31.05.2022 10:35

Městské divadlo Kladno uvede jako poslední premiéru sezóny hru Friedricha Dürrenmatta Návštěva staré dámy

Poslední premiérou 107. profesionální divadelní sezony Městského divadla Kladno je Návštěva staré dámy klasika moderního dramatu Friedricha Dürrenmatta. Groteskní komedii zahrávající si i s řadou zásadních témat pro MDK režíruje Jiří Š Hájek. Titulní roli ztvární Zuzana Mixová, jejím mužským protějškem bude Miroslav Večerka. Slavnostní premiéra Návštěvy staré dámy proběhne 4. června 2022 v hlavním sále Městského divadla Kladno.

Do zkrachovalého Güllenu, kdysi prosperujícího městečka, přijíždí výstřední miliardářka a obyvatelé se již nemohou dočkat, až se jejich město opět postaví na nohy. Vždyť všude, kam miliardářka zavítá, staví jesle, nemocnice, útulky a pomáhá štědrými finančními dary. Tak proč by to nyní mělo být jinak. Jenže miliardářka má své zájmy, své plány a své představy o tom, co je to spravedlnost. Jeden z Dürrenmattových nejslavnějších příběhů vypráví příběh jedné velké křivdy, příběh o lidské slabosti, alibismu a sebestřednosti.

Inscenace Městského divadla Kladno v režii Jiřího Š Hájka, který je kladenskému publiku známý nejen jako oblíbený herec, ale i jako režisér inscenací Eva tropí hlouposti či Monty Python’s Spamalot, navrací Dürrenmattův ikonický text k žánru groteskní komedie, který je mu vlastní. „Návštěva staré dámy bývá vykládána jako silné, závažné psychologické drama. Jenže Dürrenmatt svou hru napsal s notnou dávkou humoru, je v ní obsažená i určitá divadelní stylizace, řada situací je úmyslně přehnaná a Dürrenmatt pracuje také s vtipnou zkratkou ve vyprávění i v dialozích. Jeho hra je mnohem víc groteska než tragédie.“ dodává k inscenaci dramaturgyně Adéla Vondráková. Tvůrčí tým inscenace doplňují dvě vpravdě renesanční osobnosti: scénograf David Janošek, herec, loutkář, řezbář, pedagog a současný umělecký šéf Divadla S+H, a autor hudby Ivo Sedláček, který je taktéž herec, loutkář, performer a společně s kolegou z kapely P/\ST také držitel hudební Ceny divadelní kritiky 2020.

Více informací o inscenaci

Autor článku: Dagmar Brandlová