28.04.2022 09:07

Festival Venušiny dny uvede inscenaci Black Dress nezávislé taneční umělkyně Becky McFadden

Festival performativního umění od žen a pro ženy Venušiny dny uvede 2. května od 20.00 premiéru představení Black Dress. Nezávislá taneční umělkyně a zakladatelka kolektivu Beautiful Confusion Becka McFadden se tentokrát představí v sólové taneční přednášce, která je postavena na symbolice a univerzálnosti černých šatů a prolíná tanec s vyprávěním, queer teorií, populární hudbou a videoprojekcí. 

Forma performance-lecture je fúzí divadla s prvky přednášky. V případě Black Dress představení obsahuje taneční sóla a osobní příběhy, ale i citace z knih, článků, instagramových příspěvků či queer teorie. Inscenace je z podstaty samostatná, nesnaží se o divadelní iluzi a vše včetně technické stránky kontroluje sama performerka.

„Pracovat s formátem performance-lecture je pro mě hrozně vzrušující. Má to velký potenciál propojit znalosti a jazyky uměleckých disciplín s teoretickým obsahem. Proces tvorby byl od začátku velmi intuitivní, více, než je v mojí práci obvyklé. Měla jsem potřebu říct něco hodně osobního, mluvit o genderu, o vnímání identity, o rozdílu mezi tím, jak vypadám a jak se cítím. Začala jsem si hrát s hranicí mezi tělem a oblečením, což vedlo k tomu, že se šaty staly prostředkem, jak se s těmito tématy vypořádat,“ popisuje tvůrčí proces autorka.

V představení se objeví celkem dvanáct černých šatů, které všechny měla Becka McFadden už v šatníku. Kvůli inscenaci žádné nové nekupovala. Šaty samotné jsou tak dalším osobním a do jisté míry neinscenovaným prvkem, který se v představení nachází.

Ikonické „malé černé” tančí v Black Dress v tenzi mezi niterným sebepoznáním a tím, jak se prezentujeme navenek, mezi tím, co je uvnitř a co jde ven. Jedny černé šaty za druhými, všechny přímo z osobního šatníku umělkyně, formují a přetváří její tělo, ustavují body konvergence a divergence a zpochybňují naše základní předpoklady o tom, jak naplňovat a číst gender.

„Když mě Venuše ve Švehlovce pozvala s premiérou Black Dress do programu Venušiných dnů, přišlo mi trochu zvláštní uvést na festivalu performativního umění žen a pro ženy představení, ve kterém říkám, že se necítím jako žena. Je to ale dobrá příležitost přemýšlet o složitosti a mnohotvárnosti identit. Nejsme tak zafixovaní, jak jsme naučeni si myslet, obsahujeme mnohem víc. Uvolnit se a přijmout komplexitu je krásné a osvobozující,“ zamýšlí se Becka McFadden.

Spoluautorem a dramaturgem projektu je nezávislý umělec, performer, dramaturg, akademický výzkumník a lektor University of Worcester Daniel Somerville: „Práce s Beckou McFadden byla fascinující zkušenost. Projekt Black Dress skutečně rozšiřuje hranice toho, jak přemýšlíme o genderu."

Kategorie „nebinární" jako identita je obzvláště náchylná ke zjednodušování a je neustále pod tlakem homogenizace, ustálení a rozpoznatelnosti – jako například vytvoření nebinárních emoji, které Becka v představení zmiňuje. Nebinární emoji je pokusem o vizuální upevnění nebinárnosti, předpokládá, že všichni nebinární lidé mohou, nebo by měli, dodržovat určitý vzhled a soubor chování a být tak v rámci svého pohlaví čitelní. Black Dress mimo jiné odhaluje, že zevnějšek nebinárních lidí není to, co je třeba změnit.

