18.10.2019 12:17

Manon z Metropolitní opery je oslavou ženského sopránu

Vrcholným dílem francouzské romantické opery Manon skladatele Julese Masseneta pokračují přenosy z Metropolitní opery v kinech. Už 26. října se v tuzemských kinech představí zástupci mladé pěvecké generace, sopranistka Lisette Oropesa a tenor Michael Fabiano.

Nejvýznamnější představitel francouzské opery 19. století Jules Massenet, byl – alespoň co se tvorby týče – neklidnou, hledající duší. Adaptoval Goethova Werthera, napsal komedii s napudrovanými parukami Cherubín a vyzkoušel si i wagnerovskou variaci Esclarmonde. Nicméně jeho nejoblíbenějším kusem se stala adaptace Manon Lescaut, kterou napsal Abbé Prévost. Ztvárnil jej v realistickém duchu, což mu vyneslo osočení z oplzlosti.

Manon sklízí úspěch na operních jevištích už od doby, kdy byla napsána. Už ve své době byla vnímána jako oslava ženského sopránu – právě v kontrastu s populární mužskými wagnerovskými basy. Stala se tak pomyslnou výkladní skříní pro řadu světových sopranistek. Roli nešťastné a do kláštera mířící Manon tak ztvárnily takové pěvkyně jako Sibyl Sanderson (Massenetova osobní favoritka), Fanny Heldy či později Renée Fleming a Anna Netrebko. V nastudování pro letošní sezónu Metropolitní opery v New Yorku září americká pěvkyně kubánského původu Lisette Oropesa. Na prknech Metropolitní debutovala v pouhých dvaadvaceti letech a hned v roli Zuzany ve Figarově svatbě W. A. Mozarta a od té doby se zde objevila ve více než stovce dalších rolí. Soustavně si buduje reputaci jedné z nejoceňovanějších pěvkyň své generace.

V roli rytíře De Grieux se představí tenor Michael Fabiano. Pětatřicetiletý pěvec debutoval ve Stadttheater v Klagenfurtu, v roce 2010 poprvé vstoupil na prkna newyorského operního svatostánku. A nyní je k nezastavení. V sezóně 2019/20 jej diváci kromě Metropolitní mohou vidět také na operních scénách v Londýně, Madridu, Paříži, Berlíně.

Děj libreta z pera autorů Henri Meilhaca a Philippe Gillea se sice odehrává v osmnáctém století, režie Laurenta Pellyho děj přenesla o století později, do doby, kde Massenetův operní kus vznikl. Přenášíme se tak do Paříže v éře Belle Époque, bující doby uměleckého kvasu, vznešenosti a všudypřítomné krásy. Tu se Pellymu, který Manon poprvé inscenoval v roce 2010 pro Královskou operu v londýnské Covent Garden, podařilo zachytit neobyčejně prostě, přirozeně a realisticky.

www.metopera.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Manon z Metropolitní opery je oslavou ženského sopránu

Zahraniční divadlo

08.11.2025

Brněnské Divadlo Radost představuje krásu české loutky francouzskému publiku

Brněnské Divadlo Radost představuje krásu české loutky francouzskému publiku. Připravilo výstavu Cesta loutky, která je aktuálně v Rennes v Bretani, poté zamíří do divadla Halle Roublot ve Fontenay-sous-Bois v metropolitní oblasti Paříže. Tvoří ji přibližně 100 loutek.

06.11.2025

Naivní divadlo Liberec hostuje na Maltě

Inscenace Naivního divadla Liberec Kabinet zázraků neboli Orbis pictus se vydá v druhém listopadovém týdnu na zahraniční cestu na Maltu. Na ostrově ve Středozemním moři, kde se Naivní divadlo představí ve své historii poprvé, uvede 14. a 15. listopadu dvě představení na ŻiguŻajg International Arts Festival for Children and Young People, a to ve velmi neobvyklých prostorách kostela Birgu Parish Church. Celá dekorace pocestuje z Liberce na úplný jih Itálie, kde se trajekty přes Sicílii dostane až na ostrov Malta.

06.11.2025

Herecké hvězdy Martin Freeman a Jack Lowden představí v NT Live napínavou i zábavnou novinku o mužích a studu

O čem se baví muži, když je nikdo neslyší? Navíc dva muži, kteří mívali problém s alkoholem? To prozrazuje novinka provokativního britského dramatika Davida Irelanda Pátý krok inspirovaná jeho vlastními zkušenostmi. V hlavních (a jediných) rolích intenzivního i humorného dramatu se ukážou dvě herecké hvězdy. Jack Lowden (Slow Horses, Dunkerk) jako mladý Luka, který právě absolvuje dvanácti krokový odvykací program Anonymních alkoholiků, a Martin Freeman (Hobit, Sherlock, Na příjmu) jako jeho sponzor James, jenž mu pomáhá.