06.10.2021 17:03

Janáčkova opera v Brně nastudovala Brittenovu operu Peter Grimes

První premiéra sezony 2021/22 je mimořádnou událostí hned z několika důvodů – jako režisér se do brněnské opery vrací David Radok v osvědčeném tandemu s šéfdirigentem Marko Ivanovićem, aby nastudovali operu Benjamina Brittena Peter Grimes, která měla svou československou premiéru v roce 1947 právě v brněnské opeře.

Peter Grimes patří k 10-15 operám, které řadím k těm nejlépe napsaným, od baroka po současnost včetně Mozarta, Rossiniho, Verdiho a všech dalších. Příběh, který je lidsky univerzální, a Brittenova hudba má stejnou sílu jako nejlepší Mozart nebo nejlepší Verdi. Má velice silný emotivní náboj bez nánosu sentimentality. Taková huba je zázrak a myslím, že Peter Grimes je zázrak.
David Radok

V titulní roli se brněnskému publiku poprvé představí vynikající švédský tenorista Joachim Bäckström a spolu s ním roli učitelky Ellen ztvární sólistka našeho souboru Jana Šrejma Kačírková, která pod vedením Davida Radoka vytvořila jedinečně podanou postavu Ženy v Poulencově Lidském hlasu. Role kapitána Balstroda se ujme Svatopluk Sem.

Peter Grimes je o tom, že člověk jako jedinec má nějakou morální hranici, které se drží. Když se ale člověk stane součástí davu, tak se stane tou masou, která ztrácí jakékoliv morální zábrany. Je to masa řízená ne racionálním myšlením nebo kritickým uvažování, ale pudy. Ovládá ji vlastně masová hysterie.
David Radok

Ne nadarmo bývá anglický skladatel Benjamin Britten nazýván klasikem 20. století. Inspirací pro jeho osobitý průzračný hudební jazyk mu byla nejen anglická lidová hudba, ale i italská opera a díla barok-ních mistrů. Příroda a její živly byly vždy inspirací umění, Janáček miloval lesy a Benjamin Britten moře, jež mu bylo nablízku po celý život. Ve chvílích stesku po domově našel inspiraci v básni o lidech a moři, které ve své velkolepé kráse dává i nemilosrdně bere, a napsal Petera Grimese, příběh rybáře marně hledajícího své místo ve společnosti.

Peter Grimes má v sobě úplně všechno: strhující nadčasový příběh, krásné a chytlavé melodie, mohutné sborové a ansámblové výstupy a v neposlední řadě i působivé orchestrální mezihry, které často žijí svým vlastním koncertním životem v podobě tzv. „Mořských preludií“.
Marko Ivanović

Britten během pobytu v USA roku 1941 narazil na článek o anglickém spisovateli z konce 18. století Georgi Crabbovi a text ústí řeky, kde se krajina stává melancholickou a plochou; plná bláta, usolených lidí a křiku ptáků z mokřadu… v něm vyvolal přání zjistit o díle básníka pocházejícího ze Suffolku stejně jako on něco více. V Los Angeles se mu podařilo koupit Crabbovy sebrané básně a volba padla na The Borough o rybáři Peteru Grimesovi, jehož krutost způsobí postupně smrt jeho tří učedníků. Crabbeho báseň vznikla v roce 1810 a její autor dobře znal těžký život i nemilosrdné společenství lidí rybářského městečka. Jeho Grimes je vrah a morální zrůda, ale Britten spolu s tenoristou Peterem Pearsem a libretistou Montaguem Slaterem posunuli charakter hlavní postavy a vyznění příběhu k sociálnímu dramatu. Peter Grimes se tak stal Brittenovou první operou o vyděděncích, lidech stojících mimo společnost a marně toužících v ní najít svůj kousek štěstí.

Rozhodli jsme se inscenaci situovat do roku 1945, kdy měl Peter Grimes světovou premiéru. Je to doba těsně po druhé světové válce, kdy to byl ještě pořád svět chudého, jednoduchého a drsného života. Není to svět, který pak přišel v šedesátých letech, kdy začíná doba hippies a rokenrolu. Způsob života zakotvený pořád někde v počátku 20. století, nebo dokonce i v 19. století, který se vlastně táhne až do poválečných padesátých let. Chci, aby inscenace byla syrovější, jednodušší a oproštěná od všech nepotřebných věcí. Bez ilustrativně popisné scény, ale v základu by měla mít nějakou realitu.
David Radok

Peter Grimes

Hudba: Benjamin Britten
Libreto: Montagu Slater na motivy básně George Crabba

Hudební nastudování: Marko Ivanović
Dirigenti: Marko Ivanović, Pavel Šnajdr
Režie: David Radok
Scéna: David Radok
Původní scénografický koncept: Tazeena Firth
Kostýmy: Zuzana Ježková
Světelný design: Přemysl Janda
Sbormistři: Pavel Koňárek, Klára Složilová Roztočilová

Premiéra 9. října 2021, Janáčkovo divadlo 

https://www.ndbrno.cz/

Autor článku: Karolína Štorková

Janáčkova opera v Brně nastudovala Brittenovu operu Peter Grimes

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.