26.10.2022 10:34

Jsme tady a žijeme! Křičí do světa nová premiéra DJKT v Plzni

Skvělé herecké výkony, černý humor i téma k zamyšlení – to vše přináší hra Anity Augustin Jednou hole, jednou na nože, kterou Divadlo J. K. Tyla uvede jako první divadlo v republice. Dynamická groteska vypráví o čtyřech postarších dámách, které čelí obvinění z napadení ministryně sociálních věcí, a je jako stvořená pro Janu Kubátovou, Moniku Švábovou a Apolenu Veldovou. Přední herečky plzeňského činoherního souboru pak skvěle doplňuje hostující Veronika Janků, další role ztvárňuje Matyáš Darnady. Česká premiéra se odehraje 29. října 2022 na Malé scéně s překladem Ivy Michňové a v režii Aminaty Keity.

Spisovatelka Anita Augustin se narodila v roce 1970, vystudovala divadelní vědu, filozofii a němčinu na vídeňské univerzitě, ve studiích pak pokračovala i v New Yorku a Londýně. V současnosti působí jako úspěšná dramaturgyně předních rakouských a německých scén. Vlastní románovou předlohu z roku 2012, kterou byli nadšeni čtenáři i recenzenti a která bohužel není přeložena do češtiny, převedla do divadelní dramatizace sama autorka.

„Anita Augustin bez servítek a s černým humorem cupuje na kusy obrazy vlídných stařenek smířených s životem i nastupující demencí. Hra i kniha je obžalobou civilizačních předsudků i systému, ve kterém žijeme už jako mladí, perspektivní a vydělávající daňoví poplatníci, a nakonec nevypovídá o vyhoření, které přichází až s věkem, ale které můžou znát už i teenageři. A kdo jiný by mohl rebelující seniorky ztvárnit lépe než Jana Kubátová, Monika Švábová, Apolena Veldová a Veronika Janků,“ přibližuje novou inscenaci dramaturgyně Klára Špičková.

Na výběru nového titulu pro plzeňskou činohru se podílela ve spolupráci s Klárou Špičkovou i režisérka inscenace Aminata Keita, jež s DJKT spolupracuje poprvé, nicméně její práci mohou plzeňští diváci znát z Divadelního léta pod plzeňským nebem, kde v roce 2020 režírovala autorskou hru Poslední zrnko písku. „Silný příběh, humor a kritika nastavení společnosti, ve které žijeme – to jsou věci, které mě na hře Jednou hole, jednou na nože zajímají a baví. Ženy v důchodovém věku jsou v naší společnosti menšinou. Jakmile přestanou být produktivní, odsuneme je někam na okraj. Přestaneme věnovat pozornost tomu, co říkají a chtějí. Ale ony mají stále své sny, touhy, plány a přání. Chtějí žít a přežít – přežít v systému, který s námi přestal počítat jednoduše proto, že už mu nestačíme,“ říká Aminata Keita a pokračuje: „Vedle toho jsem nadšená ze spolupráce s herečkami a Matyášem.  Společně jsme hru posunuli ještě o úroveň dál a dotkli se témat jako je odpuštění, sebepřijetí nebo stud. A to všechno s humorem a nadhledem celoživotních zkušeností každého z nás. Každý tam vnáší část sebe.“ Scénu i kostýmy navrhl Michal Spratek, hudba je dílem Štěpána Krtičky, na tvorbě filmových dotáček, které jsou součástí inscenace, spolupracovali studenti Západočeské univerzity Aneta Bernhardtová a Jiří Kesl, autorem audiospotů je Jan Vlášek.

Režisérka Aminata Keita pochází z Havířova, studovala divadelní a filmovou vědu na Univerzitě Palackého v Olomouci a režii činoherního divadla na DAMU. Absolvovala v Divadle DISK inscenací Višňového sadu A. P. Čechova; divadlo rovněž převzalo její bakalářskou režii Bratrů Karamazových, která se úspěšně uváděla dva roky. Během studia se spolužáky založila generační divadelní soubor Činohra 16-20. Svou další uměleckou cestu spojila s Národním divadlem Brno, kde v české premiéře nazkoušela exkluzivní hru Ödöna von Horvátha Nikdo a adaptaci novely Jana Procházky a filmu Karla Kachyni Kočár do Vídně ve spolupráci s Filharmonií Brno. Následně v divadle Reduta nazkoušela Molièrova Amfitryona, kde dostala příležitost projevit svou tendenci k divadlu poezie a předvedla tak svůj až taneční cit pro rytmus a melodii verše. V Mahenově divadle režírovala vlastní úpravu Brechtova Kavkazského křídového kruhu, k němuž přistoupila – podobně jako k jiným hrám – s rovnováhou mezi úctou k autorovi a odvahou měnit hru pro potřeby dnešních inscenačních prostředků a diváckých potřeb. Po hostování v Plzni (Jednou hole, jednou na nože) ji dále čeká autorská inscenace Feminista psaná pro činohru Národního divadla Brno.

 

Autor článku: Martina Drbušková; Foto: Irena Štěrbová

Jsme tady a žijeme! Křičí do světa nová premiéra DJKT v Plzni

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.