18.10.2019 12:17

Manon z Metropolitní opery je oslavou ženského sopránu

Vrcholným dílem francouzské romantické opery Manon skladatele Julese Masseneta pokračují přenosy z Metropolitní opery v kinech. Už 26. října se v tuzemských kinech představí zástupci mladé pěvecké generace, sopranistka Lisette Oropesa a tenor Michael Fabiano.

Nejvýznamnější představitel francouzské opery 19. století Jules Massenet, byl – alespoň co se tvorby týče – neklidnou, hledající duší. Adaptoval Goethova Werthera, napsal komedii s napudrovanými parukami Cherubín a vyzkoušel si i wagnerovskou variaci Esclarmonde. Nicméně jeho nejoblíbenějším kusem se stala adaptace Manon Lescaut, kterou napsal Abbé Prévost. Ztvárnil jej v realistickém duchu, což mu vyneslo osočení z oplzlosti.

Manon sklízí úspěch na operních jevištích už od doby, kdy byla napsána. Už ve své době byla vnímána jako oslava ženského sopránu – právě v kontrastu s populární mužskými wagnerovskými basy. Stala se tak pomyslnou výkladní skříní pro řadu světových sopranistek. Roli nešťastné a do kláštera mířící Manon tak ztvárnily takové pěvkyně jako Sibyl Sanderson (Massenetova osobní favoritka), Fanny Heldy či později Renée Fleming a Anna Netrebko. V nastudování pro letošní sezónu Metropolitní opery v New Yorku září americká pěvkyně kubánského původu Lisette Oropesa. Na prknech Metropolitní debutovala v pouhých dvaadvaceti letech a hned v roli Zuzany ve Figarově svatbě W. A. Mozarta a od té doby se zde objevila ve více než stovce dalších rolí. Soustavně si buduje reputaci jedné z nejoceňovanějších pěvkyň své generace.

V roli rytíře De Grieux se představí tenor Michael Fabiano. Pětatřicetiletý pěvec debutoval ve Stadttheater v Klagenfurtu, v roce 2010 poprvé vstoupil na prkna newyorského operního svatostánku. A nyní je k nezastavení. V sezóně 2019/20 jej diváci kromě Metropolitní mohou vidět také na operních scénách v Londýně, Madridu, Paříži, Berlíně.

Děj libreta z pera autorů Henri Meilhaca a Philippe Gillea se sice odehrává v osmnáctém století, režie Laurenta Pellyho děj přenesla o století později, do doby, kde Massenetův operní kus vznikl. Přenášíme se tak do Paříže v éře Belle Époque, bující doby uměleckého kvasu, vznešenosti a všudypřítomné krásy. Tu se Pellymu, který Manon poprvé inscenoval v roce 2010 pro Královskou operu v londýnské Covent Garden, podařilo zachytit neobyčejně prostě, přirozeně a realisticky.

www.metopera.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Manon z Metropolitní opery je oslavou ženského sopránu

Zahraniční divadlo

14.07.2020

Rozšírené číslo časopisu kød – konkrétne ø divadle už nie je v karanténe

Pandémia nám zamedzila možnosť vydať májové číslo, no v júni vám už nechceme ostať nič dlžní. V rozšírenom vydaní preto dokumentujeme najdlhšie obdobie bez živej kultúry od vzniku profesionálneho divadla na Slovensku. Na pandemickú situáciu sme sa zamerali ako na krízu, ktorá zasahuje do samotnej podstaty živého spojenia medzi tvorcom a divákom, devastuje kultúrny sektor, skúša politické elity, rovnako však provokuje k prekvapivým úvahám. Sumarizačné články zo Slovenska, Európy, ale aj ostatného sveta ponúkajú dnes ešte čerstvé spomienky, ktoré búdu v budúcnosti slúžiť ako dokument netradičnej situácie.

08.07.2020

Stanislav Moša nazkoušel ve slovinském Koperu koncertní projekt Století muzikálu

Po dlouhém vynuceném klidu se koperským divadlem opět rozezněla hudba, zpěv i zasloužený potlesk. Stanislav Moša tím navázal na své slovinské úspěchy z předchozích let (připomeňme například muzikály RENT a TITANIC či Straussovu operetu Netopýr). Novým projektem, který režisér Moša začal zkoušet koncem května, jakmile to podmínky ve Slovinsku dovolily, je koncertní představení Století muzikálu.

07.07.2020

European Drama Award – nová cena pro evropské dramatiky

Schauspiel Stutgart (činohra Stuttgartských státních divadel) představil novou cenu pro evropské dramatiky European Drama Award.