Loutkáři odměnili cenou Erik Naivní divadlo z Liberce
Předáním výroční oborové ceny Erik vyvrcholil v Praze 22. ročník přehlídky loutkových divadel Přelet nad loutkářským hnízdem. Putovní ocenění převzali v Divadle Minor zástupci Naivního divadla z Liberce za půvabnou verzi pohádky o Budulínkovi. Shodou okolností jí dnes dopoledne v Praze zahájili festival Loutky v Celetné.
Režisérka a herečka Michaela Homolová v inscenaci, která měla premiéru v květnu, respektovala známou zápletku, nicméně ji originálně rozpracovala o řadu inovujících motivů. Téma poslouchání se tak netýká jen neposlušného Budulínka či přecitlivělých uší záludné lišky, ale i prarodičů hlavního hrdiny, kteří naopak slyší prachbídně. Studiová inscenace je plná humoru, živé muziky a ryze loutkářských lahůdek.
Přehlídku Přelet nad loutkářským hnízdem uspořádalo České středisko Mezinárodní loutkářské unie UNIMA a Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář s divadlem Minor, Divadlem Spejbla a Hurvínka, kde 2. listopadu začala, a Katedrou alternativního a loutkového divadla DAMU.
Držitel putovní ceny Erik vzešel z hlasování odborné veřejnosti o nejinspirativnější počin v oblasti loutkového a alternativního divadla za uplynulý rok. Loni ji dostalo česko-slovinské Divadlo Športniki za představení na motivy knihy Astrid Lindgrenové Back to Bullerbyn. V roce 2010 převzali Erika už potřetí zástupci plzeňského Divadla Alfa, tehdy za parodii na bondovské téma nazvanou James Blond. Jejími držiteli bylo i Divadlo bratří Formanů za Obludárium a královéhradecké Divadlo DNO.
Festival uvedl během tří dnů jedenáct loutkářských souborů, skupin či sólových interpretů. Uskutečnil se i seminář, jehož tématem byla loutka jako možnost komunikace, když slova docházejí. Hovořili na něm odborníci, kteří se věnují specifickým divadelním aktivitám s hendikepovanými lidmi.
Podle ředitelky přehlídky Niny Malíkové je přehlídka výjimečná svou koncepcí, která umožňuje poměřit síly členům statutárních, nezávislých i amatérských loutkových a alternativních divadel. "Pomáhá nahlížet na loutkářské umění jako na celek, vnímat jeho proudy a vývoj, podněcuje i vzájemná setkání a inspirace tvůrců," řekla ČTK. Ocenila, že představení nebyla určena jen dětem; v letošním programu dokonce projekty pro dospělé převažovaly. Věří, že se předsudek o loutkách jako synonymu divadla pro děti jednou podaří z obecného povědomí vymýtit.