25.06.2018 09:03

Liberecká činohra opět hostuje v Norimberku

Činohra Divadla F. X. Šaldy v pátek 29. června zavítá s inscenací hry Žijeme? na festival Hovory o hranicích v německém Norimberku a připíše si již druhý primát v téměř patnáctileté historii tohoto projektu. Mezinárodní dramatická soutěž Hovory o hranicích, vyhlašovaná Státním divadlem v Norimberku, se zaměřuje na země střední a východní Evropy, v nichž iniciuje vznik nových divadelních textů.

V loňské sezóně přišla řada na české a slovenské autory a liberecká činohra se jako český organizující partner dočkala velké pocty, když poprvé v historii festivalu zajišťovala v Norimberku část programu včetně hostování jedné ze svých inscenací. Letos postoupila spolupráce obou divadel ještě dál a liberečtí herci – opět poprvé v dějinách festivalu – v Německu uvedou jeden z vítězných textů loňské soutěže, který činohra nastudovala a zařadila do repertoáru.

„Považuji za velký úspěch, že jsme podruhé za sebou obdrželi pozvání do Německa a hlavně že naše divadlo jako první navázalo s norimberskými kolegy tak úzkou spolupráci. Doposud se žádné divadlo ze zúčastněných zemí neprezentovalo vlastní tvorbou, ani neměli němečtí diváci možnost zhlédnout regulérní inscenaci jednoho z vítězných textů v provedení souboru ze země jeho původu. Oboje se podařilo prolomit až nám, což mě nejen těší, ale také naplňuje nadějí, že se nám bude dařit vstupovat do mezinárodního kontextu i nadále,“ komentuje zájezd šéf činohry Divadla F. X. Šaldy Šimon Dominik.

Hru mladé slovenské autorky Lenky Čepkové Žijeme? ocenila mezinárodní porota druhým místem v dramatické soutěži Hovory o hranicích 2017 a v Liberci ji nastudoval režisér Petr Štindl. Poetická mozaika příběhů obyvatel jednoho domu ve středoevropském městě blízko hranic zachycuje lidské setkávání a míjení. Dva mladí lidé se potkají ve výtahu a nic nebude jako dřív. Co všechno se mohlo stát předtím a potom? Jaké příběhy spojuje dráha výtahu v jednom domě? Kdo je otec a kam zmizel? V útržcích rozplétáme záhadu téměř detektivní. Podezřelí jsou rozhodně všichni.

Lenka Čepková (*1987) loni uzavřela studium na VŠMU, přesto její ocenění v norimberské soutěži není zdaleka jejím prvním uměleckým úspěchem. Několik jejích her natočil slovenský rozhlas a například historická hra Až do Ameriky vyhrála Cenu Rádia Devín i Cenu posluchačů a její hra Tresky v mrazáku se právě umístila na třetím místě v dramatické soutěži Aura-Pontu (dříve Cena Alfréda Radoka). Píše také scénáře ke krátkým filmům: nejnovější Ríbezľák s Emílií Vášáryovou a Martinem Hubou je právě k vidění na filmových festivalech po celém světě.

www.saldovo-divadlo.cz 

Autor článku: Alena Plíhalová, foto zdroj: Alena Plíhalová

Liberecká činohra opět hostuje v Norimberku

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.