Festival Babel Prague zařadil záznamy Havlova autorského čtení
Zvukovým nahrávkám Václava Havla, na kterých v 80. letech rozmnožoval své dramatické texty, se věnoval další večer festivalu experimentální hudby Babel Prague. V komponovaném večeru dnes na vznik magnetofonových záznamů vzpomínali pamětníci, například režisér Andrej Krob.
"Ještě včera jsem si myslel, že Václav Havel považoval natáčení hlavně za ověřování kvality vlastního textu, že očekával připomínky posluchačů," řekl Krob. Doplnil ale, že pravděpodobně nahrávky vznikaly také kvůli šíření daných textů. Připustil, že záznamy vznikaly i proto, aby byly texty uchované pro případ, kdyby se s psanou formou něco stalo. "Párkrát se stalo, že Václav při domovních prohlídkách na Hrádečku o některé texty přišel," dodal.
Debatovalo se také o tom, jak se Václav Havel stavěl k médiu nahrávky, co vypovídá autorská interpretace hry o záměrech autora nebo jaký vztah mají nahrávky svobodně vypuštěné mezi posluchače k pojetí copyrightu. Pořad nazvaný Tady Havel, tady Havel! vznikl ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla, v jejímž sídle v Galerii Montmartre se konal.
V 80. letech se Václav Havel rozhodl množit své texty ve zvukové podobě. V socialistickém Československu nebylo možné svobodně vlastnit xerox, ale kazetové magnetofony s kopírovací funkcí patřily k běžnému vybavení. Proto Havel kompletně namluvil a poslal mezi lidi nahrávky svých tehdy vzniknuvších textů - her Pokoušení a Asanace.
Při dnešním večeru se pouštěly digitalizované záznamy z archivu knihovny Václava Havla a archivu Martina Vidláka. Andrej Krob ale přinesl originální kazety nadepsané přímo Václavem Havlem. Režisér připomněl, že pro Havla byly velmi důležité scénické poznámky, jak se ukázalo i při nedávných inscenacích jeho poslední hry Odcházení. Ve zvukovém záznamu Pokoušení např. zní, že před představením a o pauzách má hrát "rocková hudba kosmické či astrální povahy".
Režisér Krob uvedl, že z Havlovy nahrávky jeho vlastního textu je velmi cítit tempo, rytmus, opakující se motivy a pauzy, také z autorovy intonace je zřejmé, jak by se mělo s textem nakládat. Připomněl, že Havlovy nahrávky jemu samému pomáhaly při inscenacích Havlových her.
Budoucí prezident se tím podle pořadatelů festivalu spontánně přiřadil k punkové etice vyjádřené tvůrčím a distribučním postojem DIY, tedy "do it yourself" (udělej si sám). Magnetofonové pásky totiž byly prvními médii, jejichž pomocí mohl zvukový záznam pořizovat každý.