18.02.2020 15:39

Händelova Agrippina překvapí nadčasovým tématem mocenských her i černým humorem

Bezohledná, ambiciózní, krutá a dominantní je Agrippina, hlavní postava příštího přenosu z Metropolitní opery. Prověřené dílo Georga Friedricha Händela vypráví o nezkrotné touze po moci, přičemž inscenace sira Davida McVicara podtrhuje jeho nadčasovost. V titulní roli opery Agrippina, která půjde do kin v přímém přenosu 29. února, exceluje mezzosopranistka Joyce DiDonato.

Agrippina je Händelovou pátou operou, řadí se tak k jeho raným dílům napsaným ještě v italském jazyce. Nejstarší opera letošní sezóny přenosů měla premiéru už v roce 1709 a svému autorovi zajistila dlouhou a plodnou kariéru v Londýně. Ačkoliv Händelovi bylo v době skládání teprve 24 let, svůj rukopis má už zcela vybroušený.

Moderní podoba klasiky

Téma mocenských her sexuálních intrik i kultu osobnosti v nezměněné intenzitě rezonuje do dnešních dnů. Děj opery se v původním libretu odehrával ve starověkém Římě za vlády císaře Claudia, sir David McVicar se postavy rozhodl přesadit do moderní doby. Na jednoduché scéně, jíž dominuje vysoké žluté schodiště s trůnem, se tak potkávají římská jména postav s vojenskými uniformami a počítači.

„Je to ve své podstatě příběh o tom, jak se chovají lidé na vysokých postech, když na ta místa snaží dostat,“ popisuje David McVicar. „Je to ale i skvělá černá komedie. Jedna z nejlepších, které kdy opera nabídla,“ dodává. Moderní a časově neukotvené pojetí akcentuje právě satirickou rovinu celého kusu.

„V rukou Davida McVicara se klasická opera změnila v moderní a mistrovské dílo.“ – OperaWire

V hlavní roli se představí americká mezzosopranistka Joyce DiDonato, která se velmi zdatně pohybuje v händelovském repertoáru – za sebou má řadu vystoupení i nahrávek, Agrippinu ztvárnila například v loňské inscenaci Královské opery v Londýně. „Titulní postava je trochu zvrácená. Je netrpělivá. Možná má trochu problém s pitím. Ale se vším si poradí,“ říká DiDonato. Ve shodě s McVicarem doplňuje: „Myslím, že je to jedna z nejchytřejších Händelových černých komedií. Překvapí každého, kdo se na ni přijde podívat.“

Händelovu barvitou hudbu, jejímž jádrem jsou, v duchu tzv. opera seria, árie, spíše než ansámbly, diriguje Angličan Harry Bicket, další odborník na barokní hudbu.

Sezóna operních přenosů bude pokračovat i v dalších jarních měsících. V březnu se mohou diváci těšit na novou inscenaci Wagnerova Bludného Holanďana, titulní roli ztvární sir Jevgenij Nikitin. V dubnu naváže Pucciniho ToscaAnnou Netrebko v hlavní roli. Sezónu uzavře Marie Stuartovna, kde se spolu střetnou dvě operní královny Diana Damrau a Jamie Barton.

http://www.metopera.cz/

Autor článku: Radek Pavlovič

Händelova Agrippina překvapí nadčasovým tématem mocenských her i černým humorem

Zahraniční divadlo

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.

11.09.2025

Dirigent Jakub Hrůša zahájí sezonu v londýnské Královské opeře Pucciniho Toscou

Dirigent Jakub Hrůša zahájí ve čtvrtek své působení v roli hudebního ředitele slavné Královské opery v londýnské Covent Garden nastudováním opery Giacoma Pucciniho Tosca. Na jeho inauguračním koncertě, který se v britské metropoli uskuteční 20. září, pak zazní hudba Antonína Dvořáka a Bély Bartóka za účasti tří českých a slovenských operních pěvců.