16.02.2022 10:32

Na jeviště Moravského divadla se vrací Noc v Benátkách

Opereta plná hitů – to je Noc v Benátkách. Z šestnácti operet, které Johann Strauss zkomponoval, patří právě tato společně s Netopýrem a Cikánským baronem k nejoblíbenějším a nejhranějším.
Příběh vévody-sukničkáře, který v průběhu jednoho večera a noci dostane pořádně za vyučenou, se na jeviště Moravského divadla vrací po šestnácti letech.
Inscenaci režíruje Dagmar Hlubková, autorem hudebního nastudování je Tomáš Hanák. Premiéra se uskuteční v pátek 18. února v 19 hodin, II. premiéra o den později ve stejný čas.

„Strauss dokázal v žánru operety vytvořit díla naplněná humorem a krásnými melodiemi, na které lidé nezapomínají. S režisérkou Dagmar Hlubkovou jsme se shodli, že by bylo vhodné tento titul opět nasadit do repertoáru a potěšit jím operetní fanoušky v celé republice. Je důležité, aby i mladší publikum, které se s tímto žánrem teprve seznamuje, vědělo, jak se má klasická opereta inscenovat a že navzdory různým tendencím zůstane vždy živá,“ uvedl umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald.

Noc v Benátkách byla jedinou Straussovou operetou, která neměla svou premiéru ve Vídni. V té době se totiž po velké a nákladné rekonstrukci nově otevíralo Městské divadlo Friedricha Wilhelma v Berlíně a ředitel Fritsche velmi stál o to, aby slavnostní otevření budovy bylo spojeno s prvním uvedením nového Straussova díla. Premiéra 3. října 1883 nebyla jednoznačně úspěšná, plnohodnotných ovací se nakonec Strauss dočkal až o týden později, kdy měla Noc v Benátkách vídeňskou premiéru. Dodnes patří k celosvětově nejuváděnějším operetám.

Režisérka Dagmar Hlubková má s Nocí v Benátkách bohaté zkušenosti – v minulosti si zahrála postavy Anniny a Ciboletty. „Když jsem se s tímto titulem setkala poprvé, bylo to v inscenaci, kterou režíroval Josef Kobr. On tehdy prohlásil – a já s ním naprosto souhlasím: Tohle jako kdyby napsal Goldoni. Zápletka je opravdu goldoniovská, plná záměn, kdy žádná z postav neví, kdo je kdo. Ctím základní půdorys libreta, ale upravila jsem jej, aby více ladilo se současností, aby naše inscenace byla rychlá, svižná, temperamentní jako Italové, o nichž pojednává,“ popsala Hlubková.

Autor hudebního nastudování Tomáš Hanák hovoří o Noci v Benátkách jako o operetě, která doslova hýří hity. „Stačí zmínit Lagunový valčík, Ninanu, píseň Caramella, píseň Vévody... Tolik slavných a známých melodií nenajdeme snad ani v Netopýrovi. Italský hudební kolorit se projevuje opakovaným využitím tarantelly – rychlého italského lidového tance. V závěru prvního jednání naší inscenace dokonce zazní i jedno originální italské hudební překvapení,“ upozornil Hanák.

Italsky budou hovořit také protagonisté na jevišti. „Používáme několik italských slovíček a výrazů, ovšem takových, které diváci bezpečně znají. Kromě nejrůznějších druhů těstovin a osvědčených nadávek zazní také kousek recitativu z Trubadúra, přednesený ovšem ve vražedně rychlém tempu,“ prozradila s úsměvem Hlubková.

Herci budou nejen zpívat, ale také tančit – na choreografii se podílí Petra Parvoničová, která roztančila činohru ve Starcích na chmelu a se souborem opery a operety pracovala na přípravách Mamzelle Nitouche a Orfea v podsvětí. „S paní režisérkou Hlubkovou spolupracuji poprvé a hned po první zkoušce několik lidí zmínilo, že jsme jako časovaná bomba pro celý soubor, co se týká naší společné energie. Bylo až neskutečné, jak rychle jsme se propojily. V rámci nádherné Straussovy hudby využíváme s mou asistentkou Karolínou ‚Bobi‘ Havelkovou prvky tarantelly, flamenca a koketního jazzu,“ popsala Parvoničová.

