11.03.2023 22:10

Mezi městem a krajem pokračují jednání o Severočeském divadle opery a baletu

Jednání o osudu Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem, které patří napůl městu a napůl Ústeckému kraji, pokračují. Kraj se přiklání k řešení, aby jediným vlastníkem bylo město. Podle vedení města by bylo ideální to, aby si divadlo ponechalo Ústí, a muzeum, městskou příspěvkovou organizaci, převzal kraj. Ředitel divadla Miloš Formáček má za to, že je divadlo finančně podhodnocené a odráží se to podle něj na mzdách a na programu. Řekl to ČTK.

Divadlo patří od roku 2012 městu i kraji, které kvůli němu založily společnou firmu. Město do ní tehdy vložilo pozemky a historickou budovu. Kraj divadlo zpočátku financoval sám, pak už napůl s městem. Smlouva o společném financování vyprší na jaře. Kraj ještě pro letošní rok uvolnil ze svého rozpočtu na provoz 33 milionů korun.

„Působíme mimo rozsah regionu a hodně i vystupujeme v zahraničí," řekl Formáček a dodal, že význam divadla je i mezinárodní. Podle něj je důležité, aby divadlo zůstalo zachováno a bude záležet na domluvě zastupitelstev. Návštěvnost divadla v uplynulých měsících byla vynikající, uvedl ředitel. Podle něj například v prosinci přišlo na představení i jiné kulturní akce asi 8000 návštěvníků. „Je to všechno otázka vůle a otázka možností financování," míní Formáček.

Divadlo ročně dostává 66 milionů korun. Ředitel podotkl, že to je asi polovina toho, co dostávají podobná divadla v ostatních krajích a městech. Podle Formáčka se to odráží na počtu premiér i na provozu. „Máme tady dublování funkcí a není na to, abychom tu práci ohodnotili třeba mimořádnou odměnou," řekl ředitel. Často se proto stává, že umělci jdou raději vyučovat na hudební školy, kde mají i víc než 30.000 korun. Oproti tomu v ústeckém divadlu mají plat mnohdy nižší než 20.000 korun, řekl ředitel. „Žijeme na hranici minimální mzdy, což způsobuje odliv pracovních sil," upozornil.

Letos divadlo chystá například premiéru baletu Popelka s hudbou Johanna Strausse a také muzikál Divotvorný hrnec. Divadlo připravuje také pohádku O kouzelné flétně či Broučky. Konat se bude i řada koncertů. Inscenace jsou finančně náročné. Instituce by podle ředitele potřebovala například na výrobu některých muzikálů miliony korun, musí však vyjít s desítkami tisíc.

Autor článku: ČTK: trs, hj

Mezi městem a krajem pokračují jednání o Severočeském divadle opery a baletu

Zprávy

22.10.2025

Pozvánka na výstavu Karel Svolinský a Smetanovy opery

Výstava v Muzeu Bedřicha Smetany představuje scénografické dílo významného výtvarníka 20. století Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany. Ve výstavě je možné zhlédnout scénografické kresby, jež sloužily jako předlohy pro jevištní výtvarnou realizaci zmíněných titulů. Návrhy jsou doplněny dochovanými originálními kostýmy, modely scén a dobovými fotografiemi. Výpravy Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany patří k nejvýznamnějším výtvarným interpretacím děl tohoto hudebního velikána.

22.10.2025

Listopadová přednáška Teatrologické společnosti bude věnovaná divadelnímu plakátu

Jak se proměňoval divadelní plakát od první republiky po současnost? Přednáška Terezy Melenové představí publikaci V hlavní roli divadelní plakát, první ucelené zpracování historie českého výtvarného divadelního plakátu. Nabídne vizuálně bohatý pohled na jeho estetické proměny, specifický jazyk divadelní komunikace i tvorbu výrazných autorů v širším kulturním a historickém kontextu. 6. listopadu, 17:00 / Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí 1

21.10.2025

Ballet Prague Heritage: Nadační fond a Institut Pavla Šmoka zpřístupňuje unikátní archiv českého tance

Rok 2025 přináší Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) nejen výročí, ale i nové začátky. Uplynulo padesát let od vzniku Pražského komorního baletu – souboru, který zásadně ovlivnil podobu moderního českého tance. Institut při této příležitosti představuje projekty, které propojují minulost s budoucností: digitalizaci unikátního archivu, sérii setkání s osobnostmi české kultury a putovní výstavu zachycující pět dekád tvorby souboru.