek zároveň tvůrcem scénografie, o kostýmy se pak postará výtvarnice a významná česká režisérka Kamila Polívková, se kterou Pařízek spolupracuje pravidelně.

Tvůrci inscenace pro diváky připravují netradiční zážitek i z hlediska pojetí divadelního prostoru – představení se totiž bude odehrávat na dvou místech najednou. Zdeněk Adamec + Jedna scéna bude ve skutečností dvojicí samostojných inscenací – první z nich bude Zdeněk Adamec, inscenace Handkeho textu, jejíž představení budou probíhat v Divadle Na zábradlí. Druhou částí opusu bude Jedna scéna, scénická skica zaměřená na postavu Petera Handkeho jako osobnost s kontroverzními politickými postoji. Jedna scéna bude inscenována v prostoru Betlémské kaple a diváci si budou moci při nákupu vstupenky vybrat, na které ze dvou představení se v den konání akce vydají. Hned po koupi vstupenky na jedno z představení navíc přijde každému zákazníkovi slevový kód na druhou část inscenace. Novinku ze Zábradlí zkrátka jednou vidět nestačí!

„Prosím neudělejte ze mne blázna.“

Herecké obsazení inscenace bude pro tentokrát sice čistě mužskou záležitostí, zato však se zahraniční posilou. Diváci se mohou těšit na Jiřího Černého, Stanislava Majera a Martina Pechláta, trojici herců pak doplní bulharsko-německý herec Samuel Finzi. Stejně jako Finzi již v minulosti spolupracoval s Pařízkem na úspěšných inscenacích Moc a vzdor (Schauspielhaus Hannover, 2015) či Přijde kůň do baru (Burgtheater Wien, 2018), i trojice českých herců patří ke stálým spolupracovníkům Dušana D. Pařízka z éry Pražského komorního divadla. Vzhledem k postdramatické povaze textu žádný z herců neztvární samotného Zdeňka Adamce, společně ale publiku odvypráví příběh zakřiknutého humpoleckého mladíka na pozadí filozofických myšlenek o kapitalistickém světě a jeho řádu.

www.nazabradli.cz

Autor článku: Lucie Flemrová

Divadlo Na zábradlí připravuje inscenaci dramatu Petera Handkeho Zdeněk Adamec

Inscenace

03.02.2023

Národní divadlo moravskoslezské uvede premiéry dvou raně barokních jednoaktových oper – „Tanec nevděčnic” a „Dido a Aeneas”

Opera Národního divadla moravskoslezského uvede 9. a 10. února 2023 premiéry dvou raně barokních jednoaktových oper – Tanec nevděčnic Claudia Monteverdiho a Dido a Aeneas Henryho Purcella. Inscenaci pro uvedení v jednom večeru zkouší ředitel NDM a režisér Jiří Nekvasil jak s profesionály operního souboru, tak v rámci Operní akademie Ostrava s talentovanými studenty zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity.

03.02.2023

Gala Domu tanečního umění už tuto neděli v Divadle na Vinohradech

Gala Domu tanečního umění se uskuteční v neděli 5. února 2023 od 18:00 v Divadle na Vinohradech. Na jevišti Vinohradského divadla se vystřídají a to nejlepší ze svého repertoáru představí všichni rezidenti Domu tanečního umění – studenti konzervatoře a gymnázia Taneční centrum Praha, sólisté souboru Pražský komorní balet, členové studentských souborů Balet Praha Junior a Baby Balet Praha a také žáci konzervatorní přípravky Terpsichore.

01.02.2023

Novinky z Jihočeského divadla

Na první premiéru druhé poloviny sezóny zveme diváky 4. února 2023 do DK Metropol. Opět to bude do světa pohádky. Balet Popelka na hudbu Sergeje Prokofjeva patří mezi nejslavnější a nejhranější baletní tituly. Pro soubor baletu Jihočeského divadla vytvořil choreografii a režii Petr Zuska.