08.01.2019 11:19

Komorní scény Aréna uvede hru rakouského dramatika Thomase Bernharda Divadelník

Ostrava se prostřednictvím Komorní scény Aréna poprvé potká s legendárním titulem rakouského dramatika Thomase Bernharda s názvem Divadelník.

Jde o velmi chytře napsanou reflexi postavení umělce ve společnosti. Do malé rakouské vsi přijíždí tyranský a sebestředný principál Bruscon se svou kočující společností, kterou tvoří jeho manželka, syn a dcera. Hodlá uvést svou vlastní hru, nazvanou Kolo dějin, v níž má vystupovat Caesar, Napoleon, Metternich, lady Churchilová, paní Curieová a další historické postavy. Bruscon tyransky šikanuje členy své rodiny při přezkušování jejich úloh a lítostivě uvažuje nad svým prokletím, které mu přináší život u divadla. Deptá svou rodinu a vše podřizuje svému záměru sehrát svou divadelní hru, o které je přesvědčen, že je tím nejvýznamnějším mezníkem v dějinách dramatu. Ne nadarmo má proto inscenace Komorní scény Aréna podtitul, který je citací ze hry, ve znění: „Shakespeare, Voltaire a já…“

Hra z roku 1984, jejíž název v originále zní Theatermacher, byla další z provokativních textů autora, kterého v Rakousku nazývali „kálečem do vlastního hnízda“, v zahraničí byl ale vždy vysoce oceňován. „Zejména kritizoval, že se Rakušané nevyrovnali se svou nacistickou minulostí, vysmíval se však i sociálně demokratickým vládám, sociálnímu státu a žádný soucit neměl ani s katolickou církví,“ říká dramaturg Tomáš Vůjtek.
Své vnímání světa a života většinou vtělil do podoby osamělého monologu, což se týká jak jeho her, tak i prózy. Jeho hlavní hrdinové často velmi urážlivým způsobem vystupují proti, jak sám říkal, „národu pitomců“ a vůbec celému Rakousku. Odsuzuje tak nejen stát, který označuje za „katolicko-nacionálně-socialistický“, tak i významné instituce, jako třeba vídeňské divadlo Burgtheater i všeobecně uznávané rakouské umělce. „Jeho dílem prostupuje zápas s osamělostí a sebezničujícím nedosažitelným perfekcionismem, přičemž dosažení uspokojivého výsledku by znamenalo stagnaci a tudíž smrt.“ Wikipedia

Ostravská inscenace Divadelníka bude teprve jeho druhým uvedením v České republice, a to přesně po dvaceti letech. První českým Brusconem byl Martin Huba v inscenaci z roku 1999 v Divadle Na zábradlí v režii Jana Antonína Pitínského.

V Komorní scéně Aréna si roli divadelníka Bruscona zahraje zakládající člen divadla Marek Cisovský, který touto rolí oslaví 25 let v souboru.

„…je fakt, že se to asi nedá hrát ve třiceti, nevím, jestli se to dá hrát ve čtyřiceti šesti, záleží na tom, jak se to udělá. Jeho věk tam není dán a on si myslí, že o divadle ví všechno. Ano, nějakou dobu to dělá, jak dlouho a jak dobře, to je otázka. Když tvrdí, že je herec státní scény a plive na zájezdovky, tak je otázka, do jaké míry v tom státním divadle fungoval, co tam hrál, jestli náhodou nebyl čtvrtý zbrojnoš vpravo. V originále se ta hra jmenuje Der Theatermacher, pro což v podstatě není český ekvivalent. Theatermacher je někdo, kdo si myslí, že divadlu naprosto rozumí, a že všechno, co dělá, je dobře. Takový ten Mistr v uvozovkách. Ne skutečný bard, který má za sebou oslnivou kariéru,“ říká k roli Marek Cisovský.
„Marek je ideálním hercem hodícím se do role Bruscona, v této chvíli, tady v tomto divadle. Je to rovněž důležitý mezník v jeho kariéře. Pro mne je ctí, že právě v Aréně s ním mohu uvést v život takto výjimečný text,“  dodává režisér André Hübner-Ochodlo.

Inscenaci nazkoušel stálý polský spolupracovník Komorní scény Aréna André Hübner-Ochodlo, který byl v minulosti podepsán pod inscenacemi jako Beckettovy Šťastné dny, Taboriho Jubileum či Bílý muž a Rudá tvář. I na Divadelníkovi spolupracuje se svým osvědčeným česko-polským inscenačním týmem, který tvoří výtvarnice kostýmů Marta Roszkopfová a hudebník Adam Žuchowski, hraje se v překladu Vladimíra Tomeše.

Vedle Marka Cisovského se diváci mohou těšit na Danu Fialkovou, Vojtěcha Lipinu, Jana Chudého a hostující Annu Polcrovou. Premiéra se odehraje v soboru 12. ledna 2019.

http://www.divadloarena.cz

Autor článku: Alice Taussiková

Komorní scény Aréna uvede hru rakouského dramatika Thomase Bernharda Divadelník

Inscenace

25.04.2024

Východočeské divadlo Pardubice pokřtí CD muzikálu Makropulos musical

Východočeské divadlo před téměř dvěma lety uvedlo světovou premiéru muzikálu Makropulos musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíroval Petr Novotný, jenž se současně skrývá i pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama. Čapkova Věc Makropulos v muzikálovém hávu slaví úspěchy nejen u diváků, kteří ji v anketě o nejoblíbenější inscenace VČD roku 2023 vynesli až na první příčku, oceňuje ji rovněž odborná kritika – muzikálová porota Cen Thálie zařadila Petru Janečkovou, představitelku hlavní role Emile Marty, do užší nominace na Cenu Thálie 2023 v oboru muzikál, opereta a jiný hudebně-dramatický žánr.

25.04.2024

Květnové tipy z Divadla Viola: Vděk, Hodina diplomacie, Vyžeňte lvy!, Skorpios na obzoru, Hugo Haas a Adina Mandlová

Aktuální divadelní sezóna zvolna spěje k závěru, takže je ta správná chvíle vydat se ještě před prázdninami na některou z repríz úspěšných inscenací v Divadle Viola na Národní třídě. Úsměvný i dojemný příběh Michelle, pro níž se řeč stává stále větším bludištěm, je na programu 7. a 10. května od 20 hodin. V hlavních rolích divadelní adaptace novely proslulé francouzské prozaičky Delphine de Vigan Vděk excelují Klára Cibulková, Anna Kameníková a Ladislav Hampl.

25.04.2024

Slovácké divadlo uvede v premiéře napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců

Slovácké divadlo v sobotu čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil emeritní ředitel slovácké scény a režisérská legenda Igor Stránský. Divákům představí napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců, kterou napsali francouzští autoři Vaché Katcha a Julien Sibre.