06.11.2019 09:04

Janáčkova opera zakončí Český kulturní rok v Lipsku operou Leoše Janáčka Její pastorkyňa/Jenůfa

Český rok kultury, který byl zahájen v říjnu 2018 Plesem v Opeře Lipsko a vyvrcholil hostováním na Lipském knižním veletrhu v březnu 2019, bude 8. listopadu zakončen na stejném místě. V  Opeře Lipsko hostuje Národní divadlo Brno s operou Leoše Janáčka Její pastorkyňa/Jenůfa, a to s podporou a ve spolupráci Ministerstva kultury České republiky, Moravské zemské knihovny v Brně a partnerských měst Brna a Lipska.

S operním představením hostuje v Lipsku Janáčkova opera Národního divadla Brno za přítomnosti náměstkyně ministra kultury ČR Kateřiny Kalistové, primátorky města Brna Markéty Vaňkové a primátora města Lipska Burkharda Junga.

Města Lipsko a Brno spojuje partnerství trvající 45 let, které výrazně posílilo během celého Českého roku kultury. Obě metropole hrály významnou roli v životě skladatele Leoše Janáčka – v Lipsku studoval a v Brně žil. Janáček má pro Brno velký význam, a to nejen kvůli mezinárodnímu festivalu Janáček Brno, který byl v roce 2019 vyznamenán prestižní cenou International Opera Award a jehož návštěvnost každoročně láme rekordy. „Národní divadlo Brno se tímto festivalem dostalo mezi nejlepší umělce a soubory operního světa“ říká Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno a režisér posledního brněnského nastudování opery Její pastorkyňa, která bude nyní uvedena v Lipsku.

Slavnostnímu představení díla předcházelo 16. října ve foyer Opery Lipsko setkání zástupců obou operních domů s tiskem. Jeho účastníkům byla přiblížena aktuální inscenace Její pastorkyňa, jejíž úspěšná premiéra proběhla na podzim roku 2015 v Brně u příležitosti 50. výročí otevření Janáčkova divadla. O rok později hostovala na festivalu Opera Nova v Polsku a nyní přichází do Lipska, kde ji německému publiku předvede dvousetčlenný soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno.

V debatě byl mj. zdůrazněn význam vzájemné spolupráce evropských oper, stručně a výstižně jej vyjádřil prof. Ulf Schirmer: „Je důležité poslouchat se navzájem a slyšet, jak čeští hudebníci interpretují českou hudbu.“ a zdůraznil: „Mám velkou radost z toho, že lipské publikum bude mít možnost poslechnout si na naší operní scéně tak výtečnou skladbu, jakou vytvořil Janáček s „Její pastorkyní“, v originálním znění.“

„Nejen skladatel a jeho hudba, ale i architektura operních domů obou měst jsou znakem úzkého partnerství mezi Lipskem a Brnem,“ uvedl Martin Krafl a dodal: „Dva roky jsme připravovali a pracovali na kulturním projektu, jehož základem bylo hostování České republiky na Lipském knižním veletrhu 2019. Proto bude pro mě  8. listopad emotivním dnem. Už teď ale můžeme slíbit, že se Lipsko bude s českou kulturou, zejména literaturou setkávat i nadále!“

Více informací naleznete zde: www.ahojleipzig2019.de/cs/

Autor článku: Zuzana Žáková Klimplová

Janáčkova opera zakončí Český kulturní rok v Lipsku operou Leoše Janáčka Její pastorkyňa/Jenůfa

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.