20.01.2020 12:32

Do Metropolitní opery se vrátila slavná opera Porgy a Bess

Do Metropolitní opery se poprvé od roku 1990 vrátila slavná Porgy a Bess bratrů Iry a George Gershwinových. Hit letošní sezóny vypráví příběh z černošského ghetta, který v době svého vzniku způsobil nemalý poprask. Unikátní propojení evropské operní tradice a amerického jazzu bude v kinech k vidění v přímém přenosu už 1. února 2020.

Příběh žebrajícího mrzáka Porgyho se zapsal do dějin opery jako první dílo, které do klasického žánru začalo vnášet dobové jazzové prvky – a tím se stalo součástí nejen kánonu klasické hudby, ale i jazzu. Výrazný je i sociální apel představení a fakt, že se jednalo o první operu, kde hrají prim zpěváci a herci černé pleti. V letech, které následovaly po premiéře, byla opera mnohokrát předvedena v okleštěné podobě, mnohé skladby, např. Summertime, se staly součástí jazzové klasiky a staly se součástí repertoáru mnoha umělců (mj. Elly Fitzgerald a Louise Armstronga). Inspirace u evropských skladatelů klasické hudby Edwarda Kilenyie, Rubina Goldmarka či Charlese Hambitzera se u George Gershwina přirozeně prolnula se žánry, jako jsou gospel, blues, spirituály a tzv. work songs.

Současný přístup k inscenování Gershwinovy opery se více přibližuje záměrům skladatele, tzn. k pojetí se širokým hereckým ansámblem a kompletním orchestrem. A v této podobě se kus nyní vrací na prkna newyorského operního svatostánku, v inscenaci Jamese Robinsona, která měla svou světovou premiéru v roce 2018 v Londýně. Už tehdy britský deník Guardian napsal: „Pokud se chystáte inscenovat Gershwinovo dílo, udělejte to přesně takhle.“ Ani aktuální recenze nešetří chválou. Podle webu OperaWire.com je tím nejpůsobivějším skvělé obsazení, Broawayworld.com vypichuje chytře vymyšlený design scény a New York Times si vystačí se slůvkem „okouzlující“.

Do hlavních rolí svého hudbou, pohybem a syrovým, nevyumělkovaným životem kypícího ztvárnění obsadil Robinson basbarytonistu Erica Owense, který letos v Metropolitní opeře také září coby Alberich ve Wagnerově tetralogii Prsten Nibelungův, a v roli Porgyho již exceloval ve starší inscenaci v chicagské opeře, a sopranistku Angel Blue, pro kterou je letošní sezóna teprve třetí v Metropolitní opeře. V dalších rolích se představí Golda Schultz jako Clara, Latonia Moore coby Serena, Denyce Graves v roli Marie. Záporné role Crowna a drogového dealera Sportin‘ Lifea ztvární Frederick Ballentine a Alfred Walker, který v Metropolitní debutuje.

Do konce sezóny 2019/20 zbývají čtyři přímé přenosy. Na konci února je na programu Händelova Agrippina, na kterou naváže nová inscenace Bludného Holanďana Richarda Wagnera, hlavní roli v něm ztvární sir Bryn Terfel. Sezónu uzavře dvojice oper italských klasiků, Pucciniho Tosca a Donizettiho Marie Stuartovna.

http://www.metopera.cz/

https://www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Radek Pavlovič

Do Metropolitní opery se vrátila slavná opera Porgy a Bess

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.