07.02.2012 13:32

Kino Bio Oko uvede Světlo v pohybu Nicholase Wrighta

Kino Bio Oko uvede v přímém přenosu z Národního divadla v Londýně inscenaci Světlo v pohybu.
Praha, Bio Oko, 9. února 2012, 19:45 hod.


Jak to dopadne, když se divadelníci rozhodnou podívat se na zoubek vzniku prvních filmů? Podle kritiků nakonec dostanete chuť odejít z divadla rovnou do kina. Scénárista Nicholas Wright přivádí k životu fiktivního režiséra Motla Mendla z východní Evropy a nechává ho vyprávět svůj životní příběh nadšeného filmaře. Pod taktovkou Nicholase Hytnera se tak na prknech divadla objevuje první střih, první filmoví herci, rozvášněné debaty nad scénáři, láska, humor a židovské kořeny hollywoodského filmu 30. let zabalené do okouzlující a zábavné patiny němých snímků.

Nicholas Wright proslul především díky brilantním adaptacím – od Terence Rattigana až po Vincenta Brixona (oceněného roku 2003 Laurence Olivier Award za nejlepší hru), v poslední době ale propadl fascinaci němými snímky a lidmi, kteří stáli za jejich vznikem. V memoáru fiktivního režiséra tak nechal promluvit velikána ne nepodobného Billy Wilderovi, Samuelu Goldwynovi či Ernstu Lubitschovi.

Motl Mendl (Damien Molony), syn židovského fotografa, nyní známý pod jménem Maurice Montgomery, začíná svůj příběh vyprávět v Hollywoodu roku 1936 a vrací se ve vzpomínkách nazpět ke dni, kdy po smrti otce objevil jeho kinematograf bratří Lumiérů a zcela propadl lásce k pohyblivým obrázkům. Financován tesařem Jacobem (Antony Sher), Motl dokumentuje život ve vesnici a objevuje možnosti filmového umění. Postupem času ale ztrácí zájem o dokumentární záběry – chce natáčet příběhy. Společně se svou asistentkou Annou (Lauren O'Neil) začíná natáčet první snímky. Problémy s natáčením a autorská nesvoboda nakonec donutí Motla emigrovat do Ameriky. Samotný příběh snímku se propojuje s příběhem milostného trojúhelníku odehrávajícího se v životě režiséra Motla, začínajícího producenta Jacoba a herečky a střihačky Anny. Zároveň se vyprávění ve flashbacku obrací i do Hollywoodu 30. let, a tak se Damien Molony objevuje hned ve dvou rolích – v roli mladého Motla a v roli Natea Dershowitze, herce, ze kterého se Montgomery rozhodne udělat filmovou hvězdu.

Nicholas Wright během příběhu často s trochou ironie poukazuje na podobnost systému a procesu natáčení ve štetlu (židovské městečko) se studiovým systémem Hollywoodu. Panuje zde stejný stres a stejné problémy s producentem a rozpočtem, scénáře k budoucím filmům, které Motl načrtává, jsou nám okamžitě povědomé a jeho prohlášení, že uteče do Ameriky, protože tam to bude určitě chodit jinak, je doslova úsměvné. Síla Wrightovy hry ale spočívá především v uchopení konceptu průkopnické práce prvních filmařů. S neskutečnou dravostí a barvitostí zachycuje okouzlení filmem, nadšení a možnost stvořit zcela novou realitu.

Důmyslná a okouzlující hra o vzniku „filmového businessu“ je podmanivá i díky dynamické režijní práci Nicholase Hytnera. Ten společně se svým týmem zabalil vesnici i veškeré první Motlovy filmové pokusy do patiny starých monochromatických filmových snímků. Siluety sépiových střech ve stylu malíře Chagalla a útulné dřevěné interiéry Boba Crowleyho dokreslují kostýmy Vicki Mortimerové v barvách podzimu a jemné svícení Bruna Poeta. Prostředí štetlu dává možnost projektovat snímky Jona Driscolla, ve kterých se záběry místních vesničanů proměňují v němá melodramata, na stěny vysokých domů, zatímco hudba Granta Oldinga dodává atmosféře židovské východní Evropy a zároveň sentimentalitě němých filmů.

V hlavní dvou-roli exceluje Damien Molony – jako idealistický mladý režisér „auteur“ Motl Mendl občas propadá své přehnané a sobecké cílevědomosti a komickému podráždění, když musí vesničanům vysvětlovat, jak funguje filmařina, naproti tomu se objevuje v roli vycházející herecké hvězdy Natea. V roli Motlovy milenky vystupuje Lauren O'Neil, která jako jediná nežidovská postava představuje přirozenou a okouzlující múzu a v detailních záběrech se stává opravdovou filmovou ikonou podobnou Lilian Gishové. Antony Sher v roli Jacoba zobrazuje charismatického místního „staršího“, který se díky své schopnosti instinktivně vyprávět příběh filmovými prostředky dostává do čela filmového štábu, kypí energií, panovačností i penězi a mluví lámanou angličtinou.

Po skončení přenosu bude poprvé v historii NT live přenos pokračovat živou debatou Emmy Freudové s režisérem Nicholasem Hytnerem a dalšími hosty. Debata se bude týkat témat obsažených v představení a také historie a vzniku filmu. Zájemci mohou posílat své dotazy do diskuze přes Facebook nebo Twitter NTlive.

www.ntlive.cz

 

Autor článku: Eva Petláková

Kino Bio Oko uvede Světlo v pohybu Nicholase Wrighta