11.03.2023 22:10

Mezi městem a krajem pokračují jednání o Severočeském divadle opery a baletu

Jednání o osudu Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem, které patří napůl městu a napůl Ústeckému kraji, pokračují. Kraj se přiklání k řešení, aby jediným vlastníkem bylo město. Podle vedení města by bylo ideální to, aby si divadlo ponechalo Ústí, a muzeum, městskou příspěvkovou organizaci, převzal kraj. Ředitel divadla Miloš Formáček má za to, že je divadlo finančně podhodnocené a odráží se to podle něj na mzdách a na programu. Řekl to ČTK.

Divadlo patří od roku 2012 městu i kraji, které kvůli němu založily společnou firmu. Město do ní tehdy vložilo pozemky a historickou budovu. Kraj divadlo zpočátku financoval sám, pak už napůl s městem. Smlouva o společném financování vyprší na jaře. Kraj ještě pro letošní rok uvolnil ze svého rozpočtu na provoz 33 milionů korun.

„Působíme mimo rozsah regionu a hodně i vystupujeme v zahraničí," řekl Formáček a dodal, že význam divadla je i mezinárodní. Podle něj je důležité, aby divadlo zůstalo zachováno a bude záležet na domluvě zastupitelstev. Návštěvnost divadla v uplynulých měsících byla vynikající, uvedl ředitel. Podle něj například v prosinci přišlo na představení i jiné kulturní akce asi 8000 návštěvníků. „Je to všechno otázka vůle a otázka možností financování," míní Formáček.

Divadlo ročně dostává 66 milionů korun. Ředitel podotkl, že to je asi polovina toho, co dostávají podobná divadla v ostatních krajích a městech. Podle Formáčka se to odráží na počtu premiér i na provozu. „Máme tady dublování funkcí a není na to, abychom tu práci ohodnotili třeba mimořádnou odměnou," řekl ředitel. Často se proto stává, že umělci jdou raději vyučovat na hudební školy, kde mají i víc než 30.000 korun. Oproti tomu v ústeckém divadlu mají plat mnohdy nižší než 20.000 korun, řekl ředitel. „Žijeme na hranici minimální mzdy, což způsobuje odliv pracovních sil," upozornil.

Letos divadlo chystá například premiéru baletu Popelka s hudbou Johanna Strausse a také muzikál Divotvorný hrnec. Divadlo připravuje také pohádku O kouzelné flétně či Broučky. Konat se bude i řada koncertů. Inscenace jsou finančně náročné. Instituce by podle ředitele potřebovala například na výrobu některých muzikálů miliony korun, musí však vyjít s desítkami tisíc.

Autor článku: ČTK: trs, hj

Mezi městem a krajem pokračují jednání o Severočeském divadle opery a baletu

Zprávy

11.09.2025

Busta Soni Červené byla odhalena ve Státní opeře

V úterý 9. září jsme si připomněli sté výročí narození Soni Červené, jejíž busta byla slavnostně odhalena ve Státní opeře, kde v mládí ztvárnila Carmen – postavu, která ji později proslavila po celém světě. Bustu z dílny sochaře Dominika Langa odhalila paní Dana Píchová z Nadačního fondu Soni Červené spolu se správní ředitelkou Opery ND a SO Jarmilou Levko. Na slavnostním zahájení vystoupil Pavel Černoch za klavírního doprovodu Šárky Knížetové.

10.09.2025

Repertoár Studia Ypsilon bude připravovat nová umělecká rada v čele s Martinem Dejdarem

Repertoár pražského Studia Ypsilon bude po pondělním odvolání ředitele Karla Františka Tománka připravovat nově ustavená umělecká rada. Tvořit ji budou členové souboru v čele s hercem Martinem Dejdarem. Tvorbu repertoáru, který by měl vést ke zlepšení hospodářských výsledků divadla, budou konzultovat mimo jiné s Blankou Pechovou, kterou pražští radní pověřili řízením městské příspěvkové organizace.

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.