23.01.2020 17:26

Inscenace Baletu Národního divadla Timeless bude k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery

Komponovaný večer s „nadčasovým“ názvem Timeless patří k nejúspěšnějším inscenacím v repertoáru  Baletu Národního divadla. Od nového roku je k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery, jedné z nejkrásnějších divadelních budov v Evropě, což mimořádný divácký zážitek ještě umocní. Timeless tvoří tři choreografie: První – Serenáda George Balanchina a závěrečná – Svěcení jara Glena Tetleyho patří do zlatého fondu baletního odkazu. Nikola Márová a Ondřej Vinklát za bravurní výkony v hlavních rolích ve Svěcení jara získali Ceny Thálie 2017. Prostřední část Separate Knots přímo pro Balet Národního divadla vytvořil izraelský choreograf Emanuel Gat na hudbu Fryderyka Chopina.

Serenáda (Serenade) pochází z roku 1933. Její autor, geniální choreograf George Balanchine, je podepsán pod 425 choreografiemi. Serenáda prošla za jeho života řadou revizí, zdokonalení a „ztížení“ – v kontextu zvyšující se laťky mistrovství konkrétních interpretů. Fascinující je už samotný začátek Serenády, kdy po zvednutí opony stojí nehnutě na jevišti 17 tanečnic. Vypadají jako nádherný obraz, atmosféru dotváří pomalu se rozvíjející Čajkovského Serenáda pro smyčce… Balanchinův opus se dá s trochou nadsázky přirovnat k proudící řece, která přináší mnoho nálad, podob, barev, pohybovou dynamiku nabírající sílu s rostoucím tokem vlastní choreografie. Je to vizualizovaná hudba sama, nádherný taneční zážitek.

Třetí choreografie, Tetleyho Svěcení jara, je v České republice uváděna  vůbec poprvé. Choreografie Glena Tetleyho byly a dodnes jsou velkou výzvou pro interprety. Je tomu tak i v případě Svěcení jara, kdy se v samém závěru díla dostávají tanečníci až za hranu svých fyzických možností. Tetley vytvořil své Svěcení v roce 1974 pro Bavorský státní balet. S velkou pokorou a obdivem k náročnému choreografickému zpracování na něj vzpomíná například Michail Baryšnikov, který hlavní roli tančil v American Ballet Theatre v roce 1976. Od té doby trvá nepřetržitá linie uvádění tohoto díla na světových scénách. Těšit se můžete na Daniela Camarga, předního světového sólistu, který v představení vystoupí 31. 1. a 2. 2. 2020 vždy v 19:00.

Separate Knots je první spoluprací uznávaného izraelského choreografa Emanuela Gata s Baletem Národního divadla. Autor v něm rozehrál jakousi taneční hru – oddělených uzlů, energií a světů. Součástí koncepce je  autentický výkon klavírního virtuóza, který taneční hru umocňuje mistrovskou interpretací Chopinovy hudby. Separate Knots nabízí ještě jednu raritní záležitost. Emanuel Gat vytvořil svou choreografii pro tři obsazení, jedinečně namíchaná: smíšený pár, dvojice tanečnic a dvojice tanečníků. Páry se v jednotlivých uvedeních titulu střídají. Všechny tři dvojice přinášejí individuální pojetí, které vyplývá nejen z genderových odlišností, ale především z jejich osobní kreativity, vnitřní energie a také momentu hravé nepředvídatelnosti.

Státní opera
23. 1. 19:00 / 24. 1. 19:00 / 31. 1. 19:00 / 2. 2. 14:00, 19:00 / 29. 2. 19:00 / 1. 3. 14:00, 19:00 / 3. 3. 19:00

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: Dominika Kučinská

Inscenace Baletu Národního divadla Timeless bude k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery

Inscenace

17.02.2020

Únorová premiéra v Divadle Na zábradlí: Kyjem po kebuli aneb Zpráva o dobrovolné smrti jednoho z diváků

První letošní premiérou v Divadle Na zábradlí je Kyjem po kebuli aneb Zpráva o dobrovolné smrti jednoho z diváků. Autorská inscenace čerstvých absolventů DAMU Petra Erbese a Borise Jedináka na repertoár oblíbené pražské scény vstoupí 21. února, druhá premiéra následuje 22. února a repríza 26. února. Na Zábradlí debutující režiséři do své hry obsadili Magdalénu Sidonovou, Barboru Bočkovou, Kateřinu Císařovou, Václava Vašáka, Vojtěcha Vondráčka, Štěpána Lustyka a Milana Vedrala.

17.02.2020

Divadlo Radost připravuje novou inscenaci Kolíbá se velryba

Divadlo Radost připravuje pro své diváky (děti od tří let, i ty už trochu větší) novou inscenaci Kolíbá se velryba, která má premiéru 23. února. Hru Kolíbá se velryba napsala Iva Peřinová, (1944 -2009), která patřila mezi nejúspěšnější české autory her pro loutky, kterých do své předčasné smrti „stihla“ napsat téměř čtyřicet, především původně pro Naivní divadlo Liberec, ale byly mezi nimi i takové, které zazářily v repertoáru i jiných loutkových divadel.

14.02.2020

Národní divadlo moravskoslezské uvede Salieriho operu Škola žárlivých

Opera Antonia Salieriho (1750–1825) Škola žárlivých je další premiérou Národního divadla moravskoslezského. Je to také další z počinů Operní akademie Ostrava: Role spolu s profesionálními pěvci studují a ve vybraných představeních si zahrají a zazpívají nejtalentovanější studenti zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity.