Husa na provázku se vrátila k poetice cirkusu, líčí život na cestě očima dítěte
Jak vypadá život na cestě očima dítěte, ukazuje nová inscenace Husy na provázku. Vychází z románu Proč se dítě vaří v kaši původem rumunské autorky Aglaji Veteranyi, která v něm zachytila svou zkušenost holčičky a dospívající dívky na útěku před komunistickou diktaturou někdejšího rumunského prezidenta Nicolae Ceaušeska. Představení v režii Ondreje Spišáka má premiéru v pátek.
Autorka románu pocházela z cirkusové rodiny, otec byl klaunem a matka artistkou. Divadelníci tak v předloze viděli příležitost navázat na provázkovskou tradici cirkusové poetiky. I proto padla volba na slovenského režiséra Spišáka, jehož Teatro Tatro se prosadilo inscenacemi na ulicích či v šapitó.
„Více než o akrobacii ale jde o zkušenosti exilu vyprávěné z pohledu holčičky a posléze mladé dívky, která se svou rodinou procestuje svět," uvedla dramaturgyně Viktorie Knotková. Inscenace podle divadelníků otevírá řadu otázek, například jaké to je být všude cizincem a jak může síla fantazie dětem i dospělým pomoci vyrovnat se s realitou. Román je podle nich výjimečný tím, jak osobně a otevřeně líčí krutou životní zkušenost prchajících lidí.
Hlavní postava podle dramaturgyně odkazuje také na osud milionů dětí, které musely opustit svůj domov. Globálně tvoří třetinu uprchlíků před válkami a dalšími pohromami. „Inscenace dává prostor právě dětskému prožívání ciziny a tematizuje také roli nás, kteří tomu všemu přihlížejí," popsala Knotková.
V hlavní roli alternují Tereza Marečková a Zdislava Začalová, což není v Huse na provázku běžné. „Právě díky tomu, že se budou Tereza a Zdislava alternovat, mohou se diváci, kteří jsou zvyklí chodit na naše inscenace víckrát, těšit na dvě zcela odlišné a nezaměnitelné podoby ústřední hrdinky," uvedl umělecký šéf Martin Sládeček.
Na divadelní adaptaci románu se podílel mezinárodní tým. Kromě režiséra Spišáka přizvala Husa na provázku ke spolupráci také maďarského scénografa Szilárda Borárose či běloruskou choreografku Innu Aslamovou.