26.07.2018 07:22

Divadlo pod Palmovkou hostuje na neslavnějším Shakespearovském festivalu v Evropě

Divadlo pod Palmovkou se na dvaadvacátém ročníku festivalu „Gdansk Shakespeare Festival“ v Polsku představí v hlavním programu 2. srpna od 16:00 a od 20:00 hodin s inscenací Něco za něco (v originále Measure for measure), kterou v Divadle pod Palmovkou režíroval uznávaný polský režisér Jan Klata. „Autoři jako Aischylos nebo Shakespeare nám dávají možnost všímat si některých nadčasových mechanismů moci, manipulace, která je popsána už dva a půl tisíce let,“ komentuje výběr textu jeho režisér.

Někteří kritici neváhají Klatovu režii na Palmovce označit za divadelní událost roku. „(…) polský režisér předvedl Pod Palmovkou přesně to, čeho se doma stále nedostává, vzdor všem německým a poslední dobou i polským inspiracím: schopnost interpretovat klasiku prostřednictvím výrazných, nepopisných obrazů. A také doplnit vypjatou výtvarnou i hudební stylizaci adekvátním herectvím. Výsledkem je inscenace, jejíž poetika nemusí být každému po chuti (za sebe dodávám, že mně je). Bezpečně se však vyhýbá, ať už v legrační či tragické poloze, oné – s odpuštěním – upatlanosti, která se zdá být v domácích shakespearovských či jiných klasických titulech téměř povinná. Klata drží dění na hranici surové hry o moci a záměrně trapné grotesky, přičemž vše nezadržitelně vede k paradoxnímu finále,“ ohodnotil inscenaci na svém blogu Vladimír Mikulka.

Inscenaci Něco za něco v Divadle pod Palmovkou osobně přijel navštívit umělecký ředitel Gdaňského festivalu Jerzy Limon. Setkal se i s Michalem Langem, ředitelem Divadla pod Palmovkou, který k pozvání na tak významnou evropskou událost dodává: „Pro Divadlo pod Palmovkou i pro mě osobně je takové pozvání obrovská čest a všichni v divadle jsme z něj měli velkou radost. Ukazuje se, že směr, kterým se Divadlo pod Palmovkou vydává, tedy otvírání dveří Evropě, úžasně funguje. I v další sezóně jsme se rozhodli pozvat evropské režiséry do Prahy, aby u nás v divadle pohostinsky režírovali. Pozvánka na Shakespearovský festival v Gdaňsku je pro nás tedy jakési zadostiučinění a potvrzení toho, že taková spolupráce má smysl a je třeba o ni pečovat a rozvíjet ji.“

V minulých letech festival hostil významné hosty, mezi které patřil například Peter Brook, Luk Perceval, László Bocsárdi, Elizabeth LeCompte, Robert Sturua, Silviu Purcarete, Edward Hall, Giuseppe Dipasquale, Romeo Castelluci a další. Na gdaňském festivalu se letos mimo jiné v hlavním programu představí Shakespearovy inscenace z Teheránu, Argentiny, Itálie, Polska, Velké Británie, Rumunska a Německa. Festival se koná v Gdaňsku mezi 27.7. a 5.8. 2018.

http://www.divadlopodpalmovkou.cz/

Autor článku: Anežka Berčíková, foto: Martin Špelda

Divadlo pod Palmovkou hostuje na neslavnějším Shakespearovském festivalu v Evropě

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.