08.01.2019 11:52

Metropolitní opera v New Yorku vstupuje do roku 2019 s novým nastudováním opery Adriana Lecouvreur

Metropolitní opera v New Yorku vstupuje do roku 2019 s novým nastudováním opery Adriana Lecouvreur. V příběhu slavné francouzské herečky z pařížské Comédie-Française v 18. století, která se zamilovala do válečného hrdiny Maurizia, excelují hvězdy současné opery Anna Netrebko a Piotr Bezcala.

Adrianu Lecouvreur režíroval Sir David McVicar v londýnské Royal Opera House už v roce 2010. Po následném úspěchu ve Vídni, Paříži a Barceloně převedl známé drama také na jeviště Metropolitní opery. A jak píší Financial Times, právě obsazení v Lincolnově centru je “patrně to nejlepší vůbec, které známá opera mohla dostat”. Observer nešetří superlativy především směrem k Anně Netrebko v hlavní roli. “Těžko si představit kohokoliv jiného, kdo by tak dokonale zvládl náročnost role,” uvádí web.

„Vidět Netrebko v roli Adriany je nejen highlight sezóny, ale vrchol opery jako takové.” Observer

Kromě hlavních hvězd obsazení doplňují také Anita Rachvelišvili jako kněžna z Bouillonu, Adrianina sokyně v lásce, Ambrogio Maestri v roli Adrianina věrného přítele Michonneta a Carlo Bosi jako pokrytecký Abbé.

Drama z divadelního zákulisí o intrikách, milostných vztazích, mstě a politice zhudebnil na konci 19. století italský skladatel Francesco Cilea (1866–1950). Inspirací mu bylo stejnojmenné dílo významného francouzského dramatika Eugèna Scriba. Na vzniku dramatu se podílel i Scribův kolega Ernest Legouvé a text k opeře napsal italský libretista Arturo Colautti.

Premiéra se odehrála v milánském Teatro Lirico 6. listopadu 1902, přičemž k úspěchu tehdy nového kusu přispěl i věhlasný tenorista Enrico Caruso zpívající Maurizia. Titulní hrdinku ztvárnila sopranistka Angelica Pandolfini a orchestr řídil dirigent Cleofonte Campanini. Caruso účinkoval také při premiéře opery v Met 18. listopadu 1907. V roce 1968 debutoval v Met jako Maurizio teprve sedmadvacetiletý  Plácido Domingo, když zaskočil za Franka Corelliho. Jeho partnerkou v titulní roli mu byla hvězda světové opery Renata Tebaldi. Právě po jednom z představení Adriany Lecouvreur v roce 1968 přišla Renatě Tebaldi pogratulovat Maria Callas, čímž otupila pověst jejich vzájemné rivality, kterou ovšem vytvářeli spíš novináři a tábory jejich obdivovatelů než samotné pěvkyně. Finální verze díla zazněla v Neapoli roku 1930 po několika revizích, které skladatel provedl.

Současná inscenace Adriany Lecouvreur v Metropolitní opeře vznikla v koprodukci s londýnskou Royal Opera House, Covent Garden, Gran Teatre del Liceu v Barceloně, Wiener Staatsoper, San Francisco Opera a L´Opéra National de Paris.

www.metopera.cz
www.vicnezfilm.c

Autor článku: Radek Pavlovič

Metropolitní opera v New Yorku vstupuje do roku 2019 s novým nastudováním opery Adriana Lecouvreur

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.