11.11.2022 08:40

Husa na provázku pohlíží na poprask kolem kontroverzních her s humorem a empatií

S humorem a empatií chtějí divadelníci z Husy na provázku pohlédnout na vypjatou veřejnou debatu a dramatické události, vyvolané v roce 2018 uvedením dvou inscenací režiséra Olivera Frljiče na festivalu Divadelní svět Brno. Nové představení režijně připravil Jiří Havelka. Dostalo název Vykouření - ve smyslu očištění divadla od nánosů minulých konfliktů.

Páteční premiéra i první repríza jsou vyprodané, uvedla mluvčí divadla Barbora Olšanová. Husa na provázku momentálně nepočítá s tím, že by inscenaci pohostinsky uváděla mimo svou domovskou scénu - váže se totiž k budově na Zelném trhu.

Frljičovy hry v podání zahraničních souborů provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev i západní pohled na muslimský svět. Žaloba se týkala her Prokletí a Naše násilí a vaše násilíuvedených v Brně v květnu 2018. Největší pozdvižení vyvolala předem zveřejněná fotka z druhé hry, na které postava, jež před tím sestoupila z kříže, předstírala znásilnění muslimky.
"Při pohledu na tehdejší dění, jehož následky na Provázku pociťujeme dodnes, nás proto s režisérem Jiřím Havelkou a s kolegy z hereckého souboru zaujalo, jak rychle a na základě jak kusých zpráv vytržených z kontextu se v době zahlcené informacemi vlastně necháváme strhnout k tomu, abychom se dopouštěli rychlých soudů a radikálních činů," uvedl dramaturg a umělecký šéf divadla Martin Sládeček.

Na hru Naše násilí a vaše násilí se v roce 2018 vydala i skupina lidí, kteří představení přerušili vstupem na jeviště. Další lidé demonstrovali na Zelném trhu. Kardinál Dominik Duka brněnská divadla zažaloval, chtěl omluvu. Minulý měsíc jeho stížnost zamítl Ústavní soud.
Havelkovi tehdejší bouřlivá reakce připadala jako absurdní, ve své podstatě vcelku banální pozdvižení. Po studiu článků, komentářů, reportáží a soudních rozsudků ale dospěl k závěru, že nejde jen o "pseudokauzu". "Naopak, takových momentů, kde se propojí divadlo, teorie umění, justice, politika, náboženství a na všech těch stranách manipulace, radikalita i bolest, není mnoho," uvedl Havelka.

Nová inscenace je určená i lidem, kteří nevědí, co se v roce 2018 stalo. Také prý nejde o žádné vyřizování účtů. "Kauzu, která je s provázkovským jevištěm spojována, jsme chtěli vrátit zpět do divadla a nahlédnout pod její povrch divadelními prostředky, jež jsou nám vlastní," popsal Sládeček.
"Divadlo má tu výhodu, že může pojmout tolik názorů a tolik estetických i ideologických výkladů, kolik je diváků ten večer v sále. A pořád je to jen divadlo," uzavřel Havelka.

DNP

Autor článku: ČTK: tmd, kš

Husa na provázku pohlíží na poprask kolem kontroverzních her s humorem a empatií

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.