30.05.2022 09:14

Hamlet Bretta Deana uzavírá sezónu přenosů z Metropolitní opery 2021/22

Shakespearovo dramatické dílo inspiruje už po staletí a stalo se podkladem pro mnoho adaptací. Ty hudební nevyjímaje. S dílem britského dramatika se v operním světě po svém vyrovnával Verdi, Smetana nebo Britten. Dlouhou řadu adaptátorů v roce 2017 rozšířil Brett Dean se svým Hamletem. Jedna z nejvíce vyhlížených premiér aktuální sezóny v Metropolitní opeře v New Yorku se v rámci pravidelných kinopřenosů dostane i na plátna českých kin. Slavný příběh čekejte 4. června.

Australský skladatel Brett Dean je jedním z nejvýraznějších jmen současné opery. Pro zkušeného skladatele (rok narození 1961) byl Hamlet teprve druhým vstupem na operní jeviště, jeho dílo si ale okamžitě po své premiéře na Glyndebourne Festival v roce 2017 získalo nadšené reakce. „Málokdy zní nová opera takhle skvěle,“ psal mimo jiné recenzent z The Guardian

Premiéru režíroval Neil Armfield, ten nyní vzal část tehdejšího ansámblu a připravil i premiérovou inscenaci na prknech slavného newyorského operního svatostánku. Společně s režisérem přešel do New Yorku představitel titulní role, tenorista Allan Clayton, sestavu posílila Brenda Rae v roli Ofélie, Sarah Connolly coby Gertrude, Rod Gilfr v roli Claudia a jako duch Hamletova otce září basbarytonista John Relyea. Oceňované dílo bude dirigovat v Metropolitní debutující Nicholas Carter, prominentní australský dirigent.

Libreto napsal Matthew Jocelyn a jak potvrzuje, adaptace Shakespearova opusu magnum byla docela náročná. „Velmi brzy jsme si uvědomili, že jsme v operní podobě schopní zachovat 15 až 20 procent původního textu.“ Původní drama tak nakonec redukovali na dvanáct klíčových momentů. Výsledné dílo je tak v zásadě věrné předloze, zároveň si pohrává s očekáváním publika a mnoho až příliš často citových replik zasazuje do nového kontextu. K jistým změnám došlo i časovém zařazení děje. Středověké Dánsko nahradilo divadelní scéna z 18. století, herci v tomto dramatu ale jako by přicházeli z jiných dob – kostýmy je řadí spíše do bezčasých padesátých let.

Už Shakespearem vystavěný koncept „divadla na divadle“ dostává v Deanově operním uchopení další rozměr „zvukového divadla“. Hudba se tu proměňuje od kakofonických pasáží ke vzdušným, poklidným momentům. Součástí jsou i muzikanti rozsazení v publiku, elektronické nástroje či akordeon, zvukově modifikované tam-tamy, ale také mimohudební předměty jako smirkový papír.

Moderní uchopení slavného díla je závěrečným kinopřenosem letošní sezóny MET: Live In HD. Program na příští sezónu už byl zveřejněn. V plánu jsou klasiky jako Verdiho La traviata, Wagnerův Lohengrin či „mozartovské finále“ v podobě Kouzelné flétny a Dona Giovanniho, ale i moderna, např. Hodiny Kevina Putse. Fanoušci opery se mohou těšit celkem na deset přenosů. Sezónu zahájí Médea 22. října.

http://www.metopera.cz/.
https://www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Sabina Coufalová

Hamlet Bretta Deana uzavírá sezónu přenosů z Metropolitní opery 2021/22

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.