27.04.2023 17:00

Moderní a emotivní Othello v NT Live promluví o rasismu, misogynii i domácím násilí

Už potřetí nabídne program Divadla v kině Shakespearovo drama Othello. Poprvé ho však režíruje muž, který sdílí barvu pleti s hlavním hrdinou – a rasismus je tak jedním z velkých témat jeho inscenace. Ceněný režisér Clint Dyer, který nyní patří ke kmenovým umělcům britského Národního divadla, se také zaměřil na ženské postavy, které se u něj z obětí proměňují v hrdinky. V roli Desdemony můžeme poznat vycházející britskou hereckou hvězdu Rosy McEwen. Stylové moderní produkci, která odráží aktuální společenské trendy, pak vévodí výkon Gilese Terery v titulní roli, jež získala cenu britských divadelních kritiků. Záznam emocemi nabitého představení opatřeného českými titulky ve středu 3. května promítnou brněnské Univerzitní kino Scala a hodonínské Kino Svět, o týden později 10. května se na nového Othella mohou diváci vypravit v Praze do Kina Aero.

Othello v novém kontextu

Chuť zrežírovat si Othella v sobě Clint Dyer nosil už víc než patnáct let. „Viděl jsem hodně Othellů a vždycky mi připadalo, že jim uniká kontext jeho postav. V Shakespearově hře je důležité, že v síti úzkostí žije celá ta neklidná parta anarchistů, která si velmi dobře uvědomuje svůj status a společenské postavení. Jago si sice myslí, že tu síť upletl on, přitom se v ní ale plácá stejně jako ostatní. Jeho lži fungují jen díky této společenské struktuře,“ uvádí režisér ve videu pro NT Live. V jeho inscenaci je proto společenský systém na scéně všudypřítomný, jako jakýsi Chór z řeckých tragédií.

Dyer se také víc než na problém mužské žárlivosti, závisti a soupeření soustředí na téma rasismu a misogynie: „Othello je pro mě i rodinnou tragédií. Shakespeare nám jasně ukazuje tragédii žen zneužívaných muži.“ Svéhlavou Desdemonu z této inscenace kritici popsali jako „objevnou“ a „kurážnou“. „Já bych ale ani neřekla, že je odvážná. Obvinili ji z něčeho, co neudělala. Podle mě je prostě hodně vytočená,“ říká její představitelka Rosy McEwen v rozhovoru pro deník Guardian.

Podívejte se na trailer Othella zde.

Hra, která promlouvá i k dnešku

Titulní roli vojáka, kterého žárlivost dovede až ke zločinu, si zahrál Giles Terera, nositel prestižní ceny Olivier za roli Aarona Burra z londýnského nastudování muzikálové senzace Hamilton. Postavu Shakespearova ojedinělého hrdiny mu režiséři předhazovali od začátku jeho kariéry – a on k ní měl právě proto averzi, přestože Othello patří k jeho oblíbeným hrám. Názor změnil až díky Clintu Dyerovi. „Už jsme spolu pracovali, a když se chtěl do Othella pustit, znovu jsem se na tu hru podíval. I když jsem ji viděl asi pětkrát, došlo mi, že ji vlastně neznám,“ svěřil se Terera deníku Telegraph.

Také si uvědomil, jak je Shakespearův text současný. „Hned v první scéně Jago popichuje Desdemonina otce větou: Starej černej beran vám obskakuje bílou ovečku. Jinými slovy – ve hře je postava, která aktivně využívá rasismu a předsudků, aby dostala to, co chce. Což je něco, co se odráží stále i ve světě, v němž žijeme nyní,“ upozorňuje herec.

OTHELLO
středa 3. května 2023 |
Univerzitní kino Scala (Brno) a Kino Svět (Hodonín)
středa 10. května 2023 | Kino Aero (Praha)                                       

www.ntlive.cz | www.vicnezfilm.cz

 

Autor článku: Sabina Coufalová, foto: Johan Persson

Moderní a emotivní Othello v NT Live promluví o rasismu, misogynii i domácím násilí

Zahraniční divadlo

04.06.2023

Domov je teplo: Slovenský pavilón na Pražskom Quadriennale 2023

Pražské Quadriennale, ktoré je najväčšou svetovou prehliadkou scénografie, performance designu a divadelného priestoru. Každé štyri roky sa výstava zameriava na inovatívne prístupy v tvorbe popredných umelcov z viac než 50 krajín. Divadelný ústav sa zúčastňuje na hlavnej Výstave krajín a regiónov s expozíciou s názvom Domov je teplo, ktorú vytvorili Doxa architekti, Michal Machciník a Divadlo Na Peróne. Návštevníkom slovenského pavilónu budú prezentovať objekt meniaci sa v čase a priestore.

01.06.2023

Pavel Černoch se vrací do Nizozemské národní opery jako Princ v odvážném zpracování Dvořákovy Rusalky

Předního českého tenoristu Pavla Černocha čeká již v pátek 2. června premiéra v Nizozemské národní opeře, kde ztvární roli Prince v Rusalce. Světoznámou pohádkovou operu Antonína Dvořáka v Amsterdamu zinscenovali německý režisér Philipp Stölzl ve spolupráci s rakouským tvůrcem Philippem M. Krennem.

31.05.2023

La Scala poprvé uvede Dvořákovu operu Rusalka

Italský operní dům La Scala v Miláně uvede příští týden poprvé operu Rusalka od Antonína Dvořáka, po premiéře 6. června bude následovat ještě pět představení. Toto romantické dílo, v němž se mísí pohádkové postavy s postavami reálného světa, nastudovala italská režisérka Emma Danteová a dirigovat ho bude Čech Tomáš Hanus.