24.01.2007 00:00

Ministryně Třeštíková toho moc nestihla, končí po dvou týdnech

Praha 24. ledna (ČTK) - Známá filmová dokumentaristka Helena Třeštíková během krátkého působení v čele ministerstva kultury nestačila udělat mnoho práce. Stihla nicméně jmenovat nového šéfa Národního divadla, když potvrdila výsledek kontroverzního konkurzu, který vyhrál dosavadní ředitel Divadelního ústavu Ondřej Černý. Třeštíková se rozhodla kvůli politickému tlaku obsazení míst náměstků rezignovat.

Třeštíková odchází z ministerstva po pouhých 16 dnech ve funkci, což je v novodobé české politice rekordně krátká doba. Odchodem přitom ministryně hrozila už minulý týden, když odmítla jmenovat svým zástupcem Františka Formánka, kterého podle jejích slov prosazoval premiér Mirek Topolánek (ODS). Předseda vlády ale poté řekl, že pokud si ministryně Formánka nepřeje, je zcela v její kompetenci ho nejmenovat. O Třeštíkové reakci pak Topolánek řekl, že "vyplývá trochu z její nezkušenosti."

Současné angažmá Heleny Třeštíkové v nejvyšší politice přitom bylo překvapivé, v minulosti o vstup do politiky neusilovala. Pracovala hlavně na svých filmových projektech, případně se věnovala kinematografii jako celku. Loni v listopadu se například stala jednou z mluvčích nově vzniklé Filmové rady, jejímž hlavním cílem je posílení pozice kinematografie a vytvoření nového zákona o kinematografii.

Třeštíková se narodila 22. června 1949 v Praze a v roce 1975 vystudovala dokument na pražské Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění (FAMU). Ještě na škole pracovala v Československé televizi, později působila v Krátkém filmu, od poloviny 90. let se věnovala činnosti ve sdružení Film a Sociologie a natáčela na volné noze.

Jako filmařka na sebe v poslední době upozornila hlavně díky dokumentárnímu cyklu Manželské etudy a Manželské etudy po 20 letech, ve kterých sledovala osudy několika rodin v průběhu několika desítek let. Úspěch těchto dokumentů, natočených její oblíbenou časosběrnou metodou, přitom Třeštíkovou tak trochu zaskočil. Velký ohlas nicméně vyvolaly i její předchozí snímky o lidských osudech, například série o mladistvých delikventech Řekni mi něco o sobě (1992-1998) nebo volný cyklus Ženy na přelomu tisíciletí.

Točila ale i pro televizní cykly GEN, GENUS a V.I.P.; ve Sladkém století (1998) se zabývala osudem politických vězeňkyň, natočila dokument, v němž se vrátila k Fučíkově mýtu Lidé, mám vás rád! (1998), a také snímek Hitler, Stalin a já (2001). Jako dokumentaristku ji přitom vždy nejvíce zajímaly lidské osudy, mezilidské vztahy a sociální problémy.

Za své filmy obdržela řadu ocenění, několikrát ji Trilobitem ocenil Český filmový a televizní svaz (FITES), v roce 1998 si odnesla nejvyšší ocenění ze soutěže dokumentů na karlovarském filmovém festivalu.

Helena Třeštíková je vdaná, má syna Tomáše a dceru Hanu, v posledních letech také vychovává další generaci filmařů jako pedagožka na FAMU.

pvl ped

Autor článku: ČTK