11.05.2023 11:13

Divadlo Radost uvede premiéru rodinné inscenace Buffalo Bill tenkrát na Morawě léta páně 1906

Buffalo Bill tenkrát na Morawě léta páně 1906
Divadlo Radost
premiéra 12. května 2023

„I always dreamed about America!“
Věková skupina: 10+ a dospělí

Myšlenka na realizaci představení Buffalo Bill tenkrát na Morawě léta páně 1906 úzce souvisí s prezentací českých loutkářských tradic – nehmotného kulturního dědictví UNESCO a současného loutkářského divadla v USA. Na základě pozvání paní honorární konzulky Moniky Vintrlíkové z konzulátu v Atlantě, podnikne v srpnu 2024 část souboru divadla Radost měsíční cestu po vybraných uměleckých centrech českých a slovenských krajanských spolcích. Divadlo Radost přiveze nejen výstavu unikátních českých loutek, ale zahraje zde také cca 10–15 repríz divadelního představení Buffalo Bill tenkrát na Morawě léta Páně 1906, připraveného speciálně pro tuto „českou divadelní expanzi“, současně s inscenací a výstavou uvede i workshopy pro veřejnost.

Sny o Divokém západě, kovbojích a indiánech, trampové a jejich osady romanticky ukryté daleko od civilizace, vůně ohně a tóny kytary… Český tramping, který se během první republiky stal naprostým fenoménem a přetrval díky nostalgické iluzi svobody jak nejhorší léta komunistického teroru, tak celou normalizaci, má hluboké kořeny vycházející z touhy po svobodě a dobrodružství, krmený lacinými rodokapsy, trampskými songy a možná kýčovitými, ale o to více milovanými westerny a easterny.

Odráží v sobě touhu malého národa uprostřed Evropy, který chce, alespoň trochu, zažít ta velkolepá dobrodružství na dalekých pláních, v zemi plné netušených možností, v zemi bez politických a společenských omezení. Jakkoli naivní tyto představy možná byly, stály za nimi osudy a sny konkrétních lidí.

Dalším tématem představení je totiž fenomén emigrace – té historické i té současné – ať už opouštíme svou vlast pro vidinu nových možností a splnění snů, nebo prcháme před útlakem, tyranií či válkou. Neboť současný svět je poznamenán uprchlickými vlnami se vším jejich zoufalstvím i nadějemi stejně palčivě – a to i důvod, proč se tomuto tématu věnujeme. Tuto bilingvní rozpolcenost života před a potom odráží i zvolený jazyk inscenace – české pasáže se přirozeně střídají s anglickými dialogy…

I scénografie doprovázená loutkami přejímá onu výsostnou kočovnickou povahu příběhu – vše se odvíjí kolem kufru hlavního hrdiny a sbalených beden, s nimiž show Buffalo Billa cestuje. Vše lze symbolicky sbalit do pár minut – sbalit a jít dál, sbalit a odejít definitivně jinam, pryč.

Někde na počátku té velké lásky k Divokému západu stála i velkolepá tour Buffalo Billa, který se svým spektáklem čítajícím stovky indiánů, kovbojů, bizonů a koní zavítal i do Evropy. A také do RakouskoUherské monarchie, kde mimo jiné navštívil Brno a po dva dny zde vystupoval, než zase naskládal všechny své lidi, zvířata a kulisy do vagonů a odjel dál.

Jako východisko nové inscenace jsme tedy použili drobnou anekdotu, kterou představuje právě brněnské uvedení Wild West show Buffalo Billa. Náš fiktivní hrdina, chlapec zhruba dvanáctiletý, podlehne onoho srpnového dne roku 1906 lákání dálek a dobrodružství – uteče z domu a tajně se schová v jednom z vagonů, aby se spolu s show dostal na onen vysněný Divoký západ, do Ameriky.

Show Buffalo Billa pěla ódy na hrdinské kousky bílých osadníků americké divočiny. Dnes ale vnímáme celou éru osidlování Divokého západu i koncept Wild West Show zcela jinou optikou. Původní obyvatelé Ameriky tehdy ztráceli nejen svou zemi, ale i svou historii. Jedinými „kronikáři doby“ byli totiž ti, kteří jim ji pomocí nejrůznějších zákonů a vládních rozhodnutí ukradli. Dějiny se „falšovaly“ – dnešními slovy šlo o obyčejnou mediální manipulaci ve státních zájmech. „Bílí“ osadníci byli vylíčeni jako zástupci civilizace a oběti indiánské krvelačnosti. Utlačování a likvidace Indiánů se předkládala jako jediná možnost, jak Ameriku povznést a zkultivovat. A právě šestákové romány či produkce typu Wild West Show utvrzovaly Američany v tom, že vše je tak, jak má být… V Evropě naopak tuto éru romanticky zkreslovaly například romány Karla Maye – i v nich ale cítíme velkou dávku blahosklonné nadřazenosti.

Hrát o Buffalo Billovi bez tohoto kritického komentáře nám dnes přijde neakceptovatelné. I proto je jednou z postav Mila Sedlacek – nejen coby zástupce třetí generace emigrantů, ale také jako dítě 21. století.

https://divadlo-radost.cz/projekt/buffalo-bill/

 

Autor článku: Lucia Legerská