10.12.2021 09:24

Na jeviště Divadla F. X. Šaldy se vrací komedie Hledá se tenor

Na divadelní prkna libereckého Divadla F. X. Šaldy se po dvaceti letech vrací bláznivá komedie z operního světa, tentokrát ovšem jako muzikál.

Ken Ludwig je autorem úspěšné hry Lend me a tenor, kterou v roce 2001 uvedl soubor činohry DFXŠ pod názvem Tenor na roztrhání. Divadelní hra se v libereckém divadle dočkala celkem 30 repríz a zaznamenala mimořádný divácký úspěch. Světově proslulá situační komedie získala mnoho ocenění, z nichž jmenujme nejvýznamnější: 3x Tony Awards (nominována byla celkem devětkrát) nebo 4x Drama Desk Award. Byla přeložena do šestnácti jazyků a hrála se v pětadvaceti zemích.

Nyní, po dvaceti letech, se příběh z operního světa vrací do libereckého divadla ovšem jako muzikál, který spolu vytvořili Brad Carroll a Peter Sham. V českém překladu Petra Palouše, Františka Zacharníka a Jana Kříže se jedná o českou premiéru muzikálu.

Děj nás přenáší do roku 1934 do operního domu v americkém Clevelandu, kde má exkluzivně vystoupit světově uznávaný italský tenorista Tito Merelli v hlavní roli Verdiho opery Otello. Představení je beznadějně vyprodáno a příslib tučného zisku má finančně zachránit nejen divadlo, ale především krk ředitele Saunderse. „Il Stupendo“, jak je Merelli v operním světě fanoušky nazýván, však po příjezdu řeší své problémy a velmi brzy začne být jasné, že nebude schopen večer vystoupit. Ředitel tak začne hledat záskok. Komedie půvabně, s nadhledem a především s nadsázkou obnažuje divadelní prostředí, operní klišé a výstřední svět celebrit.

Hudební nastudování inscenace jsme svěřili vyhledávanému dirigentovi a šéfovi opery divadla J. K. Tyla v Plzni Jiřímu Petrdlíkovi, který k hudební stránce titulu říká: „Tento muzikál je neobvyklým propojením operního a čistě muzikálového interpretačního přístupu, a to dokonce i v rámci jedné role, jako například Maxe nebo Diany. To samozřejmě vyžaduje zkušené pěvce, kteří jsou schopni během velmi krátké doby, často i během jedné písně, kombinovat oba tyto přístupy. Totéž platí o sboru. Uvědomíme-li si, že muzikál patří do kategorie divadla, které mluví, tančí a zpívá, pak jsou nároky na pěvce opravdu mimořádné. Operní orchestr libereckého divadla má můj obdiv proto, jak flexibilně zvládl přejít do muzikálového žánru, který má velmi odlišný styl, než běžný operní repertoár, například výrazné swingové prvky.“

Režie se ujal zkušený režisér, sám dlouholetý herec a zpěvák Oldřich Kříž: „Je to skvělá klasická, situační, dvéřová komedie, podpořená úžasnou muzikou a na takový titul potřebujete špičkové obsazení. Každý režisér je tak silný, jakým týmem se obklopí. Já myslím, že jsem se
obklopil tím nejlepším, včetně scénografa a kostýmního výtvarníka.“

Z hlavních rolí se můžeme těšit na hvězdu liberecké činohry Martina Polácha v roli ředitele Saunderse.Pěvecky i herecky náročnou postavu  asistenta Maxe ztvární Jan Kříž, dvojnásobný držitel prestižní ceny Thálie v kategorii muzikál a jeden z nejvýraznějších talentů současné muzikálové scény, a také Lukáš Randák, v současnosti též velmi vyhledávaný muzikálový herec. V postavě Tita Merelliho exceluje ve všech směrech Titusz Tóbisz, původem maďarský operní tenor působící převážně na Slovensku. Titovu manželku ztvárňuje hvězda divadla Kalich, muzikálová herečka Marie Křížová. Virtuózní roli ambiciózní operní pěvkyně Diany nastudovala Liana Sass, která se úspěšně uplatňuje jak na českých tak i na zahraničních operních scénách. V roli Maggie se představí mladá a úspěšná muzikálová herečka Nikola Ďuricová.

Renomovaný výtvarník Daniel Dvořák, který je autorem scény a tvůrce kostýmů Roman Šolc s citem a velmi věrně vystihli dobu třicátých let v Americe. Můžeme očekávat klasické pojetí, bez moderních výstřelků.

www.saldovo-divadlo.cz

Autor článku: Lenka Dandová

Na jeviště Divadla F. X. Šaldy se vrací komedie Hledá se tenor

Inscenace

15.11.2025

Divadlo v Dlouhé uvede Zlaté město dramatika Ödöna von Horvátha v režii Ivana Buraje

Divadlo v Dlouhé dnes uvede premiéru inscenace Zlaté město podle předlohy vídeňského předválečného dramatika Ödöna von Horvátha. Inscenaci jako koláž jeho povídky a dramatu nastudoval v roli režiséra nový umělecký šéf divadla Ivan Buraj s celým souborem a s hosty. Inscenace s antifašistickým vyzněním vede do budoucnosti, kdy snad už bude po všech válkách.

15.11.2025

Studio Ypsilon láká diváky na nový Mejdan s Mozartem a Matonohovu show

Pražské Studio Ypsilon navzdory turbulentnímu vývoji v uplynulých měsících připravilo premiéru hudební inscenace Mejdan s Mozartem aneb Opera má tuhý kořínek. Premiéru v režii Jana Jiráně uvede 21. listopadu k 60. výročí divadelního angažmá Miroslava Kořínka, který nastudoval k inscenaci hudbu. Další novinkou bude one man show Tomáše Matonohy s premiérou 12. prosince v malém sále Ypsilonky.

15.11.2025

Interaktivní audiowalk Sejdeme se u Koníčka? provede účastníky centrem Prahy v roli studujících těsně před sametovou revolucí

Jaké to bylo studovat na vysoké škole těsně před sametovou revolucí? Debaty nad společenskými problémy, psaní článků i spousta schůzek po hospodách… Přestože nás od událostí roku 1989 dělí již pětatřicet let, tehdejší studentský život byl v mnohém podobný tomu dnešnímu. Interaktivní audiowalk provede účastníky pražským centrem. Ti se v příběhu stanou studujícími v období těsně před sametovou revolucí. Jak moc se zapojí do studentského života a aktivit, které vedly k manifestaci 17. listopadu, bude v průběhu audiowalku jen na nich.