30.01.2007 00:00

Loňská prezentace českého divadla a tance v cizině byla úspěšná

Praha 30. ledna (ČTK) - Změnu koncepce v prezentaci českého divadla v cizině, která má přilákat zahraniční teatrology do České republiky, chystá Divadelní ústav v Praze (DÚ). Takzvaná Invaze do Evropy, která v roce 2006 představila české divadlo a tanec, byla podle ředitele DÚ Ondřeje Černého úspěšná. Konala se ve dvaatřiceti městech 13 zemí a přinesla kontakty na letošek i do dalších let.

"V devíti evropských městech se uskutečnilo devět výstav, 22 festivalů uvedlo české inscenace, přednášek či workshopů bylo čtrnáct. Do zahraničí vyjelo 240 lidí a jejich produkce zhlédlo 20.000 diváků," vypočítal Černý.

Invaze do Evropy následovala obdobné velké akce: Českou sezonu v Kanadě a teatro.cz - sezonu českého divadla v Latinské Americe. Konala se od února do prosince za podpory ministerstva kultury ve spolupráci s ministerstvem zahraničí, hlavním městem Praha a Českými centry. Divadlo a tanec prezentovala ve Španělsku, Irsku, Bosně a Hercegovině, Polsku, Chorvatsku, Německu, Itálii, Slovensku, Holandsku, Srbsku, Bulharsku, Rumunsku a Velké Británii.

Zahájení patřilo v Madridu Boudě bratří Formanů a produkci Petra Nikla na festivalu Escena Contemporanea. "Všech 17 představení Boudy bylo vyprodáno. Díky tomu se v prosinci uskutečnily další reprízy v Barceloně," řekl Černý ČTK. V létě se uskutečnil víkend českého tance na největším holandském festivalu Noorderzon v Groningenu v režii choreografek Veroniky Švabové, Kristýny Lhotákové a Petry Hauerové.

Největším úspěchem bylo ocenění divadelního souboru Farma v jeskyni. V květnu získal v Rijece hlavní cenu za inscenaci Sclavi/Emigrantova Píseň a během měsíčního pobytu na festivalu Fringe v Edinburghu dokonce všechna tři udělovaná ocenění. Další větší akcí byl květnový cyklus dílen v Mostaru (SKUTR, Šárka Havlíčková, Stage Code, Jan Štěpánek a Tereza Chytilová).

"Do podzimního programu patřila diskuse o dramatice Václava Havla. Ve spolupráci s Českým centrem v Berlíně jsme v rámci konference o Havlových hrách připravili výstavu fotografií Výtvarná interpretace Havlových her. Zahrnula plakáty, fotografie, ukázky z překladů a makety scénografických návrhů," dodal Černý.

Týden českého divadla a tance v Bukurešti nabídl inscenaci Divadla Archa Nickname a představení Portrét mladého českého souboru Nanohach pod vedením mladé rumunské choreografky Ioany Mony Popoviciové. Úspěch měla i scénická čtení současných českých dramat přeložených do rumunštiny (Příběhy obyčejného šílenství Petra Zelenky a Akvabely Davida Drábka). Vyšla i první antologie českých her v rumunštině.

České centrum v Londýně a Divadelní ústav připravily prezentaci českého divadla během FeEast Festivalu v Londýně, především site-specific představení Petra Nikla Soul-Etude v katakombách bývalých jatek za doprovodu rumunské hudební skupiny Balanescu Quartet. České divadlo zastupovala i Farma v jeskyni či Divadlo Líšeň s inscenacemi Savitrí a Domovní rekviem.

Poslední fáze Invaze do Evropy skončila v prosinci ve Španělsku, kde Naivní divadlo Liberec uvedlo inscenaci Bezhlavý rytíř. Součástí prezentace byla i výstava loutek Naivního divadla v Alicante. Mezi úspěšné výstavy patřily divadelní snímky Bohdana Holomíčka, Viktora Kronbauera a Josefa Ptáčka v Bělehradě. V Sofii se konala výstava Český divadelní plakát. Významným počinem bylo vydání anglicky psané publikace o českém loutkovém divadle. Kniha je průvodcem po historii i současnosti českého loutkového divadla a přináší i řadu konkrétních kontaktů a informací.

Jiří Borovička mhm

Autor článku: ČTK