05.11.2019 10:27

Festival CSEKKOLD! 4.0 – překračování hranic v českém divadle

Ve dnech 8 – 10. listopadu 2019 proběhne čtvrtý ročník festivalu Csekkold! Na přehlídce české dramatiky a současného českého divadla se podílí budapešťské Divadlo Józsefa Katony. Během dvou dnů se v Maďarsku představí například Divadlo pod Palmovkou a Divadlo Husa na provázku. Vedle divadelních představení nabídne festival také dvě scénická čtení. Festival organizuje České centrum Budapešť ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem a spolkem Divadlo Unlimited.

Festival zahájí představení, kterému česká kritika udělila titul Inscenace roku 2018. Shakespearovu řídce uváděnou hru Něco za něco nastudoval v Divadle Pod Palmovkou významný polský režisér Jan Klata.

LUCIE ORBÓK, ŘEDITELKA ČESKÉHO CENTRA BUDAPEŠŤ, ZAKLADATELKA FESTIVALU:

„Bylo to poprvé, co Klata v České republice režíroval a hned se z toho stala událost. Jeho zpracování Shakespearova dramatu je provokativní a kritické a jsem velmi zvědavá, jak zareaguje maďarské publikum, které je dle mého názoru konzervativnější než to české. Letošním mottem festivalu je překračování hranic a dramaturgie se vědomě zaměřila na režisérské osobnosti, které působí nejen na domácí scéně, ale i v zahraničí.“

Druhou inscenací, která se maďarskému publiku představí na velké scéně Divadla Józsefa Katony, je adaptace oceňované hry italského autora Stefana Massiniho Dynastie, kterou nastudoval s brněnským souborem Divadla Husa na provázku režisér Michal Dočekal. Rozsáhlá trilogie vznikla jako reakce na hospodářskou krizi v roce 2008 a skrze příběh o vzestupu a pádu rodinného impéria Lehmanů se hra stává jakousi učebnicí dějin kapitalismu. „Rozsáhlé drama o 330 stranách bylo přeloženo do 14 jazyků a snad nikde na světě se nehrála celá. Dočekalova verze má pouhé (!) tři hodiny a navzdory této délce se jedná o dechberoucí, svižné a vizuálně a hudebně velmi atraktivní představení.“  

Michal Dočekal je podobně jako Jan Klata zavedeným evropským režisérem, který pravidelně hostuje v zahraničí. Jeho první inscenace ve Vígszínházu (Dobrý člověk ze Sečuanu,2013) získala cenu za nejlepší maďarské představení na přehlídce POSZT. Divadelní přesahy a setkávání v rámci středoevropského prostoru se zdají být současným trendem. V případě hry Elity, která bude uvedena v rámci scénického čtení v režii Dankó Istvána, byl totiž český dramatik a režisér Jiří Havelka osloven Slovenským národním divadlem. Kontroverzní hru o tom, jak se naše společnost nedokázala vyrovnat s komunistickou minulostí režíroval Jiří Havelka na slovenské první scéně v roce 2017 a dodnes je tato úspěšná inscenace na repertoáru divadla.  Druhou hrou, která zazní v podání herců ze souboru Divadla Józsefa Katony bude drama Srdce patří za mříže mladého autora Davida Košťáka. Tato hra, jejíž výchozí situace vychází z kontroverzního uvedení  výstavy „Těla“, se ptá po společenské zodpovědnosti a volá po vzdoru vůči velmocím a porušováním lidských práv.

MARTINA PECKOVÁ ČERNÁ,  INSTITUT UMĚNÍ – DIVADELNÍ ÚSTAV

„Činohra a české drama patří kvůli jazykové bariéře k těm oblastem českého divadla, jejichž prezentace se v mezinárodním měřítku setkává s řadou překážek. Jejich propagaci věnuje proto Institut umění – Divadelní ústav (IDU) zvláštní pozornost, a proto iniciuje její internacionalizaci prostřednictvím vydávání překladových publikací, výroby titulků k inscenacím, podpory individuální mobility, odborných setkání  nebo přehlídek pro zahraniční publikum, ať již jako pořadatel nebo partner. Navíc jsme přesvědčeni, že právě za současných politických podmínek v zemích střední Evropy je diskuse nad aktuálními společenskými tématy, k níž může dát podnět právě tento typ mezinárodní výměny, více než potřebná.“

Česká představení budou uvedena s maďarskými a anglickými titulky.  Festival je realizován díky podpoře Ministerstva kultury České republiky, Institutu umění – Divadelní ústavu, Českého centra Budapešť, Ambasády ČR v Budapešti  a spolku Divadlo Unlimited.

ČESKÁ CENTRA

Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí pro propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména české kulturní a kreativní průmysly a zaměřují se také na oblast vědy, výzkumu a inovací. Síť českých center působí ve 24 velkoměstech na třech kontinentech. V loňském roce uspořádala Česká centra více než 2 300 akcí (výstav, veletrhů, přednášek a prezentací) a oslovila více než 2,8 mil. návštěvníků. Od února 2018 je generálním ředitelem Českých center Ondřej Černý.

www.czechcentres.cz

Autor článku: Petra Jungwirthová

Festival CSEKKOLD! 4.0 – překračování hranic v českém divadle

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.