28.11.2018 09:32

Louskáček z londýnského Královského baletu přináší do kin vánoční čas

Do českých kin míří pohádkový Louskáček v podání londýnského Královského baletu. Okouzlující klasika s hudbou Petra Iljiče Čajkovského a v choreografii Petera Wrighta je už tradičním symbolem Vánoc. Příznivci baletu v kině budou mít možnost vidět britského Louskáčka v deseti českých kinech od 3. Do 26. prosince.

Když v roce 1984 choreograf Peter Wright uvedl Louskáčka v londýnské premiéře, bylo okamžitě jasné, že vytvořil své vrcholné životní dílo, které se rychle zařadilo do světového baletního kánonu. Tvůrčím způsobem a s citem přepracoval původní a bezmála sto let starou choreografii Lva Ivanova, jenž tehdy v jevištní realizaci navázal na svého učitele Maria Petipu. „Myslel jsem si, že se bude Louskáček hrát tak dvě tři sezóny,“ říká skromně devadesátiletý choreograf. Pravdou je, že Wrightův Louskáček se stal součástí britské vánoční tradice stejně jako pečený krocan, sváteční projev královny Alžběty a horký punč. Jak se mu to podařilo? Společně s designérkou Julií Trevelyan Oman využili nesmrtelné poezie malovaných dřevěných hraček, konejšivě hřejivých barev a pohádkových i elegantních kostýmů a uniforem, které jako by vzešly z kreseb dávných dětských knížek našich předků. Samotný příběh Louskáčka bojujícího s myším králem z pera geniálního pruského romantika E. T. A. Hoffmanna oplývá nekonečnou magií.

Vedle slavných baletních čísel, jako je např. vířivý tanec sněhových vloček či snový tanec Cukrové víly, se před diváky odehrává velkolepá podívaná v podobě pestrého pohádkového reje, do kterého je zapojen celý baletní ansámbl. Hostující baletní mistr Christopher Carr měl na zkoušce v sále v jednom okamžiku zhruba dvě stě tanečníků. Ukočírovat takový dav v nejroztodivnějších kostýmech je jistě hodno respektu. V inscenaci se objevují původní kostýmy, které na scéně „vystoupily“ již bezmála šestsetkrát, takže péče o ně vyžaduje téměř restaurátorské kvality. Potvrzuje to i Natalia Stewart, jež na první londýnské baletní scéně provádí kostýmní supervizi: „V zákulisí jsou stále připravené a pohotové švadleny s jehlami, spínacími špendlíky a dalšími proprietami, takže když taneční číslo dovolí protagonistovi zmizet ze scény, v okamžiku se kostým upraví, zašije, zpevní. Musí to být opravdu bleskurychlé zákroky,“ dodává.

Příznivcům baletu v kině, kteří měli příležitost vidět Louskáčka už v loňské sezóně, se navíc naskýtá jedinečná příležitost shlédnout tuto nestárnoucí baletní klasiku v novém obsazení. V roli Cukrové víly vystoupí argentinská primabalerína Marianela Nuñez, která okouzlila diváky baletních přenosů v nedávno uvedeném baletu Bajadéra. Stejně tak ruský tanečník Vadim Muntagirov v roli Prince. V roli dívky Krály se objeví sólistka Anna Rose O'Sullivan a Louskáčka zatančí energický portugalský tanečník a první sólista Marcelino Sambé.

Baletní přenosy z Královského baletu Londýn přinášejí divákům jedinečný zážitek: exkluzivní záběry ze zákulisí, rozhovory s tvůrci i interprety a detailní záběry. Přímý přenos začíná ve 20:15.

www.baletvkine.cz
www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Louskáček z londýnského Královského baletu přináší do kin vánoční čas

Zahraniční divadlo

10.12.2018

La traviata v posledním přímém přenosu z Metropolitní opery v roce 2018

La traviata, poslední přímý přenos z Metropolitní opery v roce 2018, sklízí nadšené ohlasy diváků i kritiky. První dirigentský počin Yannicka Nézet-Séguina ve funkci hudebního ředitele je jasný triumf a “zahájení nové éry”, jak píší The New York Times (dále NYT). Deník vychvaluje i hvězdné trio představitelů v hlavních rolích. Pařížskou kurtizánu Violettu hraje sopranistka Diana Damrau, oddaného i žárlivého Alfreda tenorista Juan Diego Flórez a jeho otce barytonista Quinn Kelsey.

03.12.2018

Ralph Fiennes a Sophie Okonedo jako Antonius a Kleopatra v rámci cyklu NT Live v českých kinech

Hvězdní Ralph Fiennes a Sophie Okonedo podávají v tragédii Antonius a Kleopatra strhující výkony, shodují se kritici. Hra o dvojici vášnivých a mocných milenců, která oběma hercům vynesla prestižní cenu Evening Standard, míří nyní do českých kin. Už 6. prosince hrají shakespearovskou klasiku pražské kino Aero, hradecký Bio Central a náchodský Vesmír.

29.11.2018

Salón českej a slovenskej scénografie 2018

Pri príležitosti osláv dejinných udalostí medzi Slovenskou republikou a Českou republikou – 100. výročie vzniku Československej republiky (1918), 50. výročie Pražskej jari (1968) a 25. výročie vzniku Slovenskej republiky (1993) – pripravil Divadelný ústav v Bratislave v spolupráci so svojimi českými partnermi Českou organizáciou scénografov, divadelných architektov a technikov (ČOSDAT)  a  Inštitútom umenia – Divadelným ústavom v Prahe niekoľko podujatí, ktoré si dôstojne pripomenuli kľúčové okamihy spoločných dejín, ale aj pretrvávajúcej tradície česko-slovenskej spolupráce v oblasti divadelného umenia.