V roli vévody Urbina se představí Milan Vlček. „Straussovy operety jsou klasikou ve svém žánru a vyznačují se hlavně krásnými melodiemi, ať v orchestru, nebo zpívanými. Pěvecké party si nijak nezadají s operními, což dokládá také to, že operety zpívají i největší světové operní hvězdy. Na roli vévody-sukničkáře se moc těším - co se mi nepovedlo v životě, budu moci zažít alespoň na jevišti. Ale ve skutečnosti Urbinovi v této operetě, i když má chuť na více žen, nakonec zůstane jenom ta chuť, takže už se vlastně nedozvím, jaké to je,“ popsal s úsměvem Vlček.

Dívku Anninu, která se omylem dostane vévodovi „do spárů“, ztvární Barbora Řeřichová v alternaci s Lucií Skácelíkovou. „Annina je skvělá role. Je to holka plná života, temperamentu a v každé situaci je schopná si poradit. Má moc hezké pěvecké pasáže a v naší inscenaci si také dost zatančí. Takže, jak se říká, mohu se patřičně vyřádit a moc se těším, až do Benátek pozveme diváky,“ uvedla Řeřichová. „Představení je v neustálém pohybu, příběh je protkaný množstvím nečekaných situací a choreografie jsou dost náročné. Tentokrát musím říct, že mi dává opravdu zabrat vše precizně uzpívat a zároveň udýchat při tanci. Ale co tě nezabije, to tě posílí,“ doplnila Skácelíková. Holiče Caramella si zahraje Jakub Rousek. „S touto operetou jsem se už setkal při posledním uvedení v Olomouci, tehdy jako člen sboru. Caramello bývá označován za operetního Figara. Role je pověstná svou pěveckou obtížností, k níž musíte přidat i hereckou a taneční dovednost, která je pro mě vždy velkou výzvou. Pod vedením režisérky Hlubkové ale nemám strach, že bych tuto výzvu neměl zvládnout,“ zdůraznil Rousek. Roli s ním alternuje hostující Peter Svetlík. V dalších rolích se představí Radoslava Müller, Helena Beránková, Oľga Bezačinská, Lucie Kordová, Martin Štolba, Jakub Tolaš či Ondřej Doležal.

Nádherné kostýmy od Aleny Schäferové včetně originálních benátských masek a impozantní scéna Jaroslava Milfajta zaručují, že olomoucká Noc v Benátkách bude potěchou pro ucho i oko.

Zatím poslední premiéru v Moravském divadle zažila Straussova Noc v Benátkách v dubnu 2006, inscenaci režíroval Jan Štych ml. a dirigentské taktovky se ujal současný umělecký šéf opery a operety Miloslav Oswald.

Moravské divadlo

 

Autor článku: David Kresta; Foto: Jan Procházka

Na jeviště Moravského divadla se vrací Noc v Benátkách

Inscenace

03.02.2023

Národní divadlo moravskoslezské uvede premiéry dvou raně barokních jednoaktových oper – „Tanec nevděčnic” a „Dido a Aeneas”

Opera Národního divadla moravskoslezského uvede 9. a 10. února 2023 premiéry dvou raně barokních jednoaktových oper – Tanec nevděčnic Claudia Monteverdiho a Dido a Aeneas Henryho Purcella. Inscenaci pro uvedení v jednom večeru zkouší ředitel NDM a režisér Jiří Nekvasil jak s profesionály operního souboru, tak v rámci Operní akademie Ostrava s talentovanými studenty zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity.

03.02.2023

Gala Domu tanečního umění už tuto neděli v Divadle na Vinohradech

Gala Domu tanečního umění se uskuteční v neděli 5. února 2023 od 18:00 v Divadle na Vinohradech. Na jevišti Vinohradského divadla se vystřídají a to nejlepší ze svého repertoáru představí všichni rezidenti Domu tanečního umění – studenti konzervatoře a gymnázia Taneční centrum Praha, sólisté souboru Pražský komorní balet, členové studentských souborů Balet Praha Junior a Baby Balet Praha a také žáci konzervatorní přípravky Terpsichore.

01.02.2023

Novinky z Jihočeského divadla

Na první premiéru druhé poloviny sezóny zveme diváky 4. února 2023 do DK Metropol. Opět to bude do světa pohádky. Balet Popelka na hudbu Sergeje Prokofjeva patří mezi nejslavnější a nejhranější baletní tituly. Pro soubor baletu Jihočeského divadla vytvořil choreografii a režii Petr Zuska.