28.06.2006 00:00

Na divadelním plese chyběly celebrity, ale ne legrace

Praha 28. června (ČTK) - Divadelní ples, který dnes završil projekt letní scény Národního divadla v Praze Bouda III i sezonu, byl honosný pouze svým názvem. Od věhlasného "plesu v opeře" ve Vídni se odlišoval například tím, že v provizorním divadle i na přilehlé piazettě před "zlatou kapličkou" chyběly světové celebrity. Především však nechyběla legrace, o niž se postarala například tombola s vyřazenými kostýmy - například chlupatým oděvem a maskou gorily z baletu Mauglí.

Zatímco na rakouskou "událost roku" si musí hosté obléct dlouhou večerní toaletu a frak, v Praze byli příchozí oděni civilně. Zatímco do vídeňské Státní opery se pouští za ceny v přepočtu od 6000 do půl milionu korun (to v případě rezervace lóže), v Praze byl vstup zdarma a ceny lidové. Však tu také namísto lehkých valčíků v podání špičkového filharmonického tělesa zněly spíše tóny "od podlahy" vyluzované staropražskou Patrolou. Nejisté počasí organizátory potrápilo, ale i na mokrou variantu byli připraveni.

Třetí ročník projektu Bouda se od minulých lišil tím, že zaměstnal všechny tři umělecké soubory české první scény. Opera představila dílo Lukáše Hurníka a Petra Čenského The Angels, balet uvedl inscenaci mladých choreografů Tanec v Boudě. Největší uznání kritiky získala extrovertní výpověď o lidech 21. století z pera Ivy Klestilové nazvaná Hrdinové. Měla jen devět repríz a hlediště s kapacitou 150 diváků pokaždé zaplnila do posledního místa.

Inscenaci s podtitulem Umělci na ulici, divadlo na hranici, označovanou dramaturgií české první scény za scénickou báseň, happening, performanci či setkání, nastudovala výrazná dvojice mladých režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, působící společně pod značkou SKUTR. Účinkující Jan Novotný, David Matásek, Jan Dolanský a hostující Gabriela Pyšná a Dora Kršková Terrazas se nejprve objevili uprostřed hloučku lidí na stanici tramvaje před kavárnou Slavia, kam publikum vidělo prosklenou stěnou jeviště, a v závěru představení se tam zase vrátili.

Loni se projekt Bouda vzhledem k náročnosti příprav koprodukčního Wagnerova Prstenu Nibelungova neuskutečnil. Zato se s ním podle mluvčí české první scény Heleny Krausové počítá i v závěru příští sezony.

Jiří Borovička kš

Autor článku: ČTK