10.12.2018 13:20

La traviata v posledním přímém přenosu z Metropolitní opery v roce 2018

La traviata, poslední přímý přenos z Metropolitní opery v roce 2018, sklízí nadšené ohlasy diváků i kritiky. První dirigentský počin Yannicka Nézet-Séguina ve funkci hudebního ředitele je jasný triumf a “zahájení nové éry”, jak píší The New York Times (dále NYT). Deník vychvaluje i hvězdné trio představitelů v hlavních rolích. Pařížskou kurtizánu Violettu hraje sopranistka Diana Damrau, oddaného i žárlivého Alfreda tenorista Juan Diego Flórez a jeho otce barytonista Quinn Kelsey. Přímý přenos Traviaty v českých kinech bude už tuto sobotu 15. prosince.

„Trojice hlavních pěvců je prostě brilantní,“ nešetří superlativy The National Review. Hlas německé sopranistky Diany Damrau v úloze zbloudilé kurtizány Violetty Valéry přirovnává k „dokonale vybroušenému diamantu výjimečné čistoty a lesku“.

Pěvkyni, jejíž suverénní umění ozdobilo v minulém roce mimo jiné Pražské jaro, pak stejně zdatně sekundovali oba interpreti hlavních mužských rolí. Violettin milenec Alfredo Germont zaujal v podání Juana Diega Flóreze lyrickými nuancemi a pravdivostí projevu, v němž mohl být podle NYT patrný i (záměrný) náznak prvotní plachosti.

The National Review ale zdůrazňuje také mimořádný výkon Quinna Kelseyho v roli Alfredova otce: „Kelseyho baryton je překrásný. V moři barytonů vyniká jeho hlas jedinečnou sytostí a pronikavostí a je zcela rozeznatelný: zkrátka oblý, pevný, výrazný.“

Gala večer s Verdim a smělé plány do budoucna

„Veděl jsem, že jeho Traviata bude skvělá, nečekal jsem ale, že bude až takhle skvělá,“ píše recenzent New York Times o dirigentském vedení Verdiho opery v podání Yannicka Nézet-Séguina. A další se přidávají. National Review zmiňuje lyrické a elegantní provedení opery, jež odhaluje Nézet-Séguinovu hlubokou a vášnivou lásku k hudbě a současně dává vyniknout Verdiho nejchytlavějším melodiím.

Recenze si však všímají i pokory nového hudebního šéfa Met – při děkování publiku pozval Yannick Nézet-Séguin na pódium celý orchestr Met, aby tak ukázal, komu především náleží ovace diváků. Montrealský rodák – dirigent a klavírista – patří přitom už téměř dvě dekády k nejvyhledávanějším dirigentům operní scény; v roce 2000 se stal hudebním ředitelem právě montrealského Metropolitního orchestru, exkluzivní závazky měl i k orchestrům v Rotterdamu či Filadelfii.

S Met spolupracuje Nézet-Séguin od roku 2009 a když v červnu roku 2016 generální ředitel Petr Gelb oznámil jeho jmenování do funkce, komentoval je slovy: „Yannick je pro nás jasná volba. Je to správný člověk ve správnou dobu, který nás posune dál“. Po odchodu legendárního Jamese Levina a konci jedné epochy se tak publikum Met může těšit na nové projekty – poprvé v historii například Met zadala zakázku na zkomponování opery ženám (Jeanine Tesori a Missy Mazzoli).

Na Verdiho Traviatu v přímém přenosu se mohou těšit diváci více než dvou tisícovek kinosálů v 73 zemích světa včetně 25 kin v českých a moravských městech.

www.metopera.cz
www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

La traviata v posledním přímém přenosu z Metropolitní opery v roce 2018

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.