30.05.2022 09:14

Hamlet Bretta Deana uzavírá sezónu přenosů z Metropolitní opery 2021/22

Shakespearovo dramatické dílo inspiruje už po staletí a stalo se podkladem pro mnoho adaptací. Ty hudební nevyjímaje. S dílem britského dramatika se v operním světě po svém vyrovnával Verdi, Smetana nebo Britten. Dlouhou řadu adaptátorů v roce 2017 rozšířil Brett Dean se svým Hamletem. Jedna z nejvíce vyhlížených premiér aktuální sezóny v Metropolitní opeře v New Yorku se v rámci pravidelných kinopřenosů dostane i na plátna českých kin. Slavný příběh čekejte 4. června.

Australský skladatel Brett Dean je jedním z nejvýraznějších jmen současné opery. Pro zkušeného skladatele (rok narození 1961) byl Hamlet teprve druhým vstupem na operní jeviště, jeho dílo si ale okamžitě po své premiéře na Glyndebourne Festival v roce 2017 získalo nadšené reakce. „Málokdy zní nová opera takhle skvěle,“ psal mimo jiné recenzent z The Guardian

Premiéru režíroval Neil Armfield, ten nyní vzal část tehdejšího ansámblu a připravil i premiérovou inscenaci na prknech slavného newyorského operního svatostánku. Společně s režisérem přešel do New Yorku představitel titulní role, tenorista Allan Clayton, sestavu posílila Brenda Rae v roli Ofélie, Sarah Connolly coby Gertrude, Rod Gilfr v roli Claudia a jako duch Hamletova otce září basbarytonista John Relyea. Oceňované dílo bude dirigovat v Metropolitní debutující Nicholas Carter, prominentní australský dirigent.

Libreto napsal Matthew Jocelyn a jak potvrzuje, adaptace Shakespearova opusu magnum byla docela náročná. „Velmi brzy jsme si uvědomili, že jsme v operní podobě schopní zachovat 15 až 20 procent původního textu.“ Původní drama tak nakonec redukovali na dvanáct klíčových momentů. Výsledné dílo je tak v zásadě věrné předloze, zároveň si pohrává s očekáváním publika a mnoho až příliš často citových replik zasazuje do nového kontextu. K jistým změnám došlo i časovém zařazení děje. Středověké Dánsko nahradilo divadelní scéna z 18. století, herci v tomto dramatu ale jako by přicházeli z jiných dob – kostýmy je řadí spíše do bezčasých padesátých let.

Už Shakespearem vystavěný koncept „divadla na divadle“ dostává v Deanově operním uchopení další rozměr „zvukového divadla“. Hudba se tu proměňuje od kakofonických pasáží ke vzdušným, poklidným momentům. Součástí jsou i muzikanti rozsazení v publiku, elektronické nástroje či akordeon, zvukově modifikované tam-tamy, ale také mimohudební předměty jako smirkový papír.

Moderní uchopení slavného díla je závěrečným kinopřenosem letošní sezóny MET: Live In HD. Program na příští sezónu už byl zveřejněn. V plánu jsou klasiky jako Verdiho La traviata, Wagnerův Lohengrin či „mozartovské finále“ v podobě Kouzelné flétny a Dona Giovanniho, ale i moderna, např. Hodiny Kevina Putse. Fanoušci opery se mohou těšit celkem na deset přenosů. Sezónu zahájí Médea 22. října.

http://www.metopera.cz/.
https://www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Sabina Coufalová

Hamlet Bretta Deana uzavírá sezónu přenosů z Metropolitní opery 2021/22

Zahraniční divadlo

16.12.2025

Amerika oceňuje českého umělce: Jakub Hrůša se stal Dirigentem roku 2026

Český dirigent Jakub Hrůša byl vyhlášen „Dirigentem roku“ v prestižním mezinárodním žebříčku amerického časopisu Musical America. Tímto oceněním se zařadil mezi nejvýznamnější osobnosti světové dirigentské historie napříč kontinenty.

16.12.2025

Nové vedení britského Národního divadla představí v cyklu NT Live moderní a vtipnou verzi Hamleta

V britském Národním divadle začala nové éra. Vůbec poprvé v jeho čele stanula žena, k tomu i první osoba asijského původu Indhu Rubasingham. Rodačka ze Sheffieldu se srílanskými kořeny tento podzim převzala pozici umělecké ředitelky National Theatre po Rufusu Norrisovi a své vedení začala novými verzemi klasik. Nejdříve Eurípidových Bachnatek ve vlastní režii a poté odvážnou současnou verzí Hamleta v režii svého zástupce Roberta Hastieho.

09.12.2025

Dramox uvádí v Londýně zcela vyprodaného Louskáčka z Anglického národního baletu

Vánočnější divadlo snad ani být nemůže! Louskáček v letošním provedení Anglického národního baletu je inscenací, která sklízí ovace napříč světovými médii. Je považována za nejkrásnější současnou verzi slavného baletu. Zatímco v českých divadlech už je Louskáček beznadějně vyprodaný, na Dramoxu jej diváci uvidí od 9. prosince a v zároveň jako čerstvou novinku z letošního roku.