Husa na provázku v nové sezoně vyzdvihne sílu empatie, humoru i ženských hrdinek všedního dne
Brněnské Divadlo Husa na provázku chce v nové sezoně nazvané Čas srdce povzbuzovat a inspirovat. Divákům v ní nabídne čtyři premiéry, při jejichž tvorbě se s legendárním souborem postupně potkají režisérky Palina Dabravolskaja, Anna Davidová, Anna Klimešová a režisér Jiří Havelka. Tým kolem uměleckého šéfa Martina Sládečka také v lednu spustí novou podobu amatérského souboru Studio Dům určenou pro seniory. Celou sezonu Čas srdce budou provázet fotografie mikulovské rodačky Marie Tomanové.
„V nové sezoně chceme diváky povzbuzovat a inspirovat nečekanými autorskými pohledy na fascinující potenciál lidské spolupráce a solidarity, na sílu empatie, humoru i tvůrčího slova, jakož i na zdánlivě všední projevy ženského hrdinství. Ke spoluvytváření Času srdce jsme přizvali režisérky Palinu Dabravolskaju, Annu Davidovou, Annu Klimešovou a režiséra Jiřího Havelku, jejichž přístup lze navzdory zcela rozdílným rukopisům charakterizovat výjimečnou otevřeností a odvahou k tvůrčí nejistotě. Od ledna 2023 pak znovuobnovíme provoz amatérského souboru Studio Dům. Studio Dům – Nová generace bude určeno lidem s obrovskými životními zkušenostmi a chutí vtisknout jim tvar na divadle, brněnským seniorům a seniorkám,“ přiblížil novou sezonu Husy na provázku nesoucí podtitul Čas srdce umělecký šéf divadla Martin Sládeček.
Kauze, která v roce 2018 vznikla kolem brněnského hostování inscenace Naše násilí, vaše násilí v prostorách Divadla Husa na provázku a která zůstává ještě i po čtyřech letech pozoruhodně živá, se v první inscenaci sezony s názvem Vykouření bude věnovat režisér Jiří Havelka. Provázkovské jeviště osvobodivou silou humoru vykouří již 11. listopadu 2022.
Druhá inscenace v režii Anny Klimešové s názvem Pozdravuju a líbám vás všecki propojí prožitky českých emigrantů s příběhy novodobých nomádů, jejichž kořeny se rozpínají přes několik kontinentů i řečí. Prozkoumá přitom hranice naší empatie i možnosti dialogu mezi různými kulturami, například mezi řeckou a českou, vietnamskou a kurdskou kulturní zkušeností. Její premiéra je plánována na 10. února 2023.
V režii Anny Davidové a v adaptaci dramaturgyně Terezy Marečkové ožije 24. února 2023 na sklepní scéně Čas srdce, intimní korespondence básníků Ingeborg Bachmannové a Paula Celana ohledávajících ve svých rozmluvách nezměrnou moc jazyka a tvůrčího slova.
Sezonu pak na Zelném trhu zakončí výraznou mezinárodní spoluprací. Inscenace Hrdinky v režii mladé běloruské režisérky Paliny Dabravolskaje otevře 18. května 2023 provázkovský dvůr inspirativním příběhům ženského hrdinství, jež až příliš často unikají naší pozornosti.
„V běloruských protestech proti diktatuře prezidenta Lukašenka patří centrální role ženám. Jejich síla, odvaha a semknutost jsou ohromující. Palina Dabravolskaja, která se jako mladá umělkyně poslední dva roky s obdivuhodnou nezlomností potýká s vlastní zkušeností života a práce v exilu, má pro současné podoby ženského hrdinství velké pochopení. Poskytnout tvůrčí zázemí režisérce, která nemůže ve své zemi tvořit, považujeme nejen za smysluplné, ale i nesmírně inspirativní,“ osvětluje pozadí spolupráce s mladou běloruskou tvůrkyní dramaturgyně divadla Viktorie Knotková.
Pro vizualitu sezony s názvem Čas srdce bude určující spolupráce s Marií Tomanovou, s jejímiž fotografiemi bude grafika Martina Hrdiny a Michala Pavlíka letos pracovat. Mikulovská rodačka, která v současné době žije v New Yorku, se díky této spolupráci po letech vrací do míst, jež kdysi dobrovolně opustila, tentokrát už jako jedna z nejoceňovanějších fotografek své generace. Po malíři Antonínu Sondejovi a duu shotby.us Lenky Glisníkové a Karolíny Matuškové bude už třetí umělkyní, která v rámci sezonního projektu provázek.galerie vstoupí do dialogu s tvorbou divadla na Zelném trhu.
„Stát se součástí kreativního podhoubí Husy na provázku, které mě během studií formovalo, je pro mě velkou ctí a o to víc, když jde o sezonu s názvem Čas srdce. Chtěli jsme, aby ve vybraných fotografiích rezonovala křehkost i vnitřní síla, intimita i velkorysost, hravost ale i zamyšlení nad dnešním světem. Vybrané fotografie v sobě nesou určité protiklady když se podíváte do detailů, a zároveň vás nebojácně vyzývají k přímému očnímu kontaktu,“ uzavírá Tomanová.