05.12.2019 10:05

Louskáček v podání londýnského baletu přinese vánoční příběh na plátna kin

Jsou klasické příběhy, které k adventnímu času a Vánocům neodmyslitelně patří. Balet Louskáček je jedním z nich. Slavné dílo hudebního skladatele Petra Iljiče Čajkovského ve zpracování Královského baletu v Londýně míří na plátna kin od 17. prosince.

V záznamu, který byl v Londýně pořízen 8. prosince 2016, Čajkovského balet znovu ožívá ve slavné inscenaci Petera Wrighta (premiéra v roce 1984). Tenhle Štědrý den nebude pro malou Klárku jako žádný jiný. Kouzelník Drosselmeyer pro ni připravil fantastické dobrodružství, v němž se obývací pokoj stane bitevním polem a tajemná cesta děvčátko zavede až do kouzelné země a Království sladkostí. Baletní ztvárnění tajných dětských přání a nekonečné fantazie je zahaleno v klasický pohádkový rámec souboje dobra se zlem, v kterém vše končí dobře a věci a osoby z běžné nudné reality se proměňují v obyvatele fantastických světů.

Některé scény, například nádherné pas de deux Cukrové víly a Prince nebo Klárčina cesta zasněženým lesem a následný waltz mezi sněhovými vločkami, doslova zlidověly a mnohé se objevily v popkulturních variacích. Totéž platí i pro Čajkovského hudbu. Ta je křehká, místy melancholická či nostalgická, skrývají se v ní ale i těžší podtóny. Klíčovým nástrojem pro zvonivou zimní atmosféru Louskáčka se stala čelesta, tedy klávesový bicí hudební nástroj. Skladatel se nechal slyšet, že šlo o jeho velmi oblíbený nástroj a kromě Louskáčka jej využil ještě v symfonické básni Vojvoda, která vznikla rok před slavným baletem.

Pro tanečníka, choreografa a učitele tance Petera Wrighta (nar. 1926) se inscenace Louskáčka stala jeho nejúspěšnějším dílem. Vyšel z originální choreografie Lva Ivanova, asistenta Maria Petipy, aktualizoval ji a stvořil tak baletní inscenaci, která na prkna londýnského baletu s úspěchem vrací. V záznamu z roku 2016 se představí Francesca Hayward coby Klárka, Alexander Campbell ve dvojroli Louskáčka a Hanse-Petera a Federico Bonelli coby pohádkový Princ. Režii představení měl na starost Christopher Carr, orchestr Královské opery řídil Boris Gruzin.

Po novém roce jsou na programu klasické kusy jako Labutí jezero a Spící krasavice, ale i moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante. Více informací o baletní sezóně na www.baletvkine.cz.

Autor článku: Radek Pavlovič

Louskáček v podání londýnského baletu přinese vánoční příběh na plátna kin

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.