12.04.2022 10:36

Město Nymburk uspořádá Týden Miroslava Macháčka

Město Nymburk ve spolupráci s Ministerstvem kultury, Národním divadlem, Institutem umění – Divadelním ústavem a rodinou Miroslava Macháčka si připomínají 100. výročí narození vynikajícího českého herce a režiséra Miroslava Macháčka, nymburského rodáka.

Sám Macháček poprvé vystoupil na scéně nymburského Hálkova divadla jako dvouletý černoušek ve hře J. K. Tyla „Strakonický dudák“. Vyučil se strojním zámečníkem a jako dělník pracoval v pražské továrně Aero, později jako mechanik na Letišti Kbely. V té době už spolupracoval s Dramatickým studiem ČIN v Praze. Po skončení druhé světové války byl přijat na obor herectví Státní konzervatoře v Praze, kde byl jeho ročníkovým učitelem Miloš Nedbal. V roce 1948 nastoupil do prvního angažmá ve Východočeském divadle v Pardubicích, odkud dále putoval přes Realistické divadlo Zdeňka Nejedlého v Praze, České Budějovice, Městská divadla pražská až do Národního divadla, kde nastoupil jako režisér v roce 1959. Za svůj umělecký život vytvořil desítky inscenací, v řadě v nich vystoupil také jako vynikající herec. V šedesátých letech se rovněž podílel na vzniku Činoherního studia. K nejvýznamnějším titulům v Národním divadle patří jeho slavná režie hry bratří Čapků „Ze života hmyzu“ z roku 1965, s níž ND hostovalo v osmi evropských zemí, včetně Velké Británie. V roce 1975 vystoupil na schůzi v Národním divadle s kritickým referátem a krátce poté byl hospitalizován v psychiatrické léčebně v Bohnicích. Zde si na doporučení lékaře psal deník, který byl po jeho smrti vydán pod názvem Zápisky z blázince. Po návratu z léčebny následují další legendární režie v Národním divadle a v roce 1979 vznikla inscenace „Našich furiantů“, která je považována za vrchol Macháčkovy režijní tvorby a jeden z vrcholů českého poválečného divadla vůbec.  Počínaje 1. lednem 1989 však byl „nezařaditelný“ Macháček vedením Národního divadla penzionován, aby se už v listopadu vrátil zpátky. Podílí se na vzniku Občanského fóra, je členem vedení stávkového výboru ND a opět se pouští do divadelní práce. Samostatnou a významnou kapitolou herecké tvorby Miroslava Macháčka jsou také jeho filmové role, kterých je více než padesát. K nejvýznamnějším patří židovský lékař Braun z filmu „…a pátý jezdec je Strach“, nebo jiný lékař, špičkový neurochirurg v dramatu „Skalpel, prosím“. Poslední divadelní roli Miroslava Macháčka byl profesor Serebjakov v Čechovově „Strýčku Váňovi“ z roku 1990. Miroslav Macháček zemřel 17. února 1991 po dlouhém boji s rakovino a je pohřben v rodném Nymburce.

A právě rodný Nymburk se rozhodl připomenout tuto významnou osobnost Týdnem Miroslava Macháčka (2. - 8. května 2022).

PROGRAM

Autor článku: Ladislav Langr

Město Nymburk uspořádá Týden Miroslava Macháčka

Festivaly

15.07.2025

Biskupský dvůr ožije v létě tancem tří generací. Premiérově se představí unikátní projekt Balet NdB 3

Kouzelná atmosféra Biskupského dvora se i letos v létě stane dějištěm tanečních představení, která propojí tři generace tanečníků v jedinečném projektu. Premiérově se zde představí tři dimenze baletu, přičemž vystoupení zralých tanečníků z projektu Balet NdB 3 doprovodí pianista Ivo Kahánek. Program doplní také pražští hosté ze souboru 420PEOPLE s živým rockovým koncertem kapely Please The Trees.

15.07.2025

Ester Pavlů žije léto ve znamení vášnivé Carmen

Přední česká mezzosopranistka vystoupí nejprve na slavnostním závěrečném provedení Carmen na Mezinárodním hudebním festivalu v Českém Krumlově, pak na Poctě Soni Červené a v nadcházející sezoně se jako Carmen opět vrátí do Národního divadla v Praze.

10.07.2025

Nečekaná spojení přinesou do jižních Čech klasickou hudbu. V pátek začíná 34. Festival Krumlov

Emoce, elegance i odvaha spojovat hranice. Už za pár dní, od 11. července do 2. srpna 2025, rozezní malebná zákoutí Českého Krumlova a dalších míst Jihočeského kraje 34. Mezinárodní hudební festival Český Krumlov. Nabídne 45 koncertů ve stylu hlavního tématu Nečekaná spojení. Představí se zvučná jména z celého světa, uskuteční se české i mezinárodní premiéry, dojde k překvapivým hudebním i jiným uměleckým spojením v nových lokacích, kde se klasika ještě nehrála.