24.03.2022 10:52

Moravské divadlo představuje novinky příští sezony

Muselo se vypořádat s uzavřením budovy pro veřejnost, karanténami, nařízeními omezujícími vstup diváků, odklady premiér a náhlými změnami představení. Po nelehkém roce 2021 se Moravské divadlo Olomouc chystá letos znovu pořádně nadechnout a nabídnout svým příznivcům řadu atraktivních novinek. V sezoně 2022/2023 se tak můžeme těšit na lákavé tituly Rusalka, Přelet nad kukaččím hnízdem, Hello, Dolly!, Carmen či Manon Lescaut. S uměleckými soubory činohry, opery a operety a baletu budou v příštím divadelním roce spolupracovat takové věhlasné osobnosti jako bratři Cabani, David Drábek, Libor Vaculík, Pavel Khek či Daniela Špinar.

„I přes velmi zjitřenou situaci jsme s kolegy intenzivně pracovali na tom, abychom vám během sezony nabídli ty největší divadelní lahůdky a poděkovali vám tak za přízeň v těžkých dobách, potěšili vás, rozesmáli a někdy možná i dojali,“ vzkázal divákům ředitel divadla David Gerneš.

Tradičně největší porci premiérových titulů nabídne v příští sezoně soubor činohry. První novinkou bude inscenace poetického dramatu Vítězslava Nezvala Manon Lescaut v režii Hany Mikoláškové. „Mimořádně důležitou a výraznou složkou naší inscenace bude hudba Karla Plíhala. Olomoucký patriot a bezpochyby jedna z nejvýraznějších kulturních osobností regionu slaví v tomto roce neuvěřitelných čtyřicet let na české hudební scéně,“ upozornil umělecký šéf činohry Roman Vencl. Po dvou letech se do olomouckého divadla vrátí Pavel Khek, aby se souborem navázal na úspěšnou inscenaci Nedotknutelní. Titul, který připraví, je opět spojen se známým filmem – tentokrát půjde o legendární Přelet nad Kukaččím hnízdem. „Naše verze však nebude přepisem Formanova filmu, nýbrž svébytnou a mimořádně působivou dramatizací knižní předlohy Kena Keseyho,“ zdůraznil Vencl.

Vedle těchto již klasických děl uvede olomoucká činohra také hry, které vznikly v uplynulé dekádě. Velkou zábavu slibuje Fantastické divadlo izraelského autora Gura Korena, kde  se veronští milenci Romeo a Julie setkají s drogovou mafií. „S Fantastickým divadlem přišla sama režisérka Tereza Říhová, pro kterou jsme dlouho hledali vhodný text spíše komediálnějšího charakteru. Jedná se o pořádně našlapanou crazy komedii s velmi neotřelou zápletkou, a aby toho nebylo málo, tak půjde teprve o druhé nastudování v rámci naší republiky,“ uvedl Vencl. V komorním prostředí Divadla na Šantovce pak činoherní soubor uvede hru Ferdinanda von Schiracha s názvem Teror. Interaktivní soudní drama klade otázku, jestli má člověk právo rozhodovat o životě a smrti druhých, a to i v případě, že smrt jednotlivce zachrání desítky jiných životů. „O vině či nevině obžalovaného rozhodují svými hlasy sami diváci. Každé představení je tak zároveň mimořádně zajímavým sociologickým průzkumem,“ upozornil Vencl. Režie se ujme Petr Štindl, který v Olomouci před šesti lety v inscenaci Úplné zatmění připomněl básníky Verlainea a Rimbauda.

Příští sezona bude také ve znamení významných jubileí. Čtyřicátou sezonu v angažmá Moravského divadla oslaví herci Ivana Plíhalová, Naděžda Chroboková-Tomicová a Václav Bahník, třicetiny v souboru pak slaví Vlasta Hartlová. Pro tento kvartet vybral Roman Vencl černou komedii Ryba ve čtyřech a ujme se také režie inscenace. „Největší výzvou bylo najít vhodný text, jehož inscenováním bych mohl těmto hereckým osobnostem složit hold. Pro mě tohle bude splněný režijní sen, ze kterého mám samozřejmě zdravý respekt, ale zatím převažuje spíše nadšení a těšení se. Navíc, čím lepší herce režírujete, tím snazší práci s tím máte, takže to beru jako odměnu, a nikoliv jako práci,“ popsal Vencl.

Poslední činoherní premiéra sezony pak bude spojena s velkým návratem. Inscenaci Sherlock Holmes: Vraždy vousatých žen nastuduje zakladatel Studia Hořící žirafy a někdejší dramaturg olomoucké činohry David Drábek. „Úplně první impuls vzešel od našeho pana ředitele Gerneše, který se s Davidem Drábkem setkal v Praze. Z jejich vzájemného rozhovoru vyplynulo, že by Davida Drábka zajímala spolupráce s naším souborem. To mi úplně stačilo k tomu, abychom se spolu spojili a domluvili vše potřebné. Bylo to vlastně až překvapivě snadné, protože pan režisér Drábek se do Olomouce opravdu moc těší, takže i termínově nám vyšel vstříc. Sherlocka Holmese si vybral sám, protože už ho kdysi režíroval v Klicperově divadle v Hradci Králové a rád by se k němu ještě jednou vrátil, i když tentokrát prý zcela jinak,“ prozradil šéf činohry.

Soubor opery a operety bude mít od příští sezony nové vedení. Na postu uměleckého šéfa vystřídá Miloslava Oswalda zakladatelka a umělecká šéfka uměleckého kolektivu RUN OPERUN Veronika Loulová. „Dramaturgický plán na příští sezonu jsem z respektu k předchozímu vedení nechtěla výrazně ovlivňovat, u některých titulů došlo ke změně, ale převážně u inscenačních týmů,“ sdělila Loulová.

