24.03.2010 00:00

Divadlo Spejbla a Hurvínka se od 1. dubna představí v novém

Pražské Divadlo Spejbla a Hurvínka se od 1. dubna po dvou letech vrátí do zrekonstruovaných suterénních prostor někdejšího kina v Dejvické ulici. Provoz zahájí premiérou hry pro dospělé z pera Heleny Štáchové a Martina Kláska nazvané Spejblovo hudební zmatiné.

"V opravené scéně naleznou návštěvníci unikátní muzeum loutek, které představíme i ve vitrínách ve foyeru. V sále se změnilo prakticky všechno - od vzduchotechniky, sklonu hlediště, díky němuž i ty nejmenší děti báječně uvidí, zázemí pro diváky a konec konců i pro herce. Kapacita sálu se o něco snížila na 281 míst," řekla Štáchová.

Připomněla, že letos oslaví populární loutková scéna 80 let profesionální činnosti. V polovině dubna bude mít Hurvínkova kamarádka Mánička a pes Žeryk "na nitích" už 80 křížků, na podzim si otecko Spejbl připomene devadesátku. Letos navíc uplyne i 65 let od chvíle, kdy se divadlo přestěhovalo z Plzně do Prahy. Nejprve na Vinohrady a pak do Dejvic, kde oslaví deset let působení.

"Do divadla nyní vede nový vchod přímo z Dejvické ulice. Novinkou je výtah pro vozíčkáře," dodala Štáchová. Osmdesátiletou spolupráci této scény se Supraphonem připomene bilanční čtyřalbum. K výročí samotnému vyjde publikace nazvaná Spejbl a Hurvínek na nitkách osudu. Podle Štáchové je v přípravách celovečerní 3D film a vzniká unikátní projekt divadelního představení. I to bude natočeno v technologii 3D pro projekce v kinech.

Během dubna uvede Divadlo Spejbla a Hurvínka na staronovém působišti dvaatřicet dětských představení, většinu v dopoledních hodinách pro školy. Půjde například o Pohádky pro Hurvínka, inscenace Hurvínek už zase zlobí, Hurvínek a zrcadlo a Hurvínkova cesta do Tramtárie.

"Osm tónů stupnice a jubilejních osmdesát let společného profesionálního působení znamenalo pro naše dřevěné protagonisty nejen chvíle souznění; zcela zákonitě při něm zazněly i tóny v moll. I ty připomene nová inscenace pro dospělé, okořeněná loutkovými čísly rovněž inspirovanými hudbou," uvedla Štáchová.

Ústav sociálních služeb v Plzni jako dědic zakladatele této scény Josefa Skupy nepovolil Supraphonu ani divadlu použít do zvukové kompilace a chystané knihy Skupovy dokumenty a archivní nahrávky. Ústav se totiž přes osm let s ředitelkou divadla soudil o autorství Spejbla a Hurvínka. V roce 2007 spor prohrál, když Nejvyšší soud potvrdil rozsudek pražského vrchního soudu, že práva na obě loutky patří Štáchové. Na chystaných zvukových nosičích tak Josefa Skupu po zákazu Plzeňských připomenou jen nahrávky, jichž není autorem. Z knihy zmizely ilustrace zakladatele divadla, zajímavá korespondence mezi ním a Karlem Čapkem, jeho dada básně a ukázky dialogů.

Zdroj: Jiří Borovička, hj

Autor článku: ČTK