09.05.2023 11:24

Do Archy se vrací progresivní taneční soubor Ultima Vez, který se tentokrát vydá po stopách lidstva zpět do lesů.

Na scénu pražského Divadla Archa se v rámci závěrečné sezóny „Základy budoucnosti“ vrací progresivní vlámský taneční soubor Ultima Vez s choreografií TRACES světově uznávaného režiséra a choreografa Wima Vandekeybuse. Silný umělecký zážitek Archa divákům zprostředkuje hned čtyřikrát po sobě v termínech od 25. do 28. května. 

V inscenaci TRACES se režisér a choreograf Wim Vandekeybus vydává ve svých vlastních stopách. Ohlíží se za svými pocity, které ho ovlivnily na počátku jeho uměleckého hledání, za dramatem pudů a instinktů, za hrou energií a intenzit. Inspirován pobytem v ohromující rumunské přírodě s posledními evropskými pralesy hledá Vandekeybus stopy, které jsou starší než lidstvo a jeho paměť. „Wim Vandekeybus v každém ze svých projektů hledá a zkoumá. Tentokrát pátrá po příběhu, který se odvíjí mimo jazyk, a který lze vyprávět pouze ve střetu tance a hudby,“ popisuje ředitel Archy Ondřej Hrab.

Je to hledání stop přírody, které tělo zapomnělo nebo potlačilo. Kolik přírody ještě žije v lidském pokolení? Kolik je zvířete v lidském těle? Co se děje, když jsme v ohrožení nebo v nebezpečí, když se musíme intuitivně rozhodovat, abychom přežili? „TRACES je choreografie zaměřená na zkoumání lidské podstaty prostřednictvím tance, který sahá k absolutnímu limitu fyzických možností,“ doplňuje Hrab. V inscenaci vystoupí deset tanečníků, některé z nich známe z předcházejících hostování v Arše, zbývající byli vybráni přísným konkurzem z obrovského množství zájemců z celého světa. Hudbu, která vždy u Vandekeybuse hraje důležitou roli, vytvořili americko-belgická hvězda alternativního rocku Trixie Whitley a špičkoví američtí hudebníci Shahzad Ismaily, Ben Perowski a Daniel Mintseris a speciální host, kytarista Toma Waitse, Marc Ribot.

Ultima Vez Wima Vandekeybuse v Arše pravidelně hostuje od roku 1995, od té doby mají čeští diváci možnost sledovat tvorbu jednoho z nejvýznamnějších světových choreografů. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým slovníkem plným konfrontací, emocí, nespoutané energie a vizuálních efektů.

Ultima Vez – TRACES: 25. až 28. května 2023 vždy od 20 hodin

https://www.divadloarcha.cz/

 

Autor článku: Denisa Cingelová, foto: Danny Willems

Do Archy se vrací progresivní taneční soubor Ultima Vez, který se tentokrát vydá po stopách lidstva zpět do lesů.

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.