Markéta Pščolková, která se vedle Becky McFadden objevila na jevišti v posledním představení kolektivu Beautiful Confusion Variace Vertigo, zůstala tentokrát v zákulisí a ujala se asistence režie. Autorkou video artu je Mariia Reshetova. Inscenace má šedesát minut a bude probíhat v anglickém jazyce s českými titulky.

Po pražské premiéře bude mít Black Dress 22. května anglickou premiéru na Vesta Tilley Festival. Vesta Tilley byla pravděpodobně nejslavnější mužskou imitátorkou éry Music Hall na přelomu 19. a 20. století ve Velké Británii. Nový festival, který vznikl jako pocta jejímu odkazu, se odehrává v anglickém Worcestru, kde se Vesta Tilley narodila.  Cílem festivalu je klást důraz na queer femme performance.

Becka McFadden je nezávislá umělkyně, tanečnice, performerka a zakladatelka a umělecká ředitelka kolektivu Beautiful Confusion. Ve své práci klade stejný důraz na intuici i preciznost a snaží se maximálně přijímat komplexitu. Kromě vedení projektů Beautiful Confusion spolupracuje také s dalšími soubory a umělci, např. Depresivní děti touží po penězích, Martin Talaga, Pinkbus Platform ad. a je členkou londýnského divadla LegalAliens. Absolvovala doktorské studium na katedře Theatre and Performance na Goldsmiths University of London a pravidelně překládá z češtiny do angličtiny pro řadu významných kulturních a architektonických organizací.

Beautiful Confusion Collective se zabývá interdisciplinární tématy, tělem a sociokulturními terény, kterými se pohybuje. Soubor vychází z kořenů pohybového divadla, současného tance, butó a živého umění. Tvoří interdisciplinární představení pro divadla, galerie a netradiční prostory. Mezi další projekty kolektivu patří: Nedostupné interiéry (Letní scéna na Strossu, Industra, Brno); Příběhy současné války (Studio ALTA, Living Record Festival, UK); Pohyb/Architektura (PQ 2019, Open Air Program, Hradec Králové, Being Human Festival); a BLACK DRESS (předpremiéra se uskutečnila 20. listopadu 2021 v prostoru Švestkový dvůr).

Autor článku: Michaela Kessler

Festival Venušiny dny uvede inscenaci Black Dress nezávislé taneční umělkyně Becky McFadden

Inscenace

23.09.2022

Laterna magika vzdává hold inscenaci Kouzelný cirkus oslavnou derniérou

Ve středu 28. září, symbolicky v Den české státnosti, se naposledy odehraje na Nové scéně ND inscenace Kouzelný cirkus, která byla na repertoáru 45 let. V žánru tanečního i nonverbálního divadla byl Kouzelný cirkus nejdéle bez přestávky uváděnou inscenací na světě. Odehráno bylo téměř 6 500 repríz, v hlavních rolích se vystřídalo 22 Veselých klaunů, 25 Smutných klaunů, 25 Svůdců, 33 Venuší.

22.09.2022

Jak se dělá tanečník – konzervatoř Taneční centrum Praha hostuje v Náchodě

Taneční centrum Praha, konzervatoř – gymnázium  uvede ve čtvrtek 22. září 2022 ve Městském divadle Dr. Josefa Čížka v Náchodě od 9 a od 11 hodin tanečně-vzdělávací představení pro školy s názvem Jak se dělá tanečník. Jedná se o profilové výchovné a vzdělávací představení tanečního divadla, jehož dramaturgie je zaměřena speciálně na 1. a 2. stupeň základních škol.

21.09.2022

Dekkadancers se vrací k tradici komponovaných večerů. V premiéře uvedou Double Shot

První letošní novinkou tanečního souboru DEKKADANCERS bude Double Shot, večer složený ze dvou choreografií. První polovinu večera obstará Occultatum, které se zaměří na démony, kteří jsou ukryti v každém z nás. Jeho autorem je trojnásobný držitel Thálie za tanec Ondřej Vinklát. Autory druhé choreografie jsou Štěpán Pechar a Viktor Konvalinka.