První hudební premiérou nové sezony bude slavný muzikál Hello, Dolly! Příběh šarmantní vdovy, která se živí jako dohazovačka, převede na jeviště Andrea Hlinková, která se souborem opery a operety v minulosti spolupracovala na inscenacích oper Bohéma či Così fan tutte. Velkou událostí bude bezpochyby inscenace českého operního klenotu Rusalka. Slavnou Dvořákovou operu uvidíme v nastudování oceňovaných tvůrců Michala a Šimona Cabanů. Po sedmi letech se na olomoucké jeviště vrátí rytíř s modrým vousem, tentokrát ovšem operetu Jacquese Offenbacha vystřídá symbolistická opera Bély Bartóka s názvem Modrovousův hrad. Titul nastuduje bývalá kmenová režisérka a umělecká šéfka činohry pražského Národního divadla Daniela Špinar. Tvůrčí tým slibuje silný emocionální zážitek. Závěr sezony pak bude patřit opeře La clemenza di Tito, kterou Wolfgang Amadeus Mozart zkomponoval u příležitosti korunovace Leopolda II. na českého krále. „Vzhledem ke kvalitě inscenačních týmů, které se podařilo získat pro inscenování příští sezony, je nemožné vybrat, na kterou premiéru se těším nejvíce. Každá nabídne kompletně jinou podívanou, od divoké a velkolepé Rusalky bratří Cabanů po intimní Modrovousův hrad v režii Daniely Špinar se má divák i celý soubor rozhodně na co těšit,“ zdůraznila Loulová.

Nové vedení má od letošního roku také soubor baletu. Na začátku ledna nastoupil do funkce uměleckého šéfa dlouholetý sólista baletu Národního divadla v Brně Jan Fousek. Při volbě premiérových titulů pro sezonu 2022/2023 šel cestou kontrastů. „V případě podzimní premiéry jsem volil českého choreografa a celovečerní dramatický titul s neoklasickou choreografií.  Oproti tomu jarní premiéra bude složeným večerem dvou současných zahraničních choreografů,“ přiblížil Fousek.

V listopadu letošního roku se tak můžeme těšit na inscenaci Prokofjevova baletu Ivan Hrozný v režii Libora Vaculíka, který se do Olomouce vrátí po více než dekádě od uvedení Snu noci svatojánské. „Na spolupráci se velmi těším, neboť pana Vaculíka znám osobně již dvacet let. Během kariéry jsem se s ním setkal při inscenování čtyř premiér, mnoho jsem se od něj naučil a věřím, že své zkušenosti opět předá, tentokrát našemu souboru. Je to profesionál, skvělý režisér a titul, který jsme společně vybrali, je ověřený. Ivan Hrozný byl mou první premiérou v brněnském Národním divadle a nyní se k tomuto dílu obloukem opět vracím, byť ve zcela jiné roli,“ popsal Fousek. V dubnu příštího roku pak bude mít premiéru komponovaný taneční projekt s názvem Bolero a Carmen/Carmen. V Olomouci přivítáme italského choreografa Riccarda de Nigrise a katalánského choreografa Cayetana Sota. „Původním záměrem byl pouze balet Carmen/Carmen, ale vzhledem k tomu, že trvá pouze hodinu, přišlo mi, že by to bylo vůči divákům nefér. Proto jsem zvolil ještě Bolero, kterým tento večer zahájíme. Ravelovo Bolero ani Bizetovu Carmen z hudebního hlediska není třeba představovat, svým choreografickým pojetím však jistě v mnohém překvapí. Pro olomoucký balet to bude krok vpřed a tyto dvě choreografie jistě zpestří náš repertoár,“ sdělil Fousek.

Stávající předplatitelé mohou abonmá na další sezonu přednostně prodloužit od 24. března do 20. dubna, nové předplatitele uvítají v pokladně Moravského divadla Olomouc od 25. dubna. Vzhledem k rostoucím nákladům na všechny dostupné služby bylo vedení Moravského divadla nuceno sáhnout pro příští sezonu k mírnému zdražení. „Snažili jsme se nastavit nové ceny co možná nejpřístupnějším způsobem, hlavně se snahou významně nezdražovat vstupné pro skupiny seniorů a dětí. Zdražení běžného vstupného jsme se snažili kompenzovat výraznými slevami pro abonenty,“ vysvětlil vedoucí obchodního oddělení Richard Juan Rozkovec. Běžné vstupné bude v příští sezoně dražší o 10 až 12 % procent v závislosti na typu představení a cenovém pásmu.

Také v příští sezoně mohou zájemci o divadlo ve věku od 15 do 26 let vstoupit do Klubu mladého diváka Arter Olomouc a získat slevu na vstupném či přístup na exkluzivní akce pořádané pro členy klubu. Další zájemci mohou vstoupit do Mecenášského klubu. Patroni umělců, kteří přispějí divadlu finanční částkou, se mohou (dle výše darované částky) stát zlatými, stříbrnými či bronzovými mecenáši. Vedle dobrého pocitu z podpory Moravského divadla získá takový donátor i řadu výhod, například slevy na vstupenky, účast na zkouškách a tiskových konferencích, prohlídku zákulisí a další. Podrobnější informace o všech novinkách příští sezony včetně katalogu a ceníku předplatného budou od 25. března umístěny na webových stránkách divadla www.moravskedivadlo.cz, sekce Předplatné na sezonu 2022/23.

Autor článku: David Kresta