03.05.2006 00:00

Kateřina Čejková: Nic nás nezastaví (2005)

Sedmý Semilský Paroháč ve stanďartní kvalitě

Ve dnech 21.-22. 10. 2005 se do Semil sjeli všichni příznivci Paroháče a samozvaného prezidenta festivalu Zdeňka Lindnera. Již posedmé byl otevřen bar „U paroháče“ s oblíbenými pochoutkami, již posedmé se setkaly divadelní soubory a jejich diváci na přehlídce bez porot a porotců. Představení se odehrávala v tradičních prostorech semilské radnice a Kulturního centra Golf.
V pátek ráno zahájilo přehlídku divadlo Xaver z Prahy s pohádkou O Kašpárkovi. Další dvojpohádkou bylo Tajemství pohádkových knížek, v podání dvojsouboru LS Poli, Hradec Králové a Čmukaři Turnov. Příběh vypráví o dvou autorech, kteří napíšou knížku, a protože ji nechce nikdo vydat, rozhodnou se ji hrát na divadle. Oba autoři odehrají jednotlivě dva podobné příběhy, ale s odlišnou pointou. Pohádkou pro starší publikum byla Nejkrásnější válka Nedělního divadla ze ZUŠ Praha 5. Inscenace vznikla na motivy Aristofanovy Lysistraty a byla to zdařilá činohra se zpěvy poukazující na složitý vztah mužského a ženského světa. Crazy komedie Šílená lokomotiva Divadýlka na dlani z Mladé Boleslavi zaujala šílenou zápletkou i herecky protřelými protagonisty. Příběh vypráví o masovém vrahovi, který chce spáchat co nejmasovější vraždu. Unese proto lokomotivu, která táhne vagóny s pozoruhodnými cestujícími – např. s dr. Sovou, Rychlými šípy či Bodiem. Průvodce dějem – konduktér coby úředník ve službě na dráze – se snažil celému chaosu nasadit důstojný rámec, čímž docílil přesných point většiny výstupů. Vzhledem k tomu, že chlapci z pražské Vosto5 měli na loňské přehlídce úspěch s hraním v Hospodě U Bernarda, povýšili, a letos mohli předvést svůj Stanďartní kabaret už v pátek večer na jevišti radnice. Kabaret jim moc nevyšel, přestože jsou na „improvizaci z bodu nula“ zvyklí.
Poslední inscenace večera, Touha chycená za ocas, dílo Pabla Picassa v úpravě Divadelního uskupení studentů uměleckých škol, vedla většinu publika k úvaze, že malíř se má držet svého štětce. Protagonisté nenalezli cestu jak surrealistický a zároveň depresivní text zprostředkovat publiku ve sdělné podobě. Na jevišti si herci, jak bylo vidět z jejich (samo) libých výrazů, patrně užívali divadelní atmosféry, ta však v žádném případě „nepřešla přes rampu“.
Během následujícího bujarého společenského večera se za doprovodu muzikantů ze Saxofonového kvarteta 3+1 odehrálo ještě představení Hodina biologie v podání Magdaleny Vokurkové ze ZUŠ Na střezině, Divadlo Jesličky, Hradec Králové.
Druhý festivalový den začal tradičním a oblíbeným máčením figurín porotců v řece Jizeře. V následném mini průvodu od Jizery k radnici důstojně kráčeli i kozel s kozou. Na radnici zahajoval sobotní program Vítr z Apalačských hor souboru Druhák, ZUŠ Na Střezině, Hradec Králové. Po obědě excelovalo na prknech semilské radnice Divadélko Krab z Prahy se svou autorskou pohádkou Jak medvědi vařili. Divadélko vystoupilo v pozměněném složení Barbara Kocábková - Jana Straková, která inscenaci ani nepokazila ani nepozvedla. Papírové pohádky aneb Jak se pohádky o zvířátkách dostaly mezi lidi se tentokrát Pavlíně Kordové z libereckého LS Kordula kvůli značné zdravotní indispozici příliš nevydařily. Turnovští Čmukaři uvedli své Dračí pohádky jako záskok za maňáskovou inscenaci Muž, který prodával rány holí pražského Příklepového divadla O holi, které pro nemoc nemohlo přijet. Komedie O Heleně, dceři císaře Tureckého Vlasteneckého spolku kandidátů učitelství Budeč při katedře české literatury Pedagogické fakulty UK v Praze se u publika setkala s velkým ohlasem. Anotace i proslov před začátkem představení, přimlouvající se k laskavému vnímání obrozeneckého sousedského divadla, a zvláště pak informace, že představení bude trvat 90 minut, vedly publikum k opatrnosti. Samotné představení však mělo spád i vtip. Hodina a půl strávená s amatérskými, ale nadšenými výkony herců utekla jak voda.
Další program se už odehrával pouze v prostorách Kulturního centra Golf, a měl kvalitativně velmi vzestupnou tendenci. Večerní blok zahájila výtečná pantomima loňských žáků Michala Hechta ze semináře na Jiráskově Hronově. Skupina devíti mimů si říká divadlo Odevšad. Jejich inscenace Brýler byla jak co do řemesla, tak co do nápadů zcela profesionální, a dosahovala kvalit inscenací známých českých bardů pantomimy. Po pantomimě následovala velmi vydařená inscenace s příznačným názvem Nic nás nezastaví (aneb Jeden den messengera na kole) pražského Studia Studia Ypsilon v režii Jiřího Havelky. V restauraci KC Golf, na improvizovaném jevišťátku, vystoupila absolventka DAMU Anna Duchaňová z pražského souboru Vyrob si své letadýlko, jejíž pořad Malá večerní snítka se u publika setkal s velmi vřelým přijetím.
Do Kulturního centra Golf byl z radnice přenesen i oblíbený bar „U Paroháče“, nabízející tradiční pochutiny jako Mufloní pižmo, Kolouší ocásek či Laní chrupavky.
A v čem byl letošní Paroháč vlastně standardní? V stabilní struktuře přehlídky a trvajícím obsahu – hraní pro radost sobě i druhým.
Kateřina Čejková a František Xaver Watzl

Autor článku: Loutkář