05.12.2019 10:05

Louskáček v podání londýnského baletu přinese vánoční příběh na plátna kin

Jsou klasické příběhy, které k adventnímu času a Vánocům neodmyslitelně patří. Balet Louskáček je jedním z nich. Slavné dílo hudebního skladatele Petra Iljiče Čajkovského ve zpracování Královského baletu v Londýně míří na plátna kin od 17. prosince.

V záznamu, který byl v Londýně pořízen 8. prosince 2016, Čajkovského balet znovu ožívá ve slavné inscenaci Petera Wrighta (premiéra v roce 1984). Tenhle Štědrý den nebude pro malou Klárku jako žádný jiný. Kouzelník Drosselmeyer pro ni připravil fantastické dobrodružství, v němž se obývací pokoj stane bitevním polem a tajemná cesta děvčátko zavede až do kouzelné země a Království sladkostí. Baletní ztvárnění tajných dětských přání a nekonečné fantazie je zahaleno v klasický pohádkový rámec souboje dobra se zlem, v kterém vše končí dobře a věci a osoby z běžné nudné reality se proměňují v obyvatele fantastických světů.

Některé scény, například nádherné pas de deux Cukrové víly a Prince nebo Klárčina cesta zasněženým lesem a následný waltz mezi sněhovými vločkami, doslova zlidověly a mnohé se objevily v popkulturních variacích. Totéž platí i pro Čajkovského hudbu. Ta je křehká, místy melancholická či nostalgická, skrývají se v ní ale i těžší podtóny. Klíčovým nástrojem pro zvonivou zimní atmosféru Louskáčka se stala čelesta, tedy klávesový bicí hudební nástroj. Skladatel se nechal slyšet, že šlo o jeho velmi oblíbený nástroj a kromě Louskáčka jej využil ještě v symfonické básni Vojvoda, která vznikla rok před slavným baletem.

Pro tanečníka, choreografa a učitele tance Petera Wrighta (nar. 1926) se inscenace Louskáčka stala jeho nejúspěšnějším dílem. Vyšel z originální choreografie Lva Ivanova, asistenta Maria Petipy, aktualizoval ji a stvořil tak baletní inscenaci, která na prkna londýnského baletu s úspěchem vrací. V záznamu z roku 2016 se představí Francesca Hayward coby Klárka, Alexander Campbell ve dvojroli Louskáčka a Hanse-Petera a Federico Bonelli coby pohádkový Princ. Režii představení měl na starost Christopher Carr, orchestr Královské opery řídil Boris Gruzin.

Po novém roce jsou na programu klasické kusy jako Labutí jezero a Spící krasavice, ale i moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante. Více informací o baletní sezóně na www.baletvkine.cz.

Autor článku: Radek Pavlovič

Louskáček v podání londýnského baletu přinese vánoční příběh na plátna kin

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.