03.11.2022 11:02

Kulturní centrum CO.LABS se výrazně zaměří na ženy – tvůrkyně v České republice i v zahraničí

CO.LABS je instituce, která si klade za cíl podporu tvůrkyň, tvůrců a tvorby jako takové. V kontextu našeho současného kulturního prostoru a tristního postavení žen – umělkyň na vedoucích pozicích, ať už v rámci kulturních institucí či ve vedení tvůrčích týmů – se vedení zóny CO.LABS rozhodlo věnovat divadelní sezonu kontinuální podpoře umělkyň, resp. žen v umění. Cílem je poskytnou prostor pro prezentaci a představení tvorby a práce umělkyň, aby mohly odprezentovat, kde tvoří a za jakých podmínek, čemu se ve své tvorbě a práci věnují.
Účelem je dostat umělkyně do širšího povědomí odborné i široké veřejnosti – cílovou skupinou diváků. Cílem je rovněž otevření debaty na téma nerovného přístupu k umělkyním/umělcům na základě stereotypizace a genderových předsudků a především snaha o medializování tohoto tématu v řadách odborné i široké veřejnosti, vytvoření platformy pro sdílení a snaha o nalezení forem kooperace a rovného přístupu.

„Rozhodnutí klást v sezoně 22/23 fokus na ženy v umění přišlo na základě debat, které v zóně CO.LABS probíhaly už delší dobu. Stačilo si udělat průzkum mezi brněnskými divadly (bavíme se především o zřizované sféře). Zaměřili jsme se na podíl žen a mužů (primárně profese režie a dramaturgie) ve vedoucích pozicích – t. j. ředitelé/ředitelky, umělečtí šéfové/umělecké šéfky, kmenoví režiséři/kmenové režisérky, dramaturgové/dramaturgyně, dále jsme udělali průzkum v poměru režií inscenací, které v předešlých dvou sezonách režírovali muži a které naopak ženy, přičemž výsledky byly opravdu děsivé (jen pro příklad se pohybujeme v poměrovém spektru čísel jako 7:1, 8:2, 5:1, 4:1 atd. počet mužů režisérů k ženám režisérkám) a to se pohybujeme v horizontu pouze jedné z mnoha profesí,“ říká režisérka a dramaturgyně zóny CO.LABS Alexandra Bolfová.

Kulturní centrum CO.LABS se proto rozhodlo zaměřit sezonu 2022/2023 především na podporu žen – umělkyň a tomuto fokusu přizpůsobilo svoji komplexní dramaturgickou skladbu. V průběhu sezony 2022/2023 bude uvedeno několik autorských inscenačních projektů z řad českých i zahraničních režisérek, choreografek, dramaturgyň, performerek a dalších uměleckých profesí v nichž v převážné míře budou figurovat právě ženy umělkyně.

V září proběhly koprodukční premiéry dvou inscenačních projektů. Prvním projektem sezony byla performativní esej s názvem katalyzátor_stability, ta vznikla v mezinárodní koprodukci s platformou AVERZE_, Venuše ve Švehlovce, P*AKT a Innenhof – pojednává o tématu interrupčních zákonů. Druhý projekt I AM IMPORTANT vznikl v koprodukci s kolektivem LIDI a reflektuje genderovou nerovnost a postavení ženy v současné společnosti.
Právě vznikající monodrama s pracovním názvem IF je vlastní produkcí zóny CO.LABS, bude uvedeno premiérou 28. listopadu 2022 a tématem je postavení žen v umění v kontextu stereotypizace žen umělkyň na základě jejich fyziologie, a dotkne se rovněž tématu bagatelizace duševního zdraví.
10. února 2023 proběhne konference zaměřená na problematiku žen v umění s názvem w♀men in art.
V únoru dojde také k uvedení mezinárodního projektu performerky Alice Minar s názvem WOODS WON’T VAPORIZE, který vzniká rovněž v koprodukci se zónou nezávislého umění CO.LABS.
Podpora žen v umění se odrazí rovněž v další činnosti kulturního centra CO.LABS, kam patří workshopy, rezidenční pobyty, studentská projektová soutěž, hudební a výtvarná linie a další formáty a žánry.

Ženy ve společnosti nejen v oblasti umění čelí neustále různým formám útlaku, genderové diskriminace, degradaci na objekt, sexismu. V oblasti umění mají tyto tendence své kořeny již ve vzdělávacích institucích, ze kterých se plynule přenáší do profesionálních institucí a stávají se součástí nepsaného divadelního kánonu. Odmítáme být toho součástí, odmítáme jakýmkoliv způsobem tyto tendence živit a podporovat je. Chceme otevřít diskusi o tom, jak společně budovat bezpečné a otevřené prostředí bez rozdílů a s rovnými příležitostmi pro všechny.

CO.LABS

Autor článku: Barbora Feníková; Foto: Petr